Wie kan mij helpen: ben bezig met een aardig project, namelijk een digitaal prijzenbord wat wordt aangestuurd met qbasic. nu is het zo dat ik nog 3 kanalen (3 adressen) heb op mijn lpt-poort, en daarmee moet ik 5 secties aansturen, en wel 1 tegelijk. dus bv. als ik poort 1 hoog maak, wordt uitgang 1 hoog, als ik uitgang 2 en 3 hoog maak, wordt uitgang 4 hoog, enz.
Heb al heel wat schema'tjes zitten tekenen met logische poorten, maar kom er niet uit.
terrorfeary
elektronica , het is zoals het weer , het word zelden wat je verwacht :) plz cheak out my new site :http://www.terrorfeary.tk
nee, schuifreg. is geen optie, de uitgangen moeten willekeurig aangestuurd kunnen worden, dus door elkaar heen. toch bedankt v reactie!
Koen Van Vlaenderen
De vergeetachtigheid bewijst grotere diensten aan het hart dan het geheugen aan het verstand.
Ik maak dit altijd met behulp van een PIC.
Dan neem ik 3 uitgangen van de LPT1 en dan maak ik daar 8 uitgangen van met een PIC.
Dus eigenlijk zo:
001
010
011
100
101
110
111
eerste rij is uitgang1 van LPT1
tweede rij is uitgang2 van LPT1
derde rij is uitgang3 van LPT1
De PIC laat je gewoon kijken welke van de 3 ingangen AAN of UIT zijn. En aan de hand van die info laat je de 7 uitgangen schakelen.
Succes ermee 
Atmoz
Op 17 januari 2004 22:54:59 schreef turtleman:
nee, schuifreg. is geen optie, de uitgangen moeten willekeurig aangestuurd kunnen worden, dus door elkaar heen. toch bedankt v reactie!
Als je een schuifregister met latch gebruikt kun je ze toch alsnog aansturen zoals je wilt? ben je precies je 3 pootjes kwijt ook