Mijn broer was vanaad bij mij met een vraag, die mij ook op he verkeerde been zet.

Hij heeft nu 14 x 20 watt spots in de goten rondom het huis. Dit vreet stroom natuurlijk. Nu heeft hij led spots besteld die in de houder passen.

Het type is deze:

Led spot met 36 leds
GU5.3 / MR16 Fitting
Werkspanning 12 Volt-
Stroomverbruik slechts 2 Watt ca 20 watt halogeen vervanger
Lichthoek: 40 graden

De bestaande voedingen staan deze niet toe aangezien de minimum belasting 60 watt is en max 200 watt ( oude zijn in 2 groepen verdeeld) Nu beweert de verkoper dat de nieuwe alleen gevoed mogen worden met een "speciale" led voeding.

Aangezien deze niet direct leverbaar is kwam hij dus bij mij.
mijn technisch verstand zegt flauwekul die dingen zijn 12 Vdc dus elke netvoeding die 12 volt dc en 2 ampere kan leveren is goed.

Ik bestel voor hem 2 geschakelde netvoedingen bij grote C en sluit de nieuwe ledlampen aan 7 per voeding.
De dozenschuiver van ledspots houden vol dat dit niet kan, de vraag van mij waaron niet hebben ze geen antwoordt op.

het geen wat ik zo 123 kan bedenken is dimmen.
Voor dimmen zou je een andere voeding nodig kunnen hebben.

Maar verder zou ik het ook niet weten.

die dingen zijn 12 Vdc

Weet je dat heel zeker?
Die dingen zijn bedoeld ter vervanging van halogeen lampjes.
Dus bij mijn weten werken ze gewoon op de voeding voor de oude lampen.
Het kan zijn dat het niet wil werken omdat de originele voeding geschakelde voedinkjes zijn en die willen een minimale belasting zien.
Maar op een gewone trafo 12 Volt AC werken ze zondermeer.
Ik heb 5 50 Watt Halogeen pitjes in mijn keuken vervangen voor 3 Watt led exemplaren en dat werkt uitstekend.

Ik heb het een keer gehad dat ik LED Lampen ontving, die voor AC zijn gemaakt. Op DC geven ze nog niet de helft van het licht. Ze waren bedoeld voor in de camper.
Was op eBay. De vogel (=verkoper) was daarna gevlogen.
Een van de weinige keren dat ik problemen heb gehad op eBay.

Die dingen zijn meestal heel simpel gebouwd: gelijkrichter, klein elco'tje, en dan wat LED's met voorschakelweerstand.

Als je die dingen op 12VAC voedt, waar ze ook voor gemaakt zijn, dan wordt het elco'tje telkens tot de topwaarde van de 12VAC sinus opgeladen: 12V x 1.4 = 16.9V. Bij 12VDC is de spanning steeds 12V, en wordt de spanning op de elco ook nooit hoger dan dat. Vandaar de lagere lichtsterkte op DC. (verlies in de gelijkrichter buiten beschouwing gelaten, dat is +/- gelijk bij DC en AC)

Je kan die dingen best voeden met een conventionele 12V halogeen transfo. Géén schakelende ("elektronische") transfo! En met een 12VDC voeding haal je nooit hetzelfde rendement als met een transfo... dus dubbel af te raden.

Er zijn ook speciale DC typen. Die meende (weet ik zeker) ik ook te hebben besteld.

De door mijn broer bestelde staat als notitie bij 12 V dc en ac

Het zou dus in lichtsterkte dan niet mogen uitmaken welke je gebruikt.

Ik weet zo niet wat een hoger rendement heeft: een 12 Volt trafo of een kleine 12 Vdc schakelende stekkervoeding. Bij C wordt als minimum rendement 70 % aangehouden voor die stekkervoeding.
Ik heb inmiddels een site gevonden met betaalbare "ledtrafo"

Voor de trafo moet ik even in de boekjes duiken, is alweer ruim 25 jaar geleden dat ik aan trafo's gerekend heb.

De huidige elektronische zijn niet bruikbaar aangezien de minimum last (60 watt) niet in de buurt komt van de nieuwe ledspots.

[Bericht gewijzigd door Peter112 op (14%)]

Gewoon een goedkope AC halogeen trafo van een bouwmarkt voldoet prima.

Een electronische trafo (zoals dat genoemd wordt) geeft geen mooie spanning aan de uitgang, en zorgt er alleen maar voor dat er 12 volt effectief geleverd wordt. Meestal betekent dat hoge pieken en dalen, maar eigenlijk kun je er niets over zeggen. Ik zou er in ieder geval geen LEDs op aansluiten, ze zullen niet lang leven.

Vervang de trafo's door één gewone blik- of ringkerntrafo zonder verdere elektronica.

Pas op met LED trafo's bij gebruik met standaard LED-lampen. Ze zijn bedoeld om LED's direct aan te sturen met een bepaalde stroom, terwijl die lampen voor spanning bedoeld zijn. Bovendien zijn die LED-trafo's altijd DC.

Pieken in de stroom door de LED zijn niet zo ernstig, zolang de dissipatie van de LED maar niet wordt overschreden (duty-cycle!) en de absolute maxima niet gehaald worden. Vroeger werden LED's vaak gepulsed, om een hogere lichtopbrengst te bereiken.