Hej,

Ik ben bezig met een kleine machine, het is straks de bedoeling dat ik met 12V verschillende DC motoren kan aansturen die op verschillende spanningen werken. nu dacht ik zelf aan een simpele spanningsdeler d.m.v. wat weerstanden en een pot maar uit ervaring weet ik dat ik moet oppassen met die pot omdat bij een iets te hoge stroom er niet veel van over blijft.

graag zou ik willen weten waar ik allemaal op moet letten bij het maken van een variabele voeding voor de motoren, ik heb nauwelijks gegevens van de motoren en zou dus niet weten hoeveel stroom ze gaan trekken.

is het mogelijk hiervoor een schakeling te maken zonder gegevens van de motoren te weten?

alvast bedankt,
Futience

je kan eens een kijkje nemen op dit schema: http://www.circuitsonline.net/schakelingen/17/modelbouw/motorregeling.…
daarmee kan je (mits gekoeld) motoren tot 10A regelen.

Ander antwoord: Zonder gegevens van de motoren valt er geen zinnig woord over te zeggen.

Maar loopy heeft gelijk. Als je met de motorregeling en een kleine aanpassing zorgt dat je nooit boven de 50% uit kan komen, kan je een 6V motor best op de 12V aansluiten. (doe je iets verkeerd heb je wel rook...)

ok bedankt zal eens kijken of dat gaat lukken