Een vriend van mij heeft een mindstorm nxt 2.0.
Nu heb ik nog wat centjes over en ben aan het overwegen deze te kopen.
Ik kan al programmeren op de computer (Java en een beetje C++) maar mijn vriend zij dat dit niet echt programmeren is maar meer de juiste icoontjes aanklikken in het bijgeleverde programma (nu mijn vriend kent er niet zo veel van
)?
Wat vinden jullie van deze lego mindstorm nxt2.0 en kan je hier echt goed voor programmeren/toffe robbetjes mee maken of denken jullie dat dit een speeltje is dat je na een weekje prullen beu bent?
Het ligt er maar net aan waar je naar op zoek bent. Het NXT pakket is natuurlijk uitermate geschikt om snel en eenvoudig een robot in elkaar te knutselen. Er zitten 3 servos in, 1 lichtsensor, een geluidsensor, een druksensor en een afstandssensor. Persoonlijk was ik hier na ongeveer 5 minuten op uitgekeken. Ik heb voor mijn Bachelor Eindproject wat gespeeld met dit ding en er zelf een sensor voor gemaakt.
Het "programmeren" gebeurd inderdaad met een soort van digitale lego. Een beetje hier en daar wat dingen aan elkaar knopen en dan werkt het. Als je zelfgemaakte actuatoren en sensors wil gaan aansturen raad ik de NXC (not exaclty C) programmeertaal aan. Dit vereist een nieuwe firmware download, maar dit gaat allemaal heel soepel. Voor meer info zoek je op http://bricxcc.sourceforge.net/ De taal die ik gebruikte (NXC) is een soort van C en programmeerd heel makkelijk.
Maar om terug te komen op je vraag of het de moeite waard is. Wat wil je ermee? Zoals gezegd is het een ideaal platform om vervolgens zelf eigen dingen erop te maken, maar als je geen harwaretoevoegingen gaat maken is 300 euro erg veel geld voor dit pakket. Maar misschien ben je juist wel op zoek naar iets simpels om jezelf wegwijs te maken in de robotica. De NXT is dan ook leuk, maar zoals gezegd: duur voor wat je krijgt.
Let nog even op de volgende punten:
Nadelen:
- duur
- met nxc werkt het i2c protocol niet goed, waardoor je alleen nog maar de adc en de rs485 tot je beschikking hebt
- rs485 is nog niet veel gebruikt en is ook alleen toegevoegd door lego voor toekomstige sensoren
- adc snelheid is maar 333Hz
- weinig i/o poorten, maar dit is uit te breiden met rs485 en i2c i/o extenders
- slechte gradenmeter in de servo's. Het lukt je bijna niet om bijvoorbeeld precies 90 graden te draaien. Dit gaat overigens ook elke keer anders en hangt o.a. af van je batterijspanning
- batterijen zijn zeer snel leeg, dus de accus die lego er bij aanbiedt zullen geen overbodige luxe zijn
- weinig datageheugen
- de i/o connector van lego is nogal een naaistreek. Het is een standaard telefoonconnector, maar dan met 6 pinnetjes. Dit is geen probleem, echter is het plastic niet in het midden geplaatst. Als je dus zelf iets wil maken moet je óf gaan knutselen met sterke lijm,óf een kabeltje opofferen van een sensor of motor.
- bijgeleverde sensoren stellen niet zoveel voor. De ultrasoonsensor is wel geinig, maar reken er maar op dat je robot vaak tegen tafelpoten aan zal rijden.
- Als je batterijen net nieuw zijn zal je robot keihard racen, terwijl hij een tijdje later maar op een lullig tempo zal rondrijden. De motoren krijgen dus waarschijnlijk rechtstreeks de batterijspanning te verwerken, waardoor bijvoorbeeld het commando "motoren 50% aan" nooit hetzelfde resultaat zal leveren
Voordelen:
- snel in elkaar te zetten
- je hoeft je in principe niet al te druk te maken over het voortbewegen van je robot, want de servomotoren zijn zeer simpel aan te sturen
- zeer veel informatie op het internet: fora, lego site (lego heeft alle hardwarebeschrijvingen vrijgegeven), etc
- er zijn boeken over de nxt geschreven die ook erg handig zijn
- eigen sensors/actuatoren zijn makkelijk aan te sluiten op de NXT, mits je rs485 aan de praat krijgt (mijn sensor was niet bidirectioneel en die heb ik dus gewoon op de adc aangesloten via een dac)
Persoonlijk blijf ik het een flink bedrag vinden voor wat je ervoor krijgt, maar als beginner in de robotica is het een interessant product
Alvast bedankt voor de uitgebreide reactie.
Tja, 300 euro is idd veel. Zeker als alles dan nog maar van matige kwaliteit is (sensoren en batterij).
