Hallo Mensen,

Ik zit op een project op school en moet voor de aandrijving zorgen.

Maar ik kom er niet zo goed uit.

De wielen van de robot zijn omni wielen.
De spanning die we in de robot hebben is max. 24V die is wel te maken met accu's.

Nu is mijn vraag, welke motor kan ik het beste nemen.
Een servo, stappen, gelijk/wisselstroom motor.

De robot zal rond de 40kg komen te wegen.
en de snelheid zal max 2m/s zijn (dit gewoon om een grens eraan te binden).

Kan me iemand beetje op weg helpen?

Wat moet de motor doen bij de robot? Moet deze slechts een deel linksom en rechtsom kunnen draaien? (servo), moet de motor precies geregeld kunnen worden, dan wordt het handig om een stappen motor te gebruiken.

Het hangt dus meer van de toepassing af. Misschien dat je daarom wat meer informatie kan geven over wat je motor precies moet doen?

Daarnaast zou ik kijken naar de eigenschappen van bepaalde motoren. Ik vind dit trouwens meer bij de sectie schoolvragen horen.

[Bericht gewijzigd door QuuN op (16%)]

De motor moet dienen voor het aandrijven van de omniwheels.
hij moet idd rechts en linksom kunnen draaien, maar het toerental moet ook geregelt kunnen worden ivm accelereren en afremmen.
We moeten ook over hellingen kunnen rijden.

Moet ik het topic laten verplaatsen?

Ik schat een WATT of 100, en de motor aansturen met een H_BRUG. Ik zou voor gelijkspanning gaan als ik jou was, dat is het meest eenvoudige.

Een servo wordt meestal gebruikt voor een bepaalde draaihoek. Voordeel van een servo is een hoog koppel. (er zijn ook servo motoren die geen beperkte draaihoek hebben)

Zoals ik al zei is een stappenmotor goed te regelen. Deze heeft echter een lager koppel/snelheid in vergelijking met een servo.

Een gelijk/wisselstroommotor voldoet ook, echter is de aansturing wat anders.

Als de kosten een rol spelen dan ben je met een stappenmotor wat duurder uit. Ik stel voor dat je eerst goed de werking/doelen van de motoren doorneemt (aangezien het meer een schoolvraag is met als doel leren).

Ik weet niet of je enkele berekeningen hebt gemaakt, zoals hoeveel koppel de motor nodig heeft?

Op 9 december 2009 10:20:44 schreef DenThis:
Moet ik het topic laten verplaatsen?

Dit is aan een mod en niet aan mij

Ik wilde het idd berekenen voor welk koppel ik nodig heb.
Aan de hand daarvan kan ik ook al wat motoren afschrijven.

Ik had gevonden dat servomotor toch wat meer stroom trekken dan gelijkstroommotor. Op internet zeggen de meeste mensen dat een gelijkstroom motor met permanente magneet het meeste wordt gebruikt.

Klopt deze formule daarvoor?
Fw = Tp / ((sin b + Cr * cos b) * r)

Fw is the weight the robot will be able to carry
Tp is the torque of the motors
b is the angle of incline
Cr is the rolling resistance of the floor
r is the radius of the wheels

Ik vrees dat het niet zo makkelijk is.
Het berekenen van het koppel verschilt per situatie. Er is dus niet echt een standaard formule voor.

Het koppel wordt onder andere bepaald door:

• Snelheid waarmee je de motor wil laten draaien.
  • De massa die de motor aanstuurt.
  • De weerstand van verschillende onderdelen.

En dan ben je er nog niet. Dit hangt af van wat jouw motor moet gaan aansturen en wat daar allemaal aan hangt. Ook overbrengingen maken een groot verschil uit.

Nu gaat het naar mijn idee allemaal niet zo nauw komen, en voldoet een gelijkstroommotor prima. Als je het koppel berekent door middel van het gewicht en de maximum snelheid, en je pakt een motor die er goed boven zit, dan gaat dit wel lukken. De aansturing zal dan de rest moeten doen.

Als je wilt kan ik wel wat voorbeelden sturen over hoe je zoiets berekent. Die moet ik nog wel ergens hebben.

Als je zou willen heel graag.

De snelheid van de motor maakt niks uit, is miss ook wel te verhelpen met tandwielen (overbrenging).

denk er dan wel aan dat als je tandwielen gaat gebruiken voor een hogere snelheid, je koppel ook hoger moet zijn.

Wat je krijgt in snelheid verlies je in kracht.

De bedoeling van tandwielen is om het koppel op de wielen groter te krijgen dan het koppel van de motor. Dus dat het koppel omlaag gaat van tandwielen ben ik het niet mee eens.

Wel moet je rekening houden met verlies in je tandwielen. Dus als je 1Nm op de wielen wilt hebben en een 1:10 overbrenging hebt, dan zal je niet genoeg hebben aan 0.1Nm motor.

Wel moet je rekening houden met verlies in je tandwielen. Dus als je 1Nm op de wielen wilt hebben en een 1:10 overbrenging hebt, dan zal je niet genoeg hebben aan 0.1Nm motor.

Je bedoeld:

Joel, het is ongebruikelijk om een VERSNELLING van tandwielen te maken voor een motor. Een motor maakt vaak meer toeren dan gewenst, en wordt dus vertraagd naar de wielen.

Meestal draaien de motoren te snel en pas je dit aan door een regeling. (in het geval van grote motoren bijvoorbeeld freq. omvormer, in het geval van kleine motoren een regeling op een printplaatje).

Zoals rew al zei is het ongebruikelijk om de snelheid te verhogen door middel van een overbrenging. Hierdoor gaat namelijk zoals eerder genoemd je koppel omlaag, wat bij een regeling niet het geval is.

Ik kan je de voorbeeldberekeningen helaas pas morgen sturen.

ja de tandwielen dienen alleen voor lager toerental, meer koppel, of gewoon de motor niet direct aan de assen te monteren.

Sorry voor de late reactie.

Ik heb eens rond gezocht op andere sites die robots maken en bijna overal gebruiken borstelloze dc motoren van ongeveer 120Watt, en die robots hebben dan vrijwel het zelfde gewicht wat onze ongeveer gaat krijgen.