Robbertbd
robotica rules :D
hallo,
al enige tijd ben ik opzoek naar een goed betaalbaar brushless-motor/brushless-driver setje op zoek. ik heb info gezocht deze zelf te bouwen maar dit werd mij nog al afgeraden.
mijn vraag is nu zijn er winkels bekend die leuke voordelige setjes verkopen. ik zoek een kleine buitenloper.
Robbert
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Is het voor een RC-model?
Ik koop tegenwoordig, zoals velen, meest bij United Hobbies in China.
Brushless motoren, ESC's en LiPo's in alle smaken, goedkoper kan je niet vinden.
De ESC's zijn natuurlijk voor RC voorzien en moeten dus aangestuurd worden met een PPM-signaal (PWM signaal tussen 1.5 en 2.5 msec met een refreshfrekwentie van zo'n 44Hz).
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Same here! Mijn tweede zending van die club is onderweg. (Ik noem ze hobbycity of hobbyking. Ik geloof dat hun bedrijf werkelijk "hextronik" heet, en alle andere namen dus "handelsnamen" zijn....).
Wat noem je klein?
Zelf heb ik deze: http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=542…
Ik heb voor mijn eerste model een Mystery 30A esc, maar er zou een betere zijn, dus die zit in de tweede zending....
Hey Turbokeu, ik dacht dat het RC signaal 1.0 tot 2.0 ms moest zijn, en 50Hz herhaling.
hier staat dat 1.5ms "het midden" is zoals ik al dacht... http://en.wikipedia.org/wiki/Servomechanism#RC_servos
Hier nog een site die zegt dat het 1-2ms moet zijn.
http://www.webx.dk/rc/servo-signal-monitor/servo_signal.htm
[Bericht gewijzigd door rew op (17%)]
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Tussen 1.0 en 2.0msec, 1.5msec is middenstand, klopt.
Was waarschijnlijk nog niet goed wakker...
Die 50Hz is aan de hoge kant, ik heb op verschillende zender/ontvangerkits rond de 44 Hz gemeten.
Maar het kan idd 40 tot 50Hz zijn.
United Hobbies/Hobbyking/HobbyCity:
Ze veranderen om de 6 maand van naam, ik kan ook niet meer volgen.
Heb bij hen al meer geld uitgegeven dan me lief is...
Robbertbd
deze site ziet er goed uit. ik ga hier eens rond neuzen. ze zijn bedoeld voor een quad copter. een heli met 4 rotoren. voor de rotoren gebruik ik grote model bouw propellors. het geheel word niet zwaar. een accu de print en een ligt gewicht frame.
de motoren mogen niet te veel stroom trekken. immers moet de accu het kunnen leveren. en hoeft er maar weinig gewicht getild te worden over 4 motoren.
stel ik heb 12A motoren, dan neem ik aan dat ik met een 15A regelaar een heel eind kom? of moet de regelaar ver overgedimensioneerd zijn?
zou iemand een mooie setje aan kunnen raden bij deze "specs"? mocht ik zelf wat vinden dan zal ik deze in het topic plaatsen.
Robbert
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ter info: Ik verkijk me op de prop-aansluit-dingen. Ik heb vandaag bij de modelbouwwinkel voor het eerst iets passends gekocht...
Als je 12A per motor gaat vragen, heb je zo'n 50A totaal nodig. Dan heb je met "30C" batterijen zeker 1600mAh nodig. Dat weegt ook wel weer wat.
Ook die vier motoren wegen wat. En de bijbehorende ESC's ook.
Helikopters worden vaak gemaakt met een vertraging tussen de motor en de rotor. Waarom weet ik niet. Tip: uitzoeken.
Ik heb het kopen van m'n eigen "setjes" nog niet op orde dus misschien maar beter dat ik jou niet adviezen ga geven...
Robbertbd
ik heb op de site rond gekeken, en heb sets gevonden compleet met props.
echter kon ik zo gauw niet vinden ewat de verzend kosten naar nederland bedragen en hoe het geld over gemaakt moet worden.
nog een vraagje, bij een brushless motor kan men toch twee draden om wisselen zodat de motor dan de andere kant op draait?
