Hallo,
Ik ben bezig met een project, een skelter die is omgebouwd tot kart met een grasmaaiermotor.
Nu ben ik verdergegaan en er een oude DC motor opgezet, uit die motor komt echter ook DC en ongeveer 9Volt.
Uit die 9VDC wil ik graag 14VDC halen om via een LM317 een 12Volt accu te voeden.
Ik heb al heel veel circuits geprobeerd te maken, maar ze werken geen van allen, meestal omdat ze gewoon niet oscileren.
Nu mijn vraag weet iemand een schema of een andere hint om mij op weg te helpen?
Bij voorbaat dank.
Met vriendelijke groeten,
Röbke Geenen.
met volgende schakeling http://www.circuitsonline.net/schakelingen/138/voedingen/spanningsverd… kun je de spanning verdubbelen
in jouw geval kom je dan uit op een 18VDC deze zal je dan wel via de een of andere schakeling kunnen afzwakken naar 12 V
Maar ja, dan moet je dus niet met meer dan 30 mA je accu's willen laden, volgens de begeleidende tekst.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Heb je die 9V ook voor andere dingen nodig? Anders is het waarschijnlijk gemakkelijker om de gelijkrichter brug eruit te halen, en te vervangen door een enkelzijdige gelijkrichter, waarbij je op zo'n 19.4V uit zou komen. Dat is dan nog wel terug te brengen naar een spanning die geschikt is om een accu mee te laden, en verlichting mee te voeren.
Boost converters, die je nodig hebt om een gelijkspanning omhoog te brengen, zijn niet bepaald eenvoudige dingen, als je daar niet echt verstand van hebt. Met simple switchers e.d. is het wel een stuk gemakkelijker geworden, maar het is nog eenvoudiger om de bron aan te pakken.
Op 17 december 2009 18:34:59 schreef SparkyGSX:
... Anders is het waarschijnlijk gemakkelijker om de gelijkrichter brug eruit te halen, en te vervangen door een enkelzijdige gelijkrichter, waarbij je op zo'n 19.4V uit zou komen.
Ja als dat zou gaan, maar het vreemde is de motor heeft geen gelijkrichterbrug, maar hij levert direct DC, dit heb ik zelf ook nog nooit meegemaakt.
Op 17 december 2009 18:22:17 schreef Meerweten:
met volgende schakeling http://www.circuitsonline.net/schakelingen/138/voedingen/spanningsverd… kun je de spanning verdubbelenin jouw geval kom je dan uit op een 18VDC deze zal je dan wel via de een of andere schakeling kunnen afzwakken naar 12 V
Ja dat schema had ik ook al bekeken, maar dan kan ik maar laden met 30mA, en aangezien ik geen stroombegrenzing heb (ik weet niet hoe die er op te zetten) en als je te veel stroom trekt de spanning zal zakken.
Maar alvast bedankt voor de snelle reacties.
We hebben het hier over een motor (oudere DC motor) die wordt gebruikt als dynamo, maar ik heb hem al opengemaakt om snel te kijken, maar de windingen worden zo snel als ik het zie d.m.v. koolborstels meteen naar buiten gebracht en gaan dus niet door een gelijkrichter. Helaas is de gelijkricghter weghalen dan geen optie, anders zou ik ook een Villard cascade toe kunnen passen. Ik ben nu ook klaar met mijn huiswerk en ik zal hem dus nog een keertje openmaken en beter kijken. Ik meld zo of ik iets heb gevonden wat op een gelijkrichter kan lijken.
Een dc-motor met koolborstels die je aandrijft werkt als generator en levert gelijkspanning.
Kun je de tandwielverhouding veranderen?
Als je hem 2x zo snel laat draaien heb je 18 Volt. Dat is een mooi uitgangspunt voor een laadschakeling.
Idd. ik heb geen gelijkrichter gevonden, maar ik zat erover na te denken en dat is ook lochisch anders zou er geen spanning uitkomen als je hem als dynamo gebruikt.
Ik ga inderdaad proberen een oud tandwiel van een fiets o.i.d. te vinden en dit erop te monteren.
Bedankt voor alle reacties en ik laat weten of het gelukt is.
je kunt ook een wiselstroom dynamo uit een auto gebruiken mits je een12v accu hebt.alles zit al in de dynamo ingebouwd.
Mocht je toch je spanning willen optransformeren, en dat is waar je om vroeg, kun je kijken op de website van maxim-ic.com...
Daar hebben ze een heleboel van dit soort chips. Wellicht kun je daar zo'n chip samplen om een keer wat te proberen.
Ja ik ben nu aan het kijken of ik een ic kan samplen idd, daar had ik nog niet aan gedacht. Anders zou ik een tandwieltje met 9 tanden moeten hebben en dat heb ik zo niet.
Een DC motor heeft natuurlijk geen gelijkrichter. Niet voor niks een DC motor. Deze zijn zo opgebouwd dat de plus en min altijd hetzelfde staan.
Als je de motor de andere kant opdraait, draait ook de polariteit.
Is gewoon de logische opbouw van zo'n motor.
Zie hier, zodra de polariteit wil wisselen, wisselen ook de borstels 
Over het verdubbelen van de spanning.. Misschien dat sneller draaien proberen en anders een switcher van bijvoorbeeld maxim. Samplen duurt vaak wel lang (!).
Kijk goed in de datasheet naar de opbouw op print, dit is vaak erg kritisch.
Nou het sampelen lukt niet, maar ik heb nu een geleidewieltje van een derrailleur van een fiets kunnen vinden. Niet een perfecte oplossing, maar het werkt. Als ik een echt klein tandwieltje vind, dan zal ik kijken of dat erop past.
Bedankt in ieder geval voor het meedenken.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
De reden was dat ik niet zo snel alle onderdelen kon vinden voor de schema's die ik had. Ik kon ook niet heel veel goede schema's vinden, de meeste hadden een paar probleempjes en werkten totaal niet of waren te goot (als ze opgebouwd waren), etc... Maar nu werkt het (met het kleinere "tandwieltje").
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."