hoi hoi

Ik ben bezig met een liftje. Deze word omhoog en omlaag gedaan door een 24V dc motor 150VA. Aan dit liftje zit nog een motor om iets te laten kantelen. De bedoeling is alsvolgt:

De lift moet zakken (duurt ongeveer 20 seconden) bij het starten hiervan moet de lift op een langzame snelheid gaan voor (ik noem maar wat 2 seconden) en daarna overgaan op een hoge snelheid en 2 seconden voor het eind moet hij weer teruggaan naar een lage snelheid en dan tot stilstand komen. Als dit is gebeurt moet de 2e motor worden aangestuurd tot deze bij de eindschakelaar is (deze hoeft niet snelheidsgeregeld worden) als ik klaar ben moet de 2e motor omgedraaid worden en teruggaan naar zijn normale positie. als dit gelukt is mag de lift weer omhoog. Dus weer met 2 seconden lage snelheid etc.

Nou zoek ik hiervoor een schema om dit te realiseren. ik kan opnemers of microswitches her en der plaatsen. dus als iemand een idee heeft laat het me weten.

alvast bedankt.

Daar is geen kant en klaar schema voor denk, je zal zelf iets moeten maken, We kunnen natuurlijk wel helpen.

Heb je enige ervaring met elektronica of helemaal niet, en eventueel ervaring met microcontrollers, dat zou al veel schelen.

1: Het ompolen van de motoren kan je via relais doen.
2: De snelheid zal je toch moeten regelen, als je zachtjes wil
vertrekken en zachtjes aan wil komen.
3: Voor het kiepen kan je de snelheid op een vast toerental zetten om het rustig te laten verlopen.

Voor de snelheid kan je een mosfet gebruiken, en aansturen met PWM.
Door middel van tijd, of door middel van eindschakelaars bepalen waarneer de motor moet versnellen of afremmen.

EDIT:
Hier heb je een voorbeeld van hoe het kan. Het ompolen van de motor en eventueel de snelheid regelen, het starten gaat nu met de hand, (je moet nu de knop vast houden) maar dat kan automatisch.

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/lift.jpg

met elektronica red ik mij redelijk met microcontrollers totaal niet maar je bent noiot te oud om te leren.

vereder is dat al een leuk schema daar ga ik even dieper in duiken samen met een microcontroller aansturing.

Als je het automatisch wil laten verlopen (met een controler dus) dan kan je de relais bedienen door een transistor in de 0VDC lijn van het relais te zetten, of bvb een ULN2803 zie datasheet.

http://www.rentron.com/Files/uln2803.pdf

Voor microcontrollers kan je hier kijken, dat is een leuke mini cursus.

http://www.picbasic.nl/index_picbasic.htm

Wat ook een mogelijkheid is voor de besturing: een controllertje zoals bvb. een LOGO! Het hoeft niet dat merk te zijn, verschillende merken bieden zoiets aan.

Er bestaan starterpakketjes met alles in: zo'n LOGO!, software, kabel, boek... Je tekent je logische sturing met poortjes/ingangen/uitgangen/timers en stuurt wat relais aan die de motors bedienen. Op die ingangen kan je de eindeloopschakelaars kwijt.

Er zijn CO leden die daar veel ervaring mee hebben dacht ik.

- - big bang - -

Moeller easy relais een goede concurrent van de siemens logo, deze zijn volgens mij ook een stukje goedkoper

k heb er 4 thuis, zijn te koop. mail maar eventjes.

verder kun je met een moeller geen PWM doen, aangezien de meeste 4 relais uitgangen hebben.
ik heb er nog nooit gezien met een transistor als uitgang.
e/ ik heb even op de site gekeken van moeller, ze bestaan wel met transitor, maar of ie kan PWM'en is nog maar de vraag.

[Bericht gewijzigd door electro_freakz op (23%)]

Snelheid kan je ook regelen door een vermogenweerstand in serie met de motor te zetten. Een relais schakelt deze combinatie in en de motor gaat traag, door een extra relais de weerstand te overbruggen gaat hij snel.

- - big bang - -

Bij niet batterij gevoede toepassing kan voor de lagere snelheid enkelzijdige gelijkrichting worden genomen.Voor de hoge snelheid schakel je naar brug.

Volgens mij kan een moeler easy geen pwm signaal maken, de 700 serie met relaisuitgang heeft 6 uitgangen, de transistor uitvoering heeft 8 uitgangen.

Als ik snel even een telling maak voor de in/uitgangen dan kom ik op de volgende datapunten uit, ik heb als basis genomen dat het bakje 2 eindschakelaars heeft en lift ook 2 eindschakelaars heeft, de overschakeling van langzaam naar snel en weer naar langzaam gebeurt op basis van tijd, mocht het motortoerental veel onderuitzakken dan kan er een sensor worden geplaatst voor de hoog/laag schakeling
Ingangen

2 ingangen tbv kiepbak kiepen; gekiept, normaal
2 ingangen tbv lift; beneden/boven
1/2 ingangen optie tbv. lift langzaam/snel verplaatsen, echter kan dit met 1 ingang door de sensoren parallel over elkaar te zetten.
1 start programma
1 programma stopt bij ?? positie/ gaat naar ?? positie/reset noodstop=> programma naar begin positie
1 noodstop
1 bewaking thermische zekeringen
1 bewaking lichtschermen ed.

9 minimale ingangen
11 minimale ingangen met de uitgebreide optie`s

uitgangen

1 lift omhoog
1 lift omlaag
1 lift hoog toerental
1 kiepbak kiepen
1 kiepbak normaal
1 signaallamp bedrijf
1 signaallamp continu=uit knipperen storing

7 uitgangen

Mijn gevoel zegt dat hier een moeller easy relais op zijn plaatst zit, zo uit mij hoofd ga ik voor de 700serie met transistor uitgang, deze heeft 12 digitale ingangen waarvan er 4 gebruikt kunne worden als analoge ingang 0-10V, en hij beschikt over 8 transistor uitgangen.

edit, de transistor uitvoeringen zijn alleen leverbaar voor 24Vdc de relais uitvoeringen zijn geschikt voor ac/dc 12-230V afhankelijk van het type/uitvoering

hoi hoi

nou ben ik naar aanleiding de afgelopen dagen een beetje in het PIC gebeuren gesprongen. en die cursus die op picbasic staat dat is een leuke cursus en hier kan ik me ook aardig mee redden (vroeger vrij veel basic gedaan). Ik heb me een beetje georienteerd in de software en daar word gebruik gemaakt van proton IDE LITE om mee te beginnen, en om deze nou direkt aan te schaffen is ook alweer wat dus heb ik de demo versie gedownload. ik weet dat er een limiet aan zit dat is het punt niet. Het probleem dat ik nou heb, misschien dat iemand van jullie hetzelfde ooit heeft gehad, nou heb ik het eerste programma dat in de les stond geschreven en nou moet ik hem compileren naar een .hex bestand en hij gaat zoeken in folders en zegt linksonder in mijn scherm dat die gaat compileren maar doet daarna niets meer.

Als ik het goed begrepen heb werkt het als volgt: .bas bestand schrijven in proton IDE LITE dat compileren naar .hex en dat dan de pic inschieten. ik zal waarschijnlijk iets fout doen maar ik zou niet meer weten wat.