Is het makkelijk zelf een sensor te maken?
Ik kan momenteel al een beetje programmeren en zou nu ook wat met robotica willen gaan doen. Echt veel van elektronica ken ik (nog) niet (zoals al die verschillende poorten zeggen mij niet zo veel).
Zijn er dan eventueel (goedkopere) alternatieven die ongeveer hetzelfde zijn?
Ik doe nu industrieel wetenschappen en de volgende twee trimesters gaan we wat meer elektronica zien maar dit is alleen theoretisch (we gaan ook leren hoe we een autootje moeten laten rijden ofz)
Goedkopere alternatieven ken ik zo 1-2-3 niet. Op zich is een sensor niet moeilijk te maken. Het ligt er natuurlijk maar net aan wat voor een sensor je maakt. In principe is een drukknop al een sensor (die zit er ook al bij), maar een GPS-module kan dat ook zijn. Zoals je misschien wel raadt is de eerste van de twee vrij simpel aan te sluiten... Opnieuw: het is maar net wat je wilt. Als je echter nog niet veel met elektronica gedaan hebt, is het niet heel gemakkelijk. Maar alles is te leren. Als je echt graag zelf sensoren wilt maken is dit boek misschien iets voor je: http://www.hcw.be/p.aspx?p=H1387 Hierin staan heel veel leuke voorbeelden.
Wat ik nog vergeten was bij de voordelen van deze set is dat er heel veel "third party" sensoren beschikbaar zijn voor de NXT. De laatste keer dat ik keek (jaar geleden), waren er best veel leuke sensoren beschikbaar.
Je moet je voorstellen dat je met enkel deze set redelijk gelimiteerd bent in je mogelijkheden. Met drie motoren en vier sensoren ben je snel uitgespeeld. Dat was ik wel in ieder geval, maargoed, ik had hem daarom ook niet gekocht. Sterker nog, de TU heeft hem gekocht 
Nogmaals: als je zelf sensoren/actuatoren voor dit ding gaat maken zijn de mogelijkheden praktisch onbeperkt (afhankelijk van je fantasie uiteraard). Je moet je voorstellen dat je normaal(=zonder NXT) eerst een onderstel moet maken voor je robot. Hiervoor moet je motoren gaan regelen, mechano misbruiken, etc. Dit is erg leuk om te doen, maar als je liever meteen een rijdend karretje hebt om mee te kloten, dan is de NXT ideaal.
Ik vind het nogal riskant om zelf een robot proberen te maken.
Hier ben je, denk ik, ook snel redelijk wat geld aan kwijt. Ik heb een tijdje gelede wat rondgekeken om PIC microcontroller (Worden deze gebruikt in robots?) te leren programmeren maar hier heb je ook meteen een programmer voor nodig van zo'n 50 euro.
Als je dan een robbot wilt maken heb je nog redelijk wat componenten en waarschijnlijk ook (een) goed(e) boek(en) nodig.
In totaal ben je dus ook al redelijk wat geld kwijt en hier weet ik niet eens of het mij gaat lukken er iets werkends meet te maken.
Ook mag ik van mijn ouders nog niet met elektrische zagen werken, opzig geen probleem, maar dat maakt wel dat ik alles geduldig met de hand moet uitzagen etc
Ook bij het zelf maken van sensoren heb ik een beetje 'schrik' dat het niet gaat lukken en uiteindelijk mijn plannen gaan opgeschort worden.
Ik denk dus niet dat ik deze robot ga kopen.
Ik zou (zoals je zelf al zegt) me verdiepen in een pic of een avr, een programmer daarvoor hoeft geen 50 euro te kosten, het is maar net welke je koopt. Als je daar dan een simpele rc-auto bij koopt haal je de sturing daaruit en heb je ook een frame met motoren en wielen. Daar zet je je eigen besturing in met een microcontroller en je maakt er zelf een aantal sensoren bij. Veel leerzamer/leuker lijkt mij (maar dat verschilt per persoon). Zo ben ik zelf ook begonnen met robotica.
iig succes, Leime
Sorry voor de late reactie maar ik was gistere nog Kerstmis aan het vieren 
Ik veronderstel wel dat voor programmeren met microcontrollers al enige kennis van elektronica is vereist?
Wat is een goede prijs/kwaliteit beginners programmer?
Ik denk dat ik nog wel enkele goedkope rc auto's in de kelder heb staan (k'heb er ook een echte maar daar blijf ik liever af
)
Ik ga wrs dinsdag of woensdag naar de dichtstbijzijnde elektrowinkel om wat spullen te kopen (ik denk dat ik ook een reeks condensatoren/diodes ga kopen om ook een beetje elektronica te leren) waar moet ik op letten als ik zo'n programmer koop en wat heb ik nog zeker nodig?