Robbert
Turbokeu
Golden Member
Op 21 november 2009 20:21:12 schreef Robbertbd:
deze site ziet er goed uit. ik ga hier eens rond neuzen. ze zijn bedoeld voor een quad copter. een heli met 4 rotoren. voor de rotoren gebruik ik grote model bouw propellors. het geheel word niet zwaar. een accu de print en een ligt gewicht frame.de motoren mogen niet te veel stroom trekken. immers moet de accu het kunnen leveren. en hoeft er maar weinig gewicht getild te worden over 4 motoren.
stel ik heb 12A motoren, dan neem ik aan dat ik met een 15A regelaar een heel eind kom? of moet de regelaar ver overgedimensioneerd zijn?
Liever iets overdimensioneren, de 30A BL regelaars kosten geen drol bij UH.
Bij het kiezen van de propellors moet je oppassen dat je de maximum belasting van de motortjes niet overschrijdt! (doormeter x spoed van de propellor)
Vergeet ook niet dat BL motoren niet parallel op één ESC kunnen aangesloten worden, dus één ESC per motor.
PS: Twee (identieke!) BL motoren kunnen theoretisch wel op één ESC indien hun motorassen fysisch gekoppeld zijn.
echter kon ik zo gauw niet vinden ewat de verzend kosten naar nederland bedragen en hoe het geld over gemaakt moet worden.
nog een vraagje, bij een brushless motor kan men toch twee draden om wisselen zodat de motor dan de andere kant op draait?
Inderdaad 2 fasen omwisselen om de draairichting te veranderen.
Betaling bij UH: Via Paypal account (indien je nog geen hebt -> gratis eentje aanmaken bij Paypal).
Verzendkosten: Nadat je je ingeschreven hebt bij UH kan je shoppen en wish lists (wenslijstjes) aanmaken (heel gemakkelijk!). Zet gewoon wat je wenst in je mandje en check out. Afhankelijk van het gewicht en de bestemming zie je dan het bedrag van de mogelijke verzendkosten (gebruik géén EMS Express, onderschepping door douane is dan zo goed als gegarandeerd!).
Je kan zelf het bedrag in % van het reële bedrag (30 tot 100%) aanduiden dat op het douaneformulier aangegeven zal worden.
De goedkoopste verzendkosten zijn perfect maar reken op gemiddeld 1.5 à 3 weken verzendtijd.
rew
Omdat EMS iets van 50 dollar was en gewoon 35, dacht ik doe maar EMS. Dus was ie in een dag of 4 bij de douane en die heeft er een week over gedaan om te constateren dat ze niet konden beoordelen hoeveel het kostte. (stond er gewoon op).
Dus het heen en weer met: Dit heb ik betaald, heeft uiteindelijk NOG een week gekost. Al met al vast niet sneller dan de langzamere post.
Turbokeu, hoe kan ik bepalen wat het benodigde vermogen is van een motortje?
Ik heb een FC28-12 http://hobbyking.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=5423
en daar zit nu een 7x4 propellor op http://hobbyking.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7939
en op het ogenblik zit daar een Mystery 30A esc voor... http://hobbyking.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9483
Hij is net af, maar het waait vandaag te hard om er mee te vliegen. (en ik moet het hoogteroer in de transmitter nog omdraaien, want anders is het lastig vliegen....) Het is een snowball. http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=930241
Als ie op vol vermogen 10A trekt, zou mijn snowball al met 5A in de lucht blijven? Dan zou ik bijna een kwartier moeten kunnen vliegen op 1300mAh. Dat schijnt veel te zijn....
Turbokeu
Golden Member
Nice vliegtuigje (en gemakkelijk te bouwen!)
FC28-12 met 7x4 propellor, volgens de specs zit je goed. Idem voor de ESC.
Wat betreft de thrust (stuwkracht) van motor/propellor combo :
De thrust moet i.i.g. groter zijn dan het totaalgewicht van je model, in jouw geval is het afgaan op de gegeven data (opgegeven thrust max 580gr) (wel met een korreltje zout nemen, dit is bij max. toerental en max toegelaten spanning (4S LiPo), en waarschijnlijk piek, niet continu...).
In horizontale vlucht zal je inderdaad toekomen met minder vermogen, het grootste vermogen is vereist tijdens het opstijgen of klimmen.
Hoeveel zal de praktijk uitwijzen.
Voor statische testen (of zelfs dynamische testen indien je model het toegevoegd gewicht kan dragen) is de 'Watts up' monitor zeer aan te raden.
