Rekstook metingen weergeven d.m.v. multimeter

Hoi. Ik wil graag rekstrook metingen van een testbank gaan opnemen d.m.v. een grafische multimeter.
Mijn oog is gevallen op dit model bij conrad: http://www1.nl.conrad.com/scripts/wgate/zcop_nl/~flN0YXRlPTM4MzYzNTUyN…

ook, omdat er een temperatuur-functie opzit.

Kan iemand mij vertellen wat een rekstrook ongeveer kost ?
En of deze multimeter een sensor kan worden aangesloten voor de omwentelingen van m'n testbank?

Alvast bedankt.

Op 6 januari 2004 22:39:33 schreef thom:
Hoi. Ik wil graag rekstrook metingen van een testbank gaan opnemen d.m.v. een grafische multimeter.
Mijn oog is gevallen op dit model bij conrad: http://www1.nl.conrad.com/scripts/wgate/zcop_nl/~flN0YXRlPTM4MzYzNTUyN…

ook, omdat er een temperatuur-functie opzit.

Kan iemand mij vertellen wat een rekstrook ongeveer kost ?
En of deze multimeter een sensor kan worden aangesloten voor de omwentelingen van m'n testbank?

Alvast bedankt.

Met andere woorden:

Hoi, lees effe de handleiding voor mij.

Als je zinvolle metingen wilt doen aan een rekstrook dan heb je niet genoeg aan een multi-meter, dus ook niet aan een grafische. Je zult de nodige compensaties moeten inbouwen en het uitgangssignaal voldoende versterken. Rekstrookjes zijn eenvoudig en goedkoop, het gebruik en de schakelingen er omheen niet. Daar komt bij dat het monteren van een rekstrook (kruipvrij en vocht-vast) nog een hele kunst is. Wil je compenseren dan zul je 4 rekstrookjes (in Wheatstone brug schakeling) moeten monteren, dus vier maal hoofdpijn. Doe jezelf bij voorbaat een plezier en zoek naar een passende load-cell met bijbehorende conditioner/versterker. Het uitgangssignaal daarvan kan je wel op je multimeter gebruiken voor uitlezing.

Je biertje wordt niet jaloers als je een andere pakt, je vrouw wel ...

Ik zat te denken om deze rekstrook:
http://www.futek.com/product.asp?product=FP10185-00097-C

te gebruiken, dus dan hoef ik volgens mij geen wheatstone schakeling enzo te maken.

Weet iemand goede sites, van aanbieders van electronica waar ik zulke componenten + randapparatuur kan vinden ?
Alvast bedankt

Op 9 januari 2004 17:42:45 schreef thom:
Ik zat te denken om deze rekstrook:
http://www.futek.com/product.asp?product=FP10185-00097-C

te gebruiken, dus dan hoef ik volgens mij geen wheatstone schakeling enzo te maken.

Weet iemand goede sites, van aanbieders van electronica waar ik zulke componenten + randapparatuur kan vinden ?
Alvast bedankt

De genoemde "rekstrook" is geen echte rekstrook, maar een complete loadcell, waarin de rekstrookjes reeds in een wheatstone configuratie op een deformeerbaar lichaam zijn bevestigd. In dit geval voor axiale rek. Je hebt alleen nog een voeding nodig en een meter die zowel de voedingsspanning (10-20V) als de brugspanning (0-2mV)nauwkeurig kunnen meten.

Hier in het lab gebruiken we daar de MGC dacs van HBM voor, maar voor eenvoudige toepassingen kun je ook denken aan een goede multimeter en gestabiliseerde voeding.
Vaak kun je rekstroken direct bij de fabrikant bestellen. Voor all-round loadcells zou je ook eens kijken bij RC Components (vestiging in nl!).

Thanks voor de link. Ik heb een goede loadcell gevonden op rs-components.nl:

http://img-europe.electrocomponents.com/largeimages/C443824-01.jpg

Tedea-Huntleigh
A high capacity single point load cell designed for direct mounting of large platforms, with a humidity resistant protective coating, which assures long term stability over the entire compensated temperature range.
Applications:
Counting scales

Weighing scales

Bench scales

Floor scales

technical specification

Overload
(Safe central loading) 200% of rated capacity (kg)
(maximum central loading) 300% of rated capacity (kg)
Excitation
(recommended) 10Va.c./d.c.
(maximum) 15Va.c./d.c.
Rated output 2·0mV/V ± 10%
Zero balance ±10% of rated output
Temperature range
(operating) -30 to 70°C
(compensated) -10 to +40°C
Cable 3m, 6 wire, polyurethane, dual
floating screen
Construction Anodised aluminium
Platform size 600x600mm
Weight 2·4kg
Protection rating IP65
Input impedance 415 ± 15Ω
Output impedance 350 ± 3Ω
Mounting holes M8

Ik heb even op conrad zitten kijken, maar welke multimeter zal er geschikt zijn om dit signaal te meten ?
Thanx!

Op 11 januari 2004 23:13:14 schreef thom:
...
Ik heb even op conrad zitten kijken, maar welke multimeter zal er geschikt zijn om dit signaal te meten ?
Thanx!

Dat hangt af van je wensen. Het output voltage heeft een ordegrootte van enkele mV, om met een acceptabele resolutie te kunnen meten heb je dus een multimeter nodig met een resolutie tussen enkele nV-uV... erg nauweurig. Praktische oplossing: goede meetversterker ertussen zetten die het voltage zonder al te veel storing en hysterese kan versterken. Deze dingen worden regelmatig tweedehands aangeboden. Een normale OPAMP schakeling is over het algemaan te gevoelig voor storing.

Indien de metingen niet-linair zijn (bv door meetversterker) of montage opnemer, kan het handig zijn om een data-uitgang op je meter te hebben zodat je met een pc het voltage kan omrekenen naar een kracht.

Wellicht is het handig om eens een boek open te slaan over load cells. Het doen van een GOEDE kracht/rek meting is in de praktijk vaak lastiger als men denkt.. (bv. Bechwith, Mechanical Measurements, AW)