Is het mogelijk de IC L293d(een dubbele h-brug) defect te maken door verkeerde input te geven?
Een motor draait linksom wanneer de ENABLE '1' wordt samen met INPUT1 '1' of INPUT2'1'. Voor de andere motor geldt hetzelfde, maar dan d.m.v. de andere enables en inputs.
Ik weet dat dit bij een H-brug opgebouwd uit meerdere transistoren wel mogelijk is door de verkeerde transistors aan te sturen...
[Bericht gewijzigd door technocad op (20%)]
Ik denk dat het vrij gemakkelijk is om kortsluiting te maken door tegelijkertijd input 1 en 2 of 3 en 4 hoog te maken samen met de bijbehorende enable. Maar er zijn vast mensen die er meer over kunnen vertellen.
edit: ben hier toch niet meer zo zeker van, maar even de mening van iemand anders afwachten
[Bericht gewijzigd door RvdW op (18%)]
loopycoaster
Mijn youtube profiel: http://www.youtube.com/user/PicBasicMaster
daar zit een beveiliging in. als je beide inputs (en de bijbehorende enable) hoog maakt dan "remt" de motor. volgens mij kan je hem als je hem normaal gebruikt (dus geen kortsluitingen in de uitgangen) kan je hem niet stuk krijgen door verkeerde inputs.
Ik denk dat ik je gelijk moet geven, heb niet goed genoeg gekeken. Het zijn zo te zien 4 halve bruggen, met de inputs kun je dus waarschijnlijk weinig verkeerd doen. Ik dacht eerst dat het een full bridge was.
Ik heb er toch echt wel eens één in rook op zien gaan, en dat kwam echt niet door een te zware last (klein motortje)...
De L293D werd door een uc aangestuurd, en vermoedelijk ging het mis tijdens het ongecontroleerd opstarten van deze uc.
Daarna heb ik pull-down weerstanden (10K) op de ingangen van de L293D geplaatst, en nooit meer problemen gehad.
Nu zijn er meerdere fabrikanten die dit IC maken, mogelijk zit er verschil tussen.
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Die totempole uitgang trekt ofwel naar massa ofwel naar voeding. Onder normale omstandigheden krijg je dat niet "kapot gestuurd"
Als er 1 van je motoraansluitingen per ongeluk aan massa of voeding ligt heb je natuurlijk wel een probleem.
Let ook op: de L293 heeft GEEN dioden op de uitgangen, de L293D wel. Je hebt deze kickbackdioden echt wel nodig bij inductieve lasten. Anders betekent dit ook meteen het einde van je IC.
- - big bang - -
Een van de zaken waar de L293(D) het lastig mee heeft, is als je de aangesloten motoren veelvuldig van voorwaarts onmiddellijk naar achterwaarts schakelt. De interne diodes krijgen het dan zeer zwaar te verduren, en dit kan soms ook het einde van de motordriver betekenen.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Bij normaal gebruik dus niet overbelasten, en geen kortsluiting maken gaat de driver niet stuk als je verkeerde signalen op de input's zet.
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Om stromen zichtbaar te maken: laagohmige weerstand in serie met de motor en de scoop erover, je moet de vertikale versterker dan wel gevoelig draaien om wat te zien.
Stroom=spanning over die weerstand/waarde van weerstand.
Zo heb je ten minste een gedacht van wat er vloeit, piekt of misgaat.
- - big bang - -