Ik wist niet goed of ik deze topic in Digitaal moets zetten of hier.. Anyway:

Kan iemand me precies uitlegen wat men bedoelt met serieel en parrallel? ik bergijp er niets van!

Bedankt, Joris

Met serieel worden de bitjes van een byte na elkaar op dezelfde datalijn gezet.
Met parallel worden de 8 bitjes tegelijkertijd over 8 datalijnen gestuurd.
Met parallel heb je dus 8 datalijnen nodig (16 als je input en output wil) en met serieel maar 1 (of 2 als je input en output wil)

Maar parrallel gaat dan sneller dan serieel of wat?
Omdat serieel gemultiplexd moet worden zeker?

welke poorten van je computer zijn serieel en welke parrallel? (USB)

Bedankt Joris

nee
harde schijven met p-ata verbinding gaan tot 133Mb/sec, als ze sneller gaan springen de signalen over tussen de draadjes (isolatie gaat als condensator werken of zo) terwijl er al ontstoordraadjes tussenzitten (80 polige kabel waarvan maar 40 draadjes zijn verbonden. de rest aan ground denk ik)
een nieuwere soort harde schijven met s-ata verbinding gaat in de eerste versie op 150Mb/sec en zal nog wel sneller gaan.

serieel: com, ps/2, usb, (fw?), s-ata
parallel: lpt,vga, lan, p-ata, fdd, scsi

RES

RES

Serieel is achter elkaar, parallel naast elkaar :)

Bij serieel staan de bits achter elkaar:

00101010101101010 ->

En worden een voor een doorgeklokt.
Bij parallel gaat de overdracht zo:

^^^^^^^^^^^^^^^^^
|||||||||||||||||
00101010101101010

Worden in een keer doorgeklokt.
Voordeel van serieel is dat je maar een draadje nodig hebt voor de data, bij parallel per bit een draadje. Harddisken werken parallel omdat je dan veel meer data tegelijk kan verwerken, zoveel data serieel zou je hele hoge snelheden moeten behalen dat kan voor problemen zorgen (errors)

dus eigenlijk heeft het niet veel te maken met snelheid of zo, maar je moet dan gewoon de digitale code die je door de seriele poort wilt sturen even multiplexen of hoe doe je dat dan?

Bedankt, Joris

Sommige uC hebben een seriele interface (rs232)
Anders neem je max232 of zo.
Seriele poort kan ergens in de 100kb/sec verzenden.
@RES: sata=150Mb/s, pata=133Mb/s. Wat gaat nu sneller, serieel of parallel?

parallel kun je wel multiplexen, bv met een 8-kanaalsmultiplexer, je zet de parallelle poort, op de selectingangen zet je een teller, en dan krijg je aan de uitgang een serieel signaal.