Hoi,

voor een robotica project ben ik op zoek naar een microcontroller board die (liest allemaal) deze eigenschappen heeft :

- USB on board progammeerbaar
- LCD connector
- AVR microcontroller.

Ik ben al wat op zoek geweest maar vind niet echt iets 100%. De reden voor USB is dat de robot op verplaatsing werkt en dus moet kunnen updaten met een laptop. Deze hebben geen seriele aansluiting meer en ik wil niet met het hele gedoe van usb programmers gaan werken. Gewoon inpluggen en updaten .

Iemand die weet of zo'n boardje bestaat?

Arduino / Freeduino,kan je je lol op.

De eerste is geen USB dacht ik?

2e ziet er wel goed uit, maar :

http://www.futurlec.com/USBDevBoard_Technical.shtml

zou het mogelijk zijn deze te programmeren vanuit bascom ?

Op 27 december 2009 14:17:00 schreef nestor0973:
http://www.futurlec.com/USBDevBoard_Technical.shtml

zou het mogelijk zijn deze te programmeren vanuit bascom ?

Let op dat is geen AVR, maar een 8051. Niet dat daar iets mis mee is, maar je gaf in eerste instantie aan iets met AVR te willen doen.

Volgens mij hebben de Arduino's en diens klonen tegenwoordig gewoon een USB poort om hem te proggen.

http://www.freeduino.org/buy.html

De eerste 2 (de nieuwere dus) hebben gewoon een USB poort voor programmeren.

Op 27 december 2009 16:51:59 schreef Marcel:
[...]
Let op dat is geen AVR, maar een 8051. Niet dat daar iets mis mee is, maar je gaf in eerste instantie aan iets met AVR te willen doen.

Inderdaad, maar dat maakt nu in de eerste plaats niet zoveel uit. Ik denk van toch met deze van wal te gaan.

Nog een vraagje, dit gaat gebruikt worden in een autonome robot (wandvolgend) . Als de zijdelingse voelsprieten voorbij de acculader passeren, dan moet ie stoppen tot de accu's weer helemaal opgeladen zijn. Ik vond nogal wat battery monitoring IC's die via I2C heel wat informatie geven, maar ik vroeg me af of er geen andere oplossingen waren. Kan ook gewoon werken met een relais, dat aantrekt door de binnenkomende spanning , en tegelijk ook een poortje hoog zet. dan wachten op het signaal van de lader dat de accu's volgeladen zijn.

Vroeg me af of daar geen projecten hier op het forum te vinden zijn. Vind er zo direct niet een.

Arduino is gebaseerd op een serieele bootloader, de nieuwere ontwerpen maken gebruik van een FTDI chip zodat een serieele poort niet meer nodig is.

Op zich is de arduino daardoor wel handig, de FTDI chip wordt standaard ondersteund door windows en linux en je kunt meteen UART kletsen met de controller. Wil je echter data overdracht o.i.d. dan wordt het traag, zeg max. 115k baud.

Als je een laadchip op je bot zet kan je bijvoorbeeld ook van de USB poort opladen (mits dat met 5V/0,5A kan natuurlijk). En niet te vergeten; de status van je accu monitoren.

Wel het opladen gaat over 24v dc, ik heb nogal wat afgezocht naar i2C accu monitors maar die gaan meestal maar tot 5v. Kan ik niet gewoon met een spanningsdeler gaan werken en rechtstreeks gaan aansluiten op een adc poort ? dat moet toch werken? zal wel even moeten uitvissen hoe ik zo'n spanningsdeler moet berekenen want heb daar geen ervaring mee

Ik ben nog maar net begonnen met AVR, maar ik begrijp niet goed waarom die bordjes allemaal nodig zijn. Ik heb de AVRISP (mkII) gekocht, ik geloof dat die zo rond de €30 kost, en in de toepassingen die ik maak (tot nu toe nog maar een stuk of 2) voorzie ik gewoon de 6 pins header (kost bijna niks) en een 7805 en enkele ontkoppelC's of iets dergelijks voor de stabiele voeding. Zo blijft de prijs van je controllertoepassing beperkt tot de prijs van je controller (ca 4-10€) plus hooguit €1,5, en die AVRisp is maar een eenmalige kost. Bij arduino/freeduino betaal je die er bij wijze van spreken elke keer bij.
Ik ben dan niet meer gaan kijken welke mogelijkheden die shields bieden, maar ik denk dat die vooral handig zijn voor mensen die geen benul hebben van hardware-design.

Hoe meer ik lees over de arduino hoe meer ik er aan denk om toch die te gebruiken ;-) Vind na toch wat lezen vrij weinig info over hoe die te programmeren is. Kan dan toch via USB ?

Als je een arduino / freeduino koopt die een USB poort heeft (= de nieuwere) dan kan dat.

Ok, dan gaan we daar voor ! Bedankt !