R117
To the data sheets!
Hallo,
Ik heb twee simpele vragen.
Als eerst vraag ik me af wat er gebeurd als je een (super)magneet van 1kg trekkracht op een (kleine) electromotor doet? Natuurlijk op beide kanten één en gelijk met de permanente magneten die er al zitten. Wat verandert er dan met de motor? Ik kreeg het idee dat ie sterker werd, maar dat kan tussen de oren zitten. 
Me andere vraag gaat over hoe er verschil in motoren zitten in sterkte. Ik heb bijvoorbeeld vroeger een sterkere RC auto motor gekocht zodat de RC auto sneller ging, dit ding koste ook aardig wat centen, maar ik heb nooit gesnapt wat er nou anders in die motor is. Wat zorgt er voor dat ie beter is en duurder? Heeft het iets met het aantal wikkelingen/draad dikte/sterkte van permanente magneten te maken of de materialen of?
Bedankt.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Hoe sterker het magnetisch veld van de stator, hoe makkelijker de rotor zich er tegen af kan zetten. Dus als je het magnetisch veld versterkt met de supermagneten zal de motor iets sterker worden.
Probleem is alleen dat de constructie van de motor zo is dat het veld van de ingebouwde magneet precies daar zit waar ie handig uitkomt. En doordat ie erg dichtbij de rotor zit nog eens lekker veel effect heeft.
Als je een motor neemt, waarom is ie niet "oneindig sterk"?
Onderandere de weerstand van de wikkelingen. Eigenlijk wil je zo veel mogelijk wikkelingen, maar maak je de draadjes ontzettend dun, dan kan er weer niet zo veel stroom doorheen. Uiteindelijk kan er maar een bepaalde hoeveelheid vermogen omgezet worden per volume van de motor. Dus een grotere motor kan makkelijker krachtiger gemaakt worden. (op de een of andere manier.)
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
De permanente magneten zijn de duurste onderdelen van een een goede (borstelloze) DC motor. Verder heeft een sterkere motor meestal dikkere wikkelingen, waardoor de weerstand lager is en de stroom dus groter mag worden. Door juist wat minder wikkelingen te leggen, gaat de tegen-EMK omlaag, waardoor er bij dezelfde spanning meer stroom gaat lopen.
Eigenlijk komt het erop neer dat je zoveel mogelijk wikkelingen en een zo groot mogelijke stroom wilt, want de magnetische flux evenredig met het product van die twee. Het probleem van meer wikkelingen is dus dat de tegen-EMK toeneemt, waardoor de voedingsspanning omhoog moet, en tegelijk neemt de inductie van de spoelen ook nog eens toe, want het snel schakelen tegenwerkt.
Andere problemen zijn stator of rotor verzadiging (afhankelijk van het type en de uitvoering van de motor), en natuurlijk thermische problemen.
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Om daar even op verder te borduren, je motor kan gewonere permanente magneten hebben maar ook de veel sterkere (en duurdere) Neodymium magneten. Het zijn die dingen die je uit gesloopte harde schijven kan halen, en die gemeen sterk zijn.
Dat versterkte veld alleen al levert een sterkere motor op.
Natuurlijk ook een andere opbouw van hoeveelheid wikkelingen/stroom/materiaal zoals Sparky/Rew al beschreef.
- - big bang - -
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Even voor het begrip: Omdat ie zegt dat ie z'n magneten aan de buitenkant op de motor kan plakken, denk ik dat ie geen brushless motor heeft, maar een ouderwetse borstel-DC motor...
Bij een borstel-DC motor, heb je permanente magneten als stator. Bij een borstelloze motor moeten de magneten draaien, want de wikkelingen moeten stilstaan...
R117
To the data sheets!
Bedankt voor de info, weer iets geleerd.
Het is inderdaad een borstel-DC elektromotor.
Als ik paar extra supermagneten op me RC-auto elektromotor zet, zou dat dan veel effect hebben? Als het wel effect heeft, misschien maak ik dan wel zo'n testbank voor auto's maar dan in het klein en simpeler. 
Je kan het simpel testen door het onbelast toerental te meten (of goed te luisteren). Met een zwaarder magnetisch veld krijgt je motor meer koppel, maar het onbelast toerental daalt.
Het vermogen dat je uit de motor kan halen, zal niet veranderen... je kan hooguit baat hebben bij het extra koppel als de motor niet goed afgestemd is op de belasting (belasting te zwaar voor motor).
No_Brain
"What are we going to do tonight, Brain?". "Same thing we do every night, Pinky: try to take over the world!"
Waarschijnlijk zal het weinig uit halen omdat stator en rotor op elkaar afgestemd zijn.
Als je de magneet plaatst, let dan wel op hoe de orginele magneet geplaatst is, ze moeten elkaar meewerken, niet tegenwerken!
[Bericht gewijzigd door No_Brain op (12%)]