Wat en waarom:

Ik werk als engineer bij een kachelfabrikant (speksteenkachels). wij hebben op het moment verschillende certificaten en keuringen doorlopen met goed resultaat.

Voor de noorse certificaten moeten wij onze kachels testen op lekkage.

Hiervoor moet ik een zuigkracht aan het rookgaskanaal uitoefenen van ongeveer 20~30 pascal. Daarvoor heb ik op dit moment al een fan. (welke frequentie regelaar kan ik het best gebruiken?)

De maximale lekkage mag 40m3/h zijn (667 L/Min.)

vraagstelling:

Is er een mogelijkheid om een frequentiemeter ergens aan te koppelen zodat ik de fan constant op 25 pascal kan laten zuigen?
- motor van de fan is 220v 1 fase 0.18KW 2750 rpm, volgens fabrikant 28 pascal, maar dit is als er niets aan hangt.

tevens willen we graag dat de uitkomst van de lektest ergens electronisch wordt getoond.

het grote probleem is namelijk dat het gebruikt moet kunnen worden door iemand die a-technisch is.

Mijn persoonlijke idee was om de fan op te hangen met een flexibele aansluiting welke ik in de rookgasaansluiting breng door middel van een rubberen stop en dat deze dan pas aangezet kan worden.

Kan iemand mij hier advies en/of ideeen over geven?

Als je wilt gaan regelen met een standaard frequentie regelaar dan heb je een 3 fasige motor nodig, een enkelfase op een standaard FO gaat niet goed.

en of 25 pascal haalbaar is met een fan van 28pascal vraag ik me af .
als hij door een kachel zijn lucht moet blazen of zuigen dan loopt die topwaarde wel terug .gezien dit gemeten is met vrij lopen .

een toerenregelaar voor 220v is er ook wel , deze hebben ze bij de bouwmarkt , deze passen in een inbouwdoos .deze worden vaak voor afzuiging gebruikt .

een stofzuiger met toerenregelaar en een lichte motor ( max 800w )die je dan met de slang op een pvcdop maakt , en die van rubberafdichting voorziet . dan heb je overwaarde voor meerdere kachels te kunnen testen .

Kan je niet beter een pascal meter in je zuigbuis plaatsen, ipv een
frequentie meter ergens aan te koppelen.

Of iets maken met een microcontroller, sensor uitlezen en koppelen aan je pc via de compoort en de gegevens opslaan. Dan kan je de data altijd nog terug zien.

Of direct met de pc meten is nog beter.

EDIT:
Als je een druksensor neemt met een analoge of digitale uitgang, kan je deze via een 1/0 kaart zo inlezen via de pc. Ik weet niet wat het budget is , maar ik denk dat het niet zoveel hoeft te kosten.

[Bericht gewijzigd door Lambiek op (25%)]

Ik zie nergens hoe je het debiet (liters per minuut) wil meten? Zomaar een ideetje: je spreekt van een zuigkracht van "20 à 30 pascal". Lijkt me dat het niet zo heel nauw steekt dan?

Kan je dan niet de fan op maximaal toerental laten lopen, en de onderdruk aan de inlaat van de fan meten? Als je dan de fancurve van de fabrikant ophaalt, dan zie je de onderdruk vs. het debiet. Met andere woorden: door enkel de onderdruk te meten weet je ook (bij benadering) het debiet.

Als je nu de ventilator op maximaal houd en een drukregel klep maakt.
Dan is de mate van openen van de klep evenredig met de lekkage van de kachel.

Ik heb de fan even nagemeten, op het moment dat ik mijn hand voor de zuigopening houd en meet, dan kom ik op 115 pascal zuigkracht, haal ik die weg zit ik rond de 20.

Het uitlezen via de pc zie ik persoonlijk wel erg zitten, ik heb hier alleen totaal GEEN ervaring mee.

voor wat de meting betreft, de druk is inderdaad niet 100% belangrijk, maar ik moet de lekkage laten noteren als functie van de druk (bijv. 15L/min@25Pascal) als ik in dat geval een meting heb gedaan van 65 Liter/minuut@110 Pascal, denk ik dat dat ook goed is.

Morgen krijg ik een Ingenieur uit Duitsland op bezoek voor de jaarlijkse controle, ik zal hem vragen of het op deze methode gedaan mag worden.

hiervoor moet ik beide gegevens toch naukeurig kunnen inlezen.

meetmethode eigenlijk heel grof gesteld, ik zet de lucht van de kachel dicht, trek hem vacuum en kijk hoeveel stroming er nog is.

kan ik hiervoor bijvoorbeeld de PO-scope o.i.d. gebruiken?

met vriendelijke groet,
Wouter de kachelknutselaar

Ik zou denk ik veel simpeler houden;
Als je nu gewoon twee simpele (waterkolom-) baro- of drukmeters neemt, de een gebruik je om met de hand met een regelbare fan de vereiste druk in te stellen, de andere meet het drukverschil over een venturi en werkt zo als flowmeter. Op de laaste lees je het lek af.

Het zal niet supernauwkeurig zijn, maar wel eenvoudig, ook in het gebruik.

