(DIP) microcontroller platform keuze

Hoi,

Ik ben aan het kijken welk platform ik het beste kan kiezen om kleine (DIP) microcontrollers te gaan gebruiken.

Tot nu toe heb ik enkele schakelingen gebouwd met een ARM7,
en ik doe dat dan door een microcontroller module (vb LPC H2148) op een gaatjesprint te zetten. Ik programmeer dat in C, en flash het via de ontwikkeltools van m'n baas.
Ik vind het eigenlijk overkill (en prijzig telkens zo een uC module van 40 euro), en zou ook mijn eigen tools willen aanschaffen voor kleinere hobby projecten.

Liefst zou ik gewoon op breadboard en gaatjesprint verder hobbyen dus vandaar mijn keuze voor DIP controllers.
Aangezien ik het liefst verder ontwikkel in C, en alles liefst zo goedkoop mogelijk, heb ik het forum en het net afgestruind op zoek naar welk een goed platform was, en ben dan uiteindelijk bij de AVR uitgekomen.
Zowel lowcost dip (ATTiny) als mogelijk meer performance toekomst (ATMega reeks).

De bedoeling is om de volgende omgeving te gebruiken :
- AVR Studio 4
- WINAvr C Compiler

Programmer :
- Olimex AVR-ISP500-TINY

Dev Boardjes :
- Olimex AVR-P8
- Olimex AVR-P20 (Maar dit slechts tijdelijk) zo snel mogelijk op Gaatjesprint.

De vragen:
1. Werken deze dingen allemaal goed samen ?
2. Zijn er andere/betere alternatieven qua platform
3. Is de omgeving compatibel/transparant over de verschillende chip families?

Alvast bedankt, en prettige feesten.

CaMoo

Ik draai onder windows 7 CodeVisionAVR voor de C code in combinatie met AVRStudio. Ik gebruik een AVRISP MKII Clone voor het programmeren en kan hiermee eigenlijk zowat de hele ATTiny en ATMega serie aan. Ook een groot deel van de AT90 serie geloof ik. XMega moet ik nog proberen.

Ontwikkelen doe ik op een breadboardje voor kleine dingen of gaatjesprint als ik er langer mee bezig ben.

Aan controllers het ik de volgende liggen (even uit het hoofd):

  • Mega8
  • Mega32
  • Mega64
  • Mega88
  • Mega128
  • Tiny2313
  • Tiny68

Er zitten wat non-dip parts bij maar daar maak ik wel even een breakoutbordje voor als dit nodig is.

De development boards vind ik niet heel waardevol. Veel te beperkt qua mogelijkheden. Ik zou er dan zelf eentje maken dan heb je voor 2 tientjes meer een systeem waar je wel mee aan de gang kunt blijven. Breadboard werkt ook prima voor niet heel kritische systemen.

De programmer heb ik geen ervaring mee maar hij klinkt leuk.

Verder kun je ook kijken voor microchip. Heb ik ook een serie van liggen (voor de afwisseling).

Groeten

Correct me if I'm wrong!

Ik draai onder windows 7 CodeVisionAVR voor de C code

Gebruik je hier de 'evaluation','lite' of 'standard' versie,
en kan je wat met de 'evaluation' vooraleer je tegen de 3K limiet aanloopt?

De development boards vind ik niet heel waardevol.

Nee, begrijp ik, maar ik vertrek liefst van iets wat zeker werkt,
en ga dan verder, kwestie van kruipen voor lopen ;-)

Verder kun je ook kijken voor microchip.

Dit had ik speciaal niet vermeld om een polemiek AVR vs PIC te vermijden ;-)

Bijkomende vraag: Kan je vanuit AVR studio ook debuggen op de controller, of is dat enkel programmen.
Of is dat enkel op de hogere reeksen dmv de JTAG interface ?

Op 26 december 2009 15:28:50 schreef CachingMoose:

Bijkomende vraag: Kan je vanuit AVR studio ook debuggen op de controller, of is dat enkel programmen.
Of is dat enkel op de hogere reeksen dmv de JTAG interface ?

De nieuwe tiny's en de kleinere ATmega's hebben debugwire. Daarmee kun je realtime debuggen. De informatie gaat over de reset lijn. Daarvoor heb je een andere programmer voor nodig. Kijk eens naar de AVRDRAGON. Die doet JTAG ISP debugwire Highvoltage. En gelijk ook usb. Debuggen kan die tot 32kb. Maar ergens staat wel een hack maar mee die meer kan :p.

Op 26 december 2009 14:50:21 schreef CachingMoose:
1. Werken deze dingen allemaal goed samen ?
2. Zijn er andere/betere alternatieven qua platform
3. Is de omgeving compatibel/transparant over de verschillende chip families?

Op 26 december 2009 14:50:21 schreef CachingMoose:
1. Werken deze dingen allemaal goed samen ?
CaMoo

Avrstudio en AVRGCC werken goed samen. De editor die in avrstudio zit is niet de beste maar dat gaat wel. De programmer is een gewone STK500 die dan met een USB->RS232 contverter zit. Niks speciaals. AVRDRAGON is beter. :p

Dit heb ik als dev board naast een STK500, een AVRUSBKEY, ...
http://futurlec.com/ET-AVR_Stamp_Board.shtml
Leker grote AVR. Je moet hier niet bang zijn voor het geheugen :p. Deze heeft genoeg aan boord om tijdens het ontwikkelen een paar schoonheidsfoutjes te maken.

Op 26 december 2009 14:50:21 schreef CachingMoose:
2. Zijn er andere/betere alternatieven qua platform

Naar mijn mening niet. Ben opgegroeid met AVRs.

[message]Free_Electron[/message]:
PIC = prutsen in chip

Je hebt ook ARM, 8051, CPLDs,...
Ook een interessante serie is de AVR32 lijn. Als je wat meer power nodig hebt.

Op 26 december 2009 14:50:21 schreef CachingMoose:
3. Is de omgeving compatibel/transparant over de verschillende chip families?

Neen

Aan welke controller had je gedacht om te bestellen. Deze heb ik bijna altijd in stock

Attiny261/861
Atmega88/328
Atmega324
At90USB162

Kijk eens naar de AVRDRAGON.

Dat is inderdaad interessant, prijs zit in dezelfde grootte orde als die van olimex, maar met meer opties. Goeie tip, merci.

Aan welke controller had je gedacht om te bestellen.

Ik heb bij niels ATTiny 2313's in de bestelling staan, maar toch bedankt voor het aanbod.

Ik denk dat ik eruit ben, alleen nog een mooi ontwikkel boardje zoeken.