hallo techneuten,
Ik heb een analoge auto voltmeter aangeschaft 35 euro speciaal voor in de auto of op de motorfiets in dit geval een Honda fireblade.
Ik heb deze op de motorfiets geinstalleerd om het verloop van m`n laadcircuit te checken. Alles werkt goed als je rijd,de meter geeft ongeveer 13,1 volt aan met motorfiets verlichting aan . Totdat ik rond de 4000 toeren rijd,in welke versnelling maakt niet uit dan swiept ineens de meter naar minimaal 8 volt en maximale uitslag in dit geval 16 volt. Geeft ik iets minder gas 3800 toeren of iets gas bij 4200 toeren dan is het swiepen weer weg en geeft de meter keurig de waarden weer aan.
Het irritante is dat op de snelweg juist rond de 4000 toeren het relaxed rijd. Wie weet hoe dit komt ? Dynamo pieken ?
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Hang eens een multimeter over je accu en geef dan gas (moet stilstaand dus ook optreden als ik jou goed begrijp). Dan weet je of het aan je voltmeter of aan je dynamo ligt. Een regelaar van een dynamo hoort niet te doen wat jij zegt.