Ik heb een schakeling gebouwd om via een USB-interface (National Instruments usb-6008) een kleine DC-motor aan te sturen vanuit Labview. Ik beschik over 2 analoge uitgangen (A0.0 en A0.1 op de tekening die elke een spanning genereren tussen 0-5VDC)
Als ik 1 van de twee 9V bronnen aansluit werkt de schakeling goed. Maar als ik beide aansluit draait de motor zeer traag en worden de transistoren snel warm, de motor krijgt waarschijnlijk stroom in 2 richtingen. Ik ben niet zeker maar denk dat dit komt door de diodes die niet snel genoeg doven?
Of zit er een fout in deze schakeling? Iemand andere sugesties om de motor te laten draaien? Als A0.0 actief is moet de motor links draaien en als A0.1 actief is moet ie de andere kant op draaien. Het Labview programma is zo dat de 2 uitgangen nooit tegelijk een spanning genereren. De afwisseling kan wel vrij snel gebeuren, ik denk dat daar het probleem ligt?
[img=http://img13.imagevenue.com/loc476/th_13287_test_122_476lo.bmp]
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Precies, als je een uitgang hoog maakt, zodat een van de transistors in geleiding gaat, sluit je altijd de andere spanningbron kort over de diode. Daardoor gaat er een grote stroom lopen, waar de transistors (en waarschijnlijk de diodes) het warm van krijgen.
Om de motor in 2 richtingen te laten draaien, met 2 signalen die je aan dezelfde ground refereert, zul je 4 transistors moeten gebruiken in een volledige H-brug.
Nee dat hoeft niet het kan ook als je een simetrische voedingsspanning hebt, plus en min 9VDC dus, maar dan moet je wel andere transistoren gebruiken.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Het zou wel kunnen met een NPN en een PNP tor, maar alleen als de uitgang onder de ground kan en mag komen, en je die dus ook hoog-impedant kunt maken. Als alternatief kun je een extra PNP torretje gebruiken, en voor de grote PNP tor ook nog een NPN, als de positieve rail boven de uitgangsspanning zou komen. Dan heb je alsnog 4 torren nodig, maar 2 daarvan zijn wel small-signal.
Je zet dan een kant van de motor aan de ground, en andere tussen 2 torren, een PNP tor aan de bovenste rail, met een pull-up weerstand naar de positieve rail en een weerstand in serie naar een klein NPN torretje, en een NPN tor aan de onderste rail met dezelfde weerstanden en een klein PNP torretje aan een 5V hulpvoeding. Wel zorgen dat de uitgangen nooit tegelijk hoog kunnen worden, want dan gaat de hele zooi in rook op, als de voeding een beetje stroom kan leveren.
4 torren in een hele brug, of gewoon een ICtje met een hele brug (L293, L298, L6203, etc) lijkt me toch een stuk simpeler, dan heb je ook geen symmetrische voeding nodig.
Bedankt voor de snelle respons.
Jullie hebben gelijk, ik moet een H-brug bouwen denk ik. Ik kan de GND van beide uitgangen niet scheiden, de interface heeft een gemeenschappelijke GND. Kan volgende schakeling werken? Moet ik nergens dioden bijzetten?
[img=http://img250.imagevenue.com/loc434/th_16914_test2_122_434lo.bmp]
Nee, dat gaat niet werken, hoewel je er bijna bent.
Je krijgt de bovenste 2 transistoren zo nooit in geleiding ,omdat je geen stroom door de basis kunt laten lopen. Je zet namelijk 5 volt op de basis, maar op de emitter staat (als hij open zou staan) bijna 9 volt.
Je moet de bovenste 2 vervangen door PNP-transistoren.
Een NPN-transistor (die je nu hebt) schakelt als de spanning op de basis hoger is als die op de emitter (even kort door de bocht).
Een PNP-transistor schakelt als de spanning op de collector hoger is als die op de basis.