Jeroen13
//Project Quadrocopter 2.0 in progress //dsESC4x //PIC32Flight
rew
BLDC controller maken is niet makkelijk. D'r zit best wat werk in. Als het toerental eenmaal voldoende is, kan je meten wanneer je doormoet naar de volgende fase (volgende wikkeling onder spanning zetten). Tot die tijd is het tricky, en niet simpel goed te krijgen.
Het vermogen uitrekenen aan de hand van een amperemeter kan ik zelf ook wel. Ik heb met twee van die stekkers die aan de batterijen zitten een doorvoer kabeltje gemaakt, en daar zitten twee 4mm banaanstekkers aan. Die gaan zo in de multimeter.
Een batterij die 35*1.3A kan leveren zal bij 10A niet significant in spanning zakken. Ik reken dus wel gewoon met 11V. Maar als ik het wil kan ik het ook wel meten.
Maar waar ik op doelde is: Hoe reken je uit wat het benodigde vermogen is om een snowball in de lucht te houden? Dat die FC28-12 het wel zal doen, kan je afleiden uit dat de kerel die hem gemaakt heeft dat aanraad.
Ik wil echter kunnen uitrekenen wat gaat, of wat voor motor ik moet kopen als ik zelf dingen ontwerp. Ik heb een kennis die roept: Die motor is te groot. Maar hoe weet ik dat, anders dan "jarenlange ervaring"?
[Bericht gewijzigd door rew op (62%)]
Robbertbd
heren, iig bedankt voor alle steun tot zo ver. ik ga nog even na denken en dan plaats ik mijn bestelling.
overigens, hobbyking verkoopt setjes met een motor controller en prop voor weinig 
http://hobbyking.com/hobbycity/store/uh_listCategoriesAndProducts.asp?…
Jeroen13
Turbokeu
Golden Member
@Robbertbd: Succes!
@DJJeroen: Kijk eens in de Elektuur februari 2006, alles over borstel-en borstelloze (brushed/brushless) motoren + een zelfbouw BL regelaar (max.18A).
@rew: Tja, hoe bereken je dit...
Primair moet je motor/propellor combo minstens genoeg thrust hebben om je model in de lucht te houden (bvb. na een werpstart).
Wil je ook kunnen klimmen of grondstarten heb je al véél meer thrust nodig.
Ter voorbeeld: De Multiplex Easystar (zéér populair Elapor motorzwevertje van 1.39m spanwijdte, vliegklaar ca. 680gr) wordt standaard met een Permax 400 brushed motortje + een 4.5x4.5 (dacht ik) lullig Guntherpropellortje geleverd.
Met dit combo (max. 70Watt vermogen) en een 2S LiPo kan je gezapig rondvliegen en klimmen tot een hoek van pakweg 10°.
Met een 6x4 propellor (groter kan fysisch niet) gaat het al iets beter.
Vele EZ* gebruikers vervangen het standaardmotortje door een BL- combo (motor + ESC) en 3S LiPo, tot vele honderden Watts toe waardoor het kwasi mogelijk wordt vertikaal te klimmen.
't Is maar wat je wil...
Meestal wordt afgegaan op wat de fabrikant van het model aanraadt, in andere gevallen speelt eigen ondervinding/ervaring inderdaad een grote rol.
Turbokeu
Golden Member
houd er wel rekening mee dat je een linksom draaiende en rechtsomdraaiende propellor moet hebben.
Waarom?
Elke (trek)propellor kan als duwpropellor gebruikt worden door hem omgekeerd op de motoras te bevestigen en de juiste motordraairichting te kiezen (een propellor heeft inderdaad een bepaald profiel waardoor deze slechts in één draairichting een maximaal rendement heeft).
Je vraagt je af waarom er nog duwpropellors verkocht worden...
PS: Doet me denken aan een oude mop:
Een vriend komt een andere vriend helpen met het nagelen van een nieuwe parketvloer.
1e vriend begint vol goede moed.
2e vriend komt na een halfuurtje kijken of het werk wat opschiet.
Ziet ie 1e vriend op de vloer zitten met een hoop nagels achter zich en mompelend: "verkeerd...verkeerd...verkeerd...ha eindelijk een goede..."
Vraagt 2e vriend: "??? Awel, wat scheelt er???"
1e vriend: "Verdorie toch, de meeste van die nagels zijn verkeerde, met de kop onderaan!"
2e vriend: "????"
1e vriend: "Maar trek het u niet aan, al die verkeerde nagels kunnen straks dienen om het vals plafond te nagelen!"