Ik heb er zelf ook nog even over nagedacht hoe ik dit beter zou kunnen uitleggen en ik zie het als volgt:

Als je een lekke fietsband hebt moet je deze steeds oppompen, om hem op dezelfde druk te houden.

stel dat je nu een pomp er continu op hebt staan, hoeveel lucht moet je er dan continue in pompen om de druk constant op bijv. 2 bar te houden. (uitkomst bijv 4 liter per minuut -> 2L/Min./Bar)

bij mij is het precies omgekeerd, ik zuig de lucht er uit met een gesloten luchtklep. Als ik er aan zuig zodat ik een onderdruk van bijv. 20 Pascal heb, hoeveel liter stroomt er dan nog per minuut? (bijv 400 Liter -> 20L/Min/Pa -> minder dan 22,2 L/Min./Pa dus geen afkeur)

Ik ben hier al enige tijd mee bezig en heb al een paar keer op dit forum gekeken, maar vond niet de gehoopte antwoorden, vandaar dat ik me geregistreerd heb.

@ woutera.

Je zou het met PROFILAB - EXPERT 4.0 kunnen doen, Vraag morgen maar eens aan die duitser. Hier heb je een link, daar kan je eventueel een demo downloaden.

http://www.abacom-online.de/html/demoversionen.html

Ik heb zojuist de ingenieur van het rrf op bezoek gehad....

Er is mij uitgelegd dat ik de meting als volgt MOET doen:

- trek van 25 Pascal nabootsen
- stroming meten, deze mag maximaal 9m3/H/Kw zijn.

Ik denk dit als volgt te gaan doen:
- frequentieregelaar op fan
- stromingsmeter, electronisch of analoog.
- drukmeter, electronisch.

een beetje zoals hieronder

|          |
   |   fan    | ;? Hz / Rpm
   |          |
   |   druk   | ;25 pascal
   |          |
   | stroming |
   |          |
   /          \
   |  kachel  |
   |          |

En de uitgekomen waarde zal dan op het controle formulier moeten worden geschreven, dit lijkt me het simpelste.

Sorry voor de rare notatie.....

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (1%)]

Maakt niet uit het is begrijpelijk zo. Heb je al bij ABACOM gekeken of dat iets is?.

Ik heb gisteren bij abacom gekeken.....

ik denk persoonlijk dat dat te ingewikkeld wordt voor de mensen hier.

Ik ga een simpele instalatie bouwen.

Ik plaats een besturingskast met 2 paneelmeters, een start-knop en een potmeter.
als er op start gedrukt wordt gaat hij 15 sec draaien, dan kunnen ze hem op 25 pascal regelen en de stroming aflezen.

dit zetten ze op papier en klaar, dit is voldoende voor de keuring.

met vriendelijke groet,
Wouter

Waarmee en hoe precies wil je het debiet gaan meten als ik vragen mag?

Heb je de luchtsnelheid in de buis bij je maxinaal toegestane 9 m3/h al uitgerekend? Het is erg lastig om erg lage luchtsnelheden nauwkeurig te meten.

Zal met een electronisch luchtmeetsysteem zeker niet low budget worden trouwens.

Het goedkoopst en handigst is om de ventilatorgrafiek te bemachtigen met karakterestieken bij verschillende toerentallen. Je hoeft dan alleen nog maar het drukverlies te meten en in de ventilatorgrafiek uit te zetten. Je leest dan gewoon het debiet af uit de grafiek.

Moet je dus wel een fan hebben met een bijbehorende aftaktrafo om de verschillende spanningen (en dus toerentallen)te kunnen instellen en een ventilatorgrafiek per toerental (vaak in 1 grafiek ujitgezet door de leverancier.

kijk eens bij Rucon. Die ventilatoren zijn niet erg kostbaar en zeker goedkoper dan een electronisch debietmeetsysteem (wat trouwens een gemiddelde luchtsnelheidsmeter is waarop je de buisdiameter kunt invoeren en zodoende aan het debiet komt).

[Bericht gewijzigd door tor op (59%)]

Ik krijg van de week enkele vertegenwoordigers op bezoek van verschillende fabrikanten van meet apparatuur.

ze kunnen een complete debietopnemer met paneelmeter leveren.

dan kan ik daarmee het geheel opbouwen.

zoals het er nu naar uit ziet ben ik qua electra ong. 150 euro kwijt en qua meetapparatuur zo'n 650 euro, prima te doen.

dan alleen nog een installatie bouwen waar alles netjes op geplaatst is met een knap kastje (in totaal zo'n 250 euro)

kan binnenkort wel ffies een fototje plaatsen als het klaar is, dan kunnen jullie zien hoe het geworden is.

In ieder geval allen bedankt voor het meedenken.

Met vriendelijke groet,
wouter

Kijk vooral heel goed in de documentatie naar de nauwkeurigheid bij lage luchtsnelheden van de meetapparatuur die je neemt.

Ik zou graag weten volgens welk principe de meetapparatuur die je neemt werkt. Wil je daar iets over posten te zijner tijd?

http://www.atal.nl/producten.asp?sg=215

ik zou voor de juiste berekeningen de luchttemperatuur ook meten, is niet zo duur. Er zijn ook diverse apparaten welke luchtsnelheid,debiet en temperatuur in 1 apparaat meten.
Uitgevoerd met communicatie of ingebouwde datalogger.

Debiet meten kunnen dergelijke meetinstrumenten niet. Ze meten de luchtsnelheid en samen met de kanaalafmetingen kan het debiet dan worden berekend.