Je moet dan dus de basis laag maken om hem open te sturen, en de basis even hoog als de collector (9 volt, met 5 gaat dat lastig worden!) om hem te sluiten.
[Bericht gewijzigd door Hagdos op (13%)]
SparkyGSX
Nee, op die manier krijg je de bovenste torren nooit dicht, tenzij je uitgang ook 9V kan leveren. Als de uitgang op 5V blijft steken, zullen beide torren van die halve brug in geleiding gaan.
Meestal worden, voor simpele bruggen voor kleine stromen, aan de bovenkant PNP torren gebruikt, en aan de onderkant NPN.
Dit kan met een symmetrische voeding, maar echt eenvoudig is het dus niet:

Het voordeel is dat alleen Q1 en Q4 de motorstroom moeten kunnen hebben, Q2 en Q3 zijn kleine hulptorren.
[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (16%)]
Ik vermoed dat jij door de analoge poorten ook een analoge spanning wilt gaan sturen...
Je transistors gaan pas in geleiding boven de drempelspanning, en ik heb mijn twijfels over de toename van spanning/stroom over de motor wanneer je de basisstroom verandert voor de transistor.
Ik moet dit blokje ook gebruiken op GroepT (Leuven - België) samen met labview. Onze eerste optie was software pwm, maar dat werkt van geen kanten (en hardware pwm wordt niet ondersteund door deze DAQ).
We hebben er dan maar voor gekozen om onze motor aan een H-brug (L293) te hangen, en volledig op 5V te laten werken.
Ik heb ook eerst geprobeerd een PWM sturing geprobeerd binnen Labview 
Ik had zo een schakeling gevonden op de site van NI, maar werkt inderdaad langs geen kanten.
Ik heb nu een motor die een PPM signaal nodig heeft, maar een analoog naar PPM schakeling is niet makkelijk te verkrijgen heb ik al de indruk.
Lambiek: ik heb jou schakeling geprobeerd en deze werkt; bedankt
SparkyGSX
Wat bedoel je met een PPM sturing? Ik denk dat je gewoon PWM bedoelt, eigenlijk, PPM zegt met niets (behalve parts per million dan).
Van analoog naar PWM is vrij eenvoudig, je hebt een driehoek of zaagtand generator nodig, en een comparator. Op de site van Aart staat een heel bruikbaar ontwerp.
Op 8 december 2009 18:57:24 schreef SparkyGSX:
Wat bedoel je met een PPM sturing? Ik denk dat je gewoon PWM bedoelt, eigenlijk, PPM zegt met niets (behalve parts per million dan).Van analoog naar PWM is vrij eenvoudig, je hebt een driehoek of zaagtand generator nodig, en een comparator. Op de site van Aart staat een heel bruikbaar ontwerp.
Ze doen het met NI_LABVIEW dan is het minder simpel, PPM is puls pauze modulatie.
Met PPM bedoel ik Pulse Position Modulation.
Er worden perioden van 20ms uitgezonden, en in die 20ms zit telkens een puls die 2ms kan verschuiven. 0ms verschuiven is 0%, 1ms 50% en 2ms 100%.
De moeilijkheid is het synchroniseren van de zender met de ontvanger
SparkyGSX
En dat is verschoven ten opzichte van wat? De tijd tussen de referentie en het verschoven signaal is dan eigenlijk de pulsbreedte, als je daar met een stukje logica weer een blok van kunt maken, kun je die door een low-pass filter sturen en daar het PWM circuit op laten draaien.
Maar NI heeft ook gewoon hardware met analoge uitgangen, of PWM uitgangen.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 8 december 2009 13:51:08 schreef test1234:
Ik heb nu een motor die een PPM signaal nodig heeft, maar een analoog naar PPM schakeling is niet makkelijk te verkrijgen heb ik al de indruk.
Ik heb er 1 ontworpen/gemaakt, kan je kopen, staat bij vraag en aanbod.