Wellicht ben je met een arduino het beste uit. Naar de elektronica winkel rennen om zomaar vanalles en nogwat te kopen is in ieder geval een slecht idee. Bij een arduino heb je voor een euro of 25 een bordje met processor en je hebt geen programmer nodig.
Een losse chip en programmer kan ook, maar zorg voor een goed boek erbij want anders is de kans dat het gaat lukken niet zo groot.
Een arduino kun je bijvoorbeeld kopen bij freeduino.eu:
De arduino zelf staat hier: http://www.freeduino.eu/index.php?main_page=product_info&cPath=1&a…
Eventueel kun je dan een motorshield erbij kopen: http://www.freeduino.eu/index.php?main_page=product_info&cPath=5&a…
Dan kun je meteen makkelij twee motortjes aansturen voor je robot.
De software die je nodig hebt en een heleboel documentatie staat op http://arduino.cc
Hebben ze die arduino in de meeste elektro winkels of wordt dat online bestellen? (Ik vind het makelijker zo iets in een winkel zelf te kopen)
Ik begrijp eigenlijk niet goed wat dat motorshield net doet?
Waarom ik die dingen nog wil kopen? Ik veronderstel dat er bij microcontrolers ook elektronica nodig is en in een oud topic hebben ze mij gezegd dat ik van die dingen best een standaard-reeks koop om te beginnen.
Wat zijn volgens jullie goede boeken (liefst in het Nederlands maar Engels mag ook)
Tips zijn altijd welkom!
Ik ga denk ik dit pakket ga kopen: http://www.dwengo.org/nl/products/dwengo-starters-kit-plus wat wordt aangeraden in dit topic: http://www.circuitsonline.net/forum/view/80286
Dat kost wel 100 euro maar er staan redelijk wat tutorials online voor dit pakket: http://www.dwengo.org/nl/tutorials
Het makelijke vind ik, is dat er hier wat nederlandse tutorials van onl staan.
Is dit een goed iddee volgens jullie of zouden jullie toch eerder de anduiro + eventueel dat motor shield aanraden (wel een beetje goedkoper)?
Ik heb met beide geen ervaring dus daar kan ik niet over oordelen.
Wat ik wel kan zeggen is dat je met dat dwengo board ook gelijk een experimenteerset (ledjes en knopjes enz. op het board).
Ik zou gaan voor:[list=2][*]Een microcontroller (bijvoorbeeld attiny2313 of attiny26)
[*]Adapter + spanningsregelaar (als voeding)
[*]Een programmer deze (usb) of deze (parallel)
[*]Een breadboard
[*]Een aantal componenten[/list]leime
Het verschil tussen het dwengobord en het Arduinobord is dat het dwengobord niet enkel een processorbordje is, maar ook reeds een aantal interessante functionaliteiten integreert op het basisbord, die je bij de Arduino afzonderlijk moet bijkopen en aansluiten, zoals een motordriver, LCD display, knopjes, ledjes, RS232-interface.
In dat starterpakket dat je vermeld zit verder ook reeds een breadbord, een PICkit2 compatibele programmer en een sensorkit (met servo).
Vandaar dus het prijsverschil.
Ik denk dat dat dwengo pakket een heel interessant product is om mee te beginne. Zeker, zoals miredox ook aangeeft, omdat er al aardig wat extra functionaliteiten bijzitten die jij waarschijnlijk goed kan gebruiken als je een robotje wilt maken.
@Leime zijn reactie
Ik zou gaan voor de parallel omdat ik die van de usb nogal ingewikkeld vindt.
Maar bij die parallel programmer heb ik een paar vragen:
Als ik het goed begrijp wordt de microcontroller aangesloten op J2?
Maar hier zijn 6 of 10 pinnen en zo'n microcontroller heeft 20 pinnen?
Of worden niet alle pinnen aangesloten?
En kan J2 dan vervangen worden door zo'n IC voetje?
Nog een basisvraag waar ik altijd over twijfel: is GND gewoon de minpool of moet dit echt met de grond verbonden worden?
Dit zijn misschien stomme vragen maar ik begrijp het niet helemaal.
En is deze spanningsregelaar goed?
Een breadboard en wat weerstandjes/ledjes heb ik al.
@Miredox zijn ractie (en die van E-Hoog)
Dat had ik idd ook begrepen. Daardoor lijkt het dwengobord mij makkelijker om mee te beginnen, hier leer je namelijk eerst echt een pic programmeren en dan kan je je later bezighouden met hoe je alles aansluit op je pic.
Ik denk dan ook dat ik da bord ga kopen, maar eventueel ook al kijken om zelf een programmer te maken etc (zo kan ik snel overschakelen naar alles zelf te besturen)
Maar vinden jullie dat dwengobord zijn geld waard (bord alleen 50 euro) of denken jullie dat dat overdreven is?
