Goedkoop robot onderdelen.

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw hier en dit zal mijn eerste post worden.
Ik ben al even op zoek naar het 1 en ander en kwam regelmatig op dit forum uit.

Ik zoek namelijk een niet tedure manier om toch te expirimenteren op Robotica gebied.
Natuurlijk ben ik Boe-bot e.d. al tegen gekomen maar deze zijn in nederland vrji duur ivm import e.d.

Nu zag ik al het 1 en ander wat daar in het pakket zat (los) en dat was meteen een stuk goedkoper..
Nu dacht ik dus, Als je alles los koopt, zal je toch iets goedkoper uit zijn?!

Nu ben ik wel vrij al niet geheel nieuw tot dit, Ben een software engineer in het dagelijks leven, dus programeren in C of (P)BASIC is geen probleem.

Nu de vraag, Wat is er echt nodig als basis als het op dit uit komt?
Boe-bot heb ik gezien tussen de 125-190 euro hier en dat is niet bepaald in de bereik dat ik over heb voor misschien wat tests mocht het toch niet bevallen.

(Even voor de duidelijkheid, Hoeft niet meteen iets met wielen e.d. tezijn, Maar via USB programeerbaar, en desnoods een simpele ledje en een sensor die data terug geeft ivm input tests?)

Hoor graag suggesties,
Michael

Met wat lego van vroeger kan je vaak heel wat leuke robots in elkaar knutselen. Als je dan de motoren aanstuurt met een microcontroller en wat extra sensoren aansluit zoals een afstandssensor zoals de Sharp GP2D12 of een grondsensor APDS9104 waarmee je contrasten kan detecteren of korte afstanden.
In Gent houden ze met dit materiaal jaarlijks een robotwedstrijd zoals de sumo-robotcompetitie: http://ieeesb.elis.ugent.be/nl/welek/robocup/2009

Indien je al lego bezit kan dit alles voor minder dan EUR 100. Bovendien kan je dan gelijk welke robot bouwen -> sumo-robot, licht-eter, lijnvolger, iets dat je huis in kaart brengt etc...

[Bericht gewijzigd door pikachuf op dinsdag 20 oktober 2009 21:06:15 (18%)

Gewoon om te beginnen zou ik de arduino/freeduino aanraden. Voordeel van die dingen is dat ze niet al te veel kosten en geen losse programmer nodig is. Zoek er een arduino breadboard shield bij en je kunt heel envoudig (zonder solderen) een en ander uitproberen.
De arduino zelf is als gebouwd of als diy kit te vinden, dus je kunt kiezen op basis van je budget en/of soldeervaardigheden. Omdat de Arduino een eigen, iets afwijkende, bootloader heeft (die nodig is om jou programmatuur op de chip te laden) is het handig om de bijbehorende IDE te gebruiken. Die komt met libraries n voorbeelden zodat je leuk aan de gang kunt.
Op het moment dat je verder wilt naar rijdend o.i.d. is er ook voldoende te vinden dat op de arduino aan te sluiten is.

Op het moment dat je meer wilt van je Arduino board is dat mogelijk door de bootloader te vervangen met een meer standaard serial bootloader waarmee je "echte" hex files op de atmega kunt flashen.

En als je voor een PIC wil gaan met een bord waarop alles standaard aanwezig is kan je ook kiezen voor het Dwengo-platform. Ze hebben zelfs een kant en klare tutorial: http://www.dwengo.org/nl/tutorials/light-eating-robot
Dit komt standaard met motordriver (om je motoren aan te sturen), LCD-scherm, ledjes en knopjes, PIC18F4550, en nog veel meer. Een basis arduino-bord is wel goedkoper maar dan heb je niet de nodige hardware om je motoren aan te sturen, geen LCD-scherm etc...

Bedankt alvast voor jullie reacties.
Het heeft me alweer wat extra opties gegeven haha..
Nu vindt ik de Dwengo starters kit plus er wel intressant uit zien.

Zie dat de board USB 2.0 ondersteund, Dus waarneer aangekoppelt, zal het via daar wel power krijgen, maar wat nou als ik er een battery pack aan wil knopen, wat zou ik dan nodig hebben nog? (en welke kabel precies voor de board=>laptop?)

Is het vanaf daar een kwestie van de hardware via jumper wires aan de breadboard knopen en de programma ervoor schrijven (grof gezien?)?.

