Wat en waarom:

Ik werk als engineer bij een kachelfabrikant (speksteenkachels). wij hebben op het moment verschillende certificaten en keuringen doorlopen met goed resultaat.

Voor de noorse certificaten moeten wij onze kachels testen op lekkage.

Hiervoor moet ik een zuigkracht aan het rookgaskanaal uitoefenen van ongeveer 20~30 pascal. Daarvoor heb ik op dit moment al een fan. (welke frequentie regelaar kan ik het best gebruiken?)

De maximale lekkage mag 40m3/h zijn (667 L/Min.)

vraagstelling:

Is er een mogelijkheid om een frequentiemeter ergens aan te koppelen zodat ik de fan constant op 25 pascal kan laten zuigen?
- motor van de fan is 220v 1 fase 0.18KW 2750 rpm, volgens fabrikant 28 pascal, maar dit is als er niets aan hangt.

tevens willen we graag dat de uitkomst van de lektest ergens electronisch wordt getoond.

het grote probleem is namelijk dat het gebruikt moet kunnen worden door iemand die a-technisch is.

Mijn persoonlijke idee was om de fan op te hangen met een flexibele aansluiting welke ik in de rookgasaansluiting breng door middel van een rubberen stop en dat deze dan pas aangezet kan worden.

Kan iemand mij hier advies en/of ideeen over geven?

Als je wilt gaan regelen met een standaard frequentie regelaar dan heb je een 3 fasige motor nodig, een enkelfase op een standaard FO gaat niet goed.

en of 25 pascal haalbaar is met een fan van 28pascal vraag ik me af .
als hij door een kachel zijn lucht moet blazen of zuigen dan loopt die topwaarde wel terug .gezien dit gemeten is met vrij lopen .

een toerenregelaar voor 220v is er ook wel , deze hebben ze bij de bouwmarkt , deze passen in een inbouwdoos .deze worden vaak voor afzuiging gebruikt .

een stofzuiger met toerenregelaar en een lichte motor ( max 800w )die je dan met de slang op een pvcdop maakt , en die van rubberafdichting voorziet . dan heb je overwaarde voor meerdere kachels te kunnen testen .

Kan je niet beter een pascal meter in je zuigbuis plaatsen, ipv een