Jeroen13
Op 23 november 2009 09:37:12 schreef Turbokeu:
@DJJeroen: Kijk eens in de Elektuur februari 2006, alles over borstel-en borstelloze (brushed/brushless) motoren + een zelfbouw BL regelaar (max.18A).
Ja die had ik al gelezen, heb die manier ook toegepast alleen wil de motor niet 100% draaien. Iets in de software denk ik.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Omdat EMS iets van 50 dollar was en gewoon 35, dacht ik doe maar EMS. Dus was ie in een dag of 4 bij de douane en die heeft er een week over gedaan om te constateren dat ze niet konden beoordelen hoeveel het kostte. (stond er gewoon op).
Had ik eerder moeten weten, mijn op 16/11 verzonden pakketje staat ook al sinds 18/11 bij de douane...
rew
Als het hetzelfde gaat als bij mij krijg je dan nu wo 25 of donderdag 26 bericht van de TNT..... Je kunt HobbyCity vragen om even de factuur voor je te maken.... (die klopt met het bedrag op de buitenkant van de doos!).
Meestal wordt afgegaan op wat de fabrikant van het model aanraadt, in andere gevallen speelt eigen ondervinding/ervaring inderdaad een grote rol.
Ach, Ik ben een eigenwijze drol... Mijn eerste RC vliegtuig wordt vanaf scratch door mij ontworpen en gebouwd. Nummer twee is nagebouwd van een ontwerp op het internet. (Maar wel met ander basis materiaal gemaakt dan aangeraden....)
[Bericht gewijzigd door rew op (47%)]
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Had ik eerder moeten weten, mijn op 16/11 verzonden pakketje staat ook al sinds 18/11 bij de douane...
En uiteindelijk vandaag pas afgeleverd na betaling van 25 Euro.
Kortom verzenden met EMS heeft door de werkwijze van TNT geen enkele toegevoegde waarde. Het is nu een vertraagd sinterklaas kado geworden...
<edit Dirty details>
Posting Date Posting Time Drop-off Point
16-Nov-2009 18:48 Pick Up Service (Kowloon and New Territories)
Date # Location Delivery Status
16-Nov-2009 Hong Kong Item posted.
16-Nov-2009 Hong Kong Processed for departure.
16-Nov-2009 Hong Kong The item left Hong Kong for its destination on 17-Nov-2009
18-Nov-2009 Netherlands Arrived.
18-Nov-2009 Netherlands Pending customs inspection.
7-Dec-2009 Netherlands In transit.
8-Dec-2009 Netherlands Arrived the delivery office and is being processed.
8-Dec-2009 Netherlands Delivered.
</edit Dirty details>
rew
Yup. EMS is uiteindelijk langzamer.
De koolstof-verstevigingsbuizen kosten bij Hobbyking maar een kwart van wat ze hier in Delft kosten. Maar dan MOET je ineens EMS doen. Dan maar niet. 
Mijn derde zending is vanochtend vertrokken.
(heeft langer geduurd dan normaal: normaal gaat ie in een dag of twee op de post. Ze zeggen dat ze het druk hebben ivm de kerst).
Turbokeu
Golden Member
Mijn negende zending is ook vandaag vertrokken (mijn betaling was op 02/12 ontvangen door HK).
De enige keer dat de douane er mij uitgepikt heeft was ook met EMS verzending.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Op 23 november 2009 09:47:13 schreef Turbokeu:
[...]Waarom?
Elke (trek)propellor kan als duwpropellor gebruikt worden door hem omgekeerd op de motoras te bevestigen en de juiste motordraairichting te kiezen (een propellor heeft inderdaad een bepaald profiel waardoor deze slechts in één draairichting een maximaal rendement heeft).Je vraagt je af waarom er nog duwpropellors verkocht worden...
Ik heb in het geheel geen verstand van modelbouw vliegtuigjes en zo hoor, maar ik kan me voorstellen dat je de draairichting van 2 motoren tegengesteld wilt hebben, vanwege het reactiemoment op het vliegtuig, als ze allebei aan een vleugel hangen. Als je de propeller omdraait, en de motor de andere kant op laat lopen, gaat de stuwkracht toch de verkeerde kant op? Het lijkt me dus logisch dat er links- en rechtsdraaiende propellors verkocht worden, of niet?
Nogmaals, kennis hiervan = 0, ik ben gewoon nieuwsgierig.
Turbokeu
Golden Member