Sinds een paar maanden heb ik van een vriend kosteloos (als arme student zijnde) een koelkast kunnen overnemen. Eerst deed de koelkast het wel aardig. Volgens mij was de thermostaat alleen niet helemaal sjofel omdat de koelkast in het begin heel hard koelde op standje 1. Omdat ik voor oud en nieuw met een aantal jongens voor veel mensen ga koken heb ik de koelkast gisteren helemaal vol geladen. Toen ik gisteravond uit de kroeg kwam lag er echter veel water op de vloer. Vanochtend was dat hetzelfde verhaal. Het water lijkt te komen uit het smeltend ijs uit het vriesvak. Ik hoor de koelkast ook niet meer aanslaan. Is mijn goede vriendje nu echt dood? Of kan ik hem nog vlug even reanimeren?
MVG,
Simon
De thermostaat doorverbinden is een optie, echter gaat de koelkast dan niet meer uit, waardoor hij doorgaat met koelen, dus je moet zelf voor thermostaat spelen door de stekker er in het wcd te steken als hij te warm wordt en de stekker er weer uit als hij koud is.
Ok hoewel het me niet een blijvende optie lijkt kan ik hem zo wel een beetje in leven houden. Hoe verbind ik de thermostaat door?
DiverAlpha
Diep nadenken is een kwestie van de goede baan uitkiezen
Ik weet niet waar je woont en over een auto beschikt maar misschien is dit iets?
De knop van de thermostaat af nemen en dan zien hoe het deksel er op vast zit.
Normaal vind ge daar 2a3 draden.
Indien 3 zit er een aarding bij de 2 andere gewoon doorverbinden.
Indien dat lukt kunt ge er een timer (een die in het stopcontact past)op plaatsen en zelf wat experimenteren.
Voorbeeld 10 min laten draaien 30 minuten af.
Mvg danny.
r3dnax
Nieuwe website: http://members.home.nl/xanderhuisman/Sites/Xander/home.html
Ook kan je de 220v thermostaat gebruiken van deze site klik (moet je alleen uitvogelen hoe je heb gaat afstellen)
alleen moet je in plaats van een kachel je motor van je koelkast aansluiten maar dat spreekt voor zich.
Mischien is een microcontroller ook iets maar daavoor moet je bij iemand anders zijn.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
als hij helemaal vol zit is de thermostaat doorverbinden en een klokje tussen de stekker ook een optie. eerst een 2 uur laten lopen en dan 30minuten per 70 minuten en als hij dan te warm van binnen is gewoon meer tijd laten lopen . het kan ook zijn dat de sensordraad los is gekomen van de interne radiator met het intossen van de koelkast en dan wijkt hij enorm af maar zou dan veel kouder moeten zijn eigenlijk .
of een energiezuinige oplossing : naai het ding buiten met de deur op een kier en laat moeder natuur alles koelen , nu is het 2 graden buiten dus goed te doen .
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (17%)]
Ik zou voor de oplossing van Driver alpha gaan, dit is de meest simpele en goedkoopste oplossing.
Meestal zitten er aan een thermostaat 3-4 draden, 1x aarde, 1x 230V voeding, 1x schakeldraad tbv koelkompressor, 1x draad tbv. schakeling koelkastverlichting, immers als je de thermostaat uit zet dan gaat blijft het lampje ook uit terwijl de deur open hebt.