Zal gelijk even iets anders posten wat me naar binnen schiet,
Waar halen jullie de frame'pjes vandaan waar je de motors e.d. onder kunt hangen?
Zijn die ook pre-made tekrijgen ergens?

prebuilt robot platforms/frames zijn op de verschillende robotics sites wel te vinden, de grote vraag is wat je wilt, hoeveel je er aan uit wilt geven en hoeveel tijd je eraan wilt besteden. Technisch lego is al eerder genoemd, dat hoeft niet duur te zijn (als je bijvoorbeeld nog een kist vol hebt staan). Die motortjes zijn eenvoudig aan te sturen en je kunt nog een beetje experimenteren met wielen en overbrenging. Als je een prefab frame koopt zijn ze vaak gebouwd voor een bepaald type motor met vaste overbrenging, dat is niet erg en kost je waarschijnlijk minder tijd maar je bent minder flexibel ... Tenslotte kan je ook nog motortjes en tandwielen slopen uit oude apparaten en die in een speelgoed auto of een eigen constructie plempen, waarschijnlijk erg goedkoop maar ook een grote kans dat je op onvoorziene problemen stuit.

Op 20 oktober 2009 22:43:56 schreef KiraNL:
Zie dat de board USB 2.0 ondersteund, Dus waarneer aangekoppelt, zal het via daar wel power krijgen, maar wat nou als ik er een battery pack aan wil knopen, wat zou ik dan nodig hebben nog? (en welke kabel precies voor de board=>laptop?)

Voor je battery-pack aan te sluiten heb je een 12 V powerconnector nodig, die kan je dan op het bord aansluiten.
Kabel van bord naar laptop kan je via USB-kabel doen of serieel. Voor te programmeren heb je een pickit2 programmer nodig die je met usb-kabel kan verbinden. Maar dat zit allemaal in het starterspakket+

Is het vanaf daar een kwestie van de hardware via jumper wires aan de breadboard knopen en de programma ervoor schrijven (grof gezien?)?.

Zo is dat, je kan een breadbord aansluiten en daarop je draden naar je sensoren laten lopen. Of je zou dit ook rechtstreeks op de uitbreidingsconnector kunnen doen. Bemerk wel dat je voor sommige sensoren nog iets moet solderen. Veel sensoren vereisen dat je er nog een weerstandje voorzet vooraleer je ze kan gebruiken.

Zal gelijk even iets anders posten wat me naar binnen schiet,
Waar halen jullie de frame'pjes vandaan waar je de motors e.d. onder kunt hangen?
Zijn die ook pre-made tekrijgen ergens?

Als je lego gebruikt dan is alles compatibel. Als je wat handiger bent kan je natuurlijk zelf iets in plexiglas of met metaal ineenknutselen. Maar lego is het simpelste. Bovendien kan je op http://www.bricklink.com gemakkelijk losse lego componenten bestellen.

Ik ben zelf momenteel ook bezig met een robot-achtig iets in elkaar te knutsellen. Het onderstel heb ik van http://www.dehobbysite.nl/ gehaald:

http://3.bp.blogspot.com/_waQ0UJKlI-E/StOKMR6U_-I/AAAAAAAAAAM/mXzTTXOw-ZM/s320/tamiya_bulldozer.jpg

Daar hebben ze heel veel verschillende onderstellen voor robot-achtige projecten, en dit onderstel heb ik in een aantal filmpjes over robots zien terug komen.

Als 'brains' voor de robot gebruik ik een Arduino, en doe de electronica op een shield met breadboard.

Sensors knutsel ik zelf in elkaar... volgens het voorbeeld van de CAROLL robot. Gisteren de eerste gemaakt:

http://2.bp.blogspot.com/_waQ0UJKlI-E/St4c2d4QPJI/AAAAAAAAAAU/6aj8LAGIPCA/s320/prox_front.jpg

En proximity sensor die objecten op ongeveer 10 cm afstand detecteert...

Qua kosten zit ik ongeveer op 90 euro voor het onderstel, de Arduino en de sensors... eventueel materiaal wat ik al thuis had liggen niet meegerekend...

(En van dit alles hou ik een blog bij: http://myduino.blogspot.com/ )

Netjes hoor. :)
Grappig ook om die bulldozer tegebruiken haha, Zal zeker afentoe even een kijkje nemen op je blog over hoe het loopt. :)

Je woont niet toevallig in de buurt van Utrecht he?

Ik heb iedergeval gekozen voor de Dwengo pakket, Scheelt weer wat tijd e.d.
Deze bevat de PIC18F4550, Dus kan met mn C++ achtergrond er makkelijk mee weg komen in C.
Verder nog niet echt plannen kwa wielen of iets, Maar aangezien ik meer van vliegend spul ben, zal het waarschijnluk een uitbreiding zijn op een bestaande heli als auto-pilot voor hoovering o.i.d.

mvg,
Michael

benleentje

Golden Member

Uit oude printer kan je ook veel spullen halen. Hoe ouder de printer hoe kwalitatiever de onderdelen lijken te zijn. In oude printers kom je veel bronzen lager buzzen tegen. In nieuwe is dat allemaal kunststof. Ook oud elektrisch gereedschap kan soms een bron van handige componenten zijn. Het hangt er ook maar van af wat je precies zoekt.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.