Als ik de kosten voor de Arduino even bekijk:
Arduino + motorshield kost je reeds 45 euro. Dan heb je nog geen LCD-display (b.v. 7,38 euro bij voti), RS232 interface, knopjes of ledjes + breadbord of soldeerbord om dit aan te sluiten. Als je dit via verschillende kanalen besteld, heb je ook meerdere keren de verzendingskosten...
Vergelijking met een andere bordje, bv. het PIC-USB-STK bordje van Olimex (http://www.olimex.com/dev/index.html): prijs 49.95 euro (excl. BTW), zonder LCD, motordriver en tutorials...
Als spanningsregelaar kun je die prima gebruiken maar deze is iets simpeler.
Die programmers die ik je gaf zijn voor een avr dus NIET voor een pic.
Je sluit inderdaad maar een paar pinnen aan van de avr. J2 kun je vervangen door een icvoetje maar je kunt ook een aantal draadjes of een ic-clip gebruiken.
De GND is meestal de min-pool (ik durf geen altijd te zeggen dat zal iemand met meer ervaring/meer kennis moeten zeggen)
Stomme/domme vragen bestaan niet.
Maar je kunt ook overwegen zo'n board te kopen. Maar dat zou ik persoonlijk nooit doen omdat ik het te duur vind, niet te duur voor wat je krijgt maar 100 euro is veel voor mij. Ik schat dat je voor 50 euro makkelijk alle electronica kunt kopen om een rc auto te automatiseren (incl sensoren).
Mocht je toch met een pic aan de gang willen kun je ook eens hier kijken (op picbasic klikken) dat is een goeie/populaire site en is veel besproken op dit forum.
De keuze tussen pic en avr vond ik best lastig, de "basis"-avr is goedkoper dan de "basis"-pic maar voor de pic is een duidelijke cursus te vinden. Ik heb voor avr gekozen maar programeer intussen beiden, het is maar net welke het beste uitkomt.
Ik hoop dat je wat hebt aan mijn info, Leime
Ik heb zeker wat aan jou info!
Ik ben die site idd al verschillende keren tegengekomen tijdens het afdwalen van dit forum.
Hier heb ik ook die prijs van 50 euro voor een programmer vandaan (een voorgemonteerde kost, via de link die zij geven, 40 euro)
Ik denk dat ik toch zo'n board ga kopen, het is namelijk net Kerstmis geweest dus kan er wat meer af 
Het dwengobord spreekt mij het meest aan (omdat het het uitgebreidst is) en ik ga dus waarschijnlijk voor dit bord kiezen dus kies ik ook om met pic's te beginnen.
Waarom ik het meest uitgebreid bord kies? Ik kan momenteel al programmeren en nog niet zo veel (eigenlijk niets) van elektronica en met dit bord kan ik al volop programmeren en mijn elektronica-kennis stilletjes uitbreiden (zeker omdat we op school ook een beetje elektronica gaan zien). Ook is het breadboard dat er bij zit zeer handig (geen gewoon breadboard voor de duidelijkheid)
Kan ik, als ik voor het dwengobord kies, ook gebruik maken van de tutorials op picbasic.nl (het type pic is niet hetzelfde? Ene is 18F4550 en de andere 16F628A I/P)
Dan kan ik achteraf, als ik alles wat beter ken, altijd zelf zo'n AVR programmer etc maken.
Volgens mijn ben je vrij zeker dat je dat wil dus dan zou ik dat ook doen!
We horen het wel als je hulp nodig bent met het maken van sensoren 
Ik weet niet op wat voor school je zit maar elektronica op de middelbare school havo moet je je niet teveel bij voorstellen.
Ik ga het morge bestellen.
Ik doe IW dus ik krijg idd niet zo veel elektronica, ook krijg ik in principe alleen theorie.
Allemaal bedankt voor jullie reacties en hulp!
Hopelijk zien jullie binnenkort een leuk robotje van mij 
*edit*
het geldt is naar paypal overgeschreven, nu nog wachten tot het daar op staat om dan nog te wachten tot het met de post hier is.
Hopelijk kan ik volgende week (nattuurlijk de week na de vakantie) beginnen met bouwen, prullen, gefrustreerd raken en blij zijn...
[Bericht gewijzigd door stienoo op (38%)]
SkalTura
In the beginning there was nothing, but even that exploded
Ik heb zowel de eerste Mindstorms, als de NXT2.0
Wat mij aanspreekt aan de Lego NXT "brick" is dat deze ook I2C ondersteuning heeft.
Hiermee kun je via de Lego software snel een testje in elkaar zetten, en het daarna eventueel met een microcontrollertje nabouwen.