Hallo,
Ik probeer wat meer te weten te komen over het Profibus protocol. Nu ben ik al een hoop te weten gekomen over de verschillende varianten, opbouw van het netwerk etc maar nu zou ik wat maar over de data overdracht willen weten.
http://www.bustechnologie.nl/default_new.htm
Op de hierboven genoemde website heb ik onder het kopje "Overdrachtsprotocol" wat informatie gevonden over de bitjes maar het is nog niet helemaal duidelijk. Wat bedoelen ze bijvoorbeeld met dat Profibus teken georiënteerd is en wat is de bedoeling van die verschillende telegrammen met UART-tekens?
Zouden jullie mij dit kunnen vertellen of heeft iemand een duidelijkere handleiding?
Alvast bedankt.
Er zijn drie soorten profibus, maar ik neem aan dat je meer te weten wilt komen over profibus DP. Profibus PA is meer voor de procesindustrie: een tweedraadssysteem waar behalve de signalen ook de voeding over de twee draden loopt. En profibus FMS kom je nergens tegen, dat is een beetje het mislukte zusje.
De hardware is gewoon RS485, daar is genoeg over te vinden.
Aan 1 touw kunnen maximaal 32 nodes. Let op: de master en een eventuele repeater zijn ook nodes.
De master werkt cyclisch: hij tast node na node af. Hiertoe stuurt hij een request en verwacht hij een responce. Beiden bestaan uit een header gevolgd door data.
Bij de cycli zit een deel cyclische data, dat heeft een vaste tijdsduur, en een deel acyclische data, waarvan de duur dus ook variabel is.
Naast deze boodschappen kan een master ook nog multicasten en broadcasten. Dat is roepen en hopen dat iedereen het hoort.
Er kunnen ook meerdere masters in een netwerk zitten, (maximaal 16) maar dat word niet veel gedaan.
Deze hele beweging van cyclisch werken maakt profibus een stuk trager dan bijvoorbeeld interbus, omdat er nogal wat overhead op de communicatie zit: profibus op 12Mbit/s is niet sneller dan Interbus op 2Mbit/s. En interbus op 500Kbit/s is dik twee keer zo snel als profibus op 1,5Mbit/s.
De prestaties van ethernet op 10Mbit/s zijn helemaal dramatisch slecht. Ook die word voorbijgerend door interbus op 500Kbit/s
Maak dus nooit de fout de bussnelheden te vergelijken aan het aantal bitjkes dat per seconde voorbijkomt.
--edit--
verdorie, het staat allemaal bijna letterlijk in je handleiding. Veel duidelijker ga je het niet krijgen hoor.
Ah, je UART vraag:
Een UART teken zijn twee tekens (in HEX), met een logische "0" ervoor, een pariteitsbitje erachter en daarachter nog een logische"1". Twee tekens in HEX zijn 8 bitjes, dus een UART teken is 11 bits. En de telegrammen zijn opgebouwd uit dit soort tekens: tekengeorienteerd dus.
Dit is nog redelijk simpel. Wacht maar tot je tegen profinet aanloopt, de ethernet variant. Daar zit pas veel bagger tussen de werkelijke informatie. Dat is ook precies de reden dat ie zo traag is.
Die drie extra UARTbitjes worden er overigens door de RS485 interface tussengepropt. Dus zolang je niet op de kabel zelf gaat meelezen als er wat loos is zul je die nooit zien.
Gatze
Congratulations on your purchase. To begin using your quantum computer, set the power switch to both off and on simultaneously
En waar is interbus op gebaseerd, ook op rs485? of Canbus ?
Interbus loopt net als de meeste industriele bussen op RS485. Het is voorzover ik weet gelijk de allersnelste door het ontbreken van een overmaat aan overheid. Ook worden de deelnemers niet cyclisch één voor één aangeroepen. Een interbus maakt eigenlijk een bijna hardwarematig schuifregister van het netwerk: aan de ene kant word de data voor het veld door de master in de bus gepompt, de huidige status komt langs de andere kant weer bij de master binnen. Dat betekend wel dat je een ringstructuur moet hebben en dat is niet handig. Vandaar dat een interbuskabel 4draads is: 1x RS485 heen en 1x RS485 terug.
[Bericht gewijzigd door GJ_ op donderdag 24 december 2009 16:52:25 (69%)]