Hoi ik zal jullie uitleggen wat de er vooraf gegaan is .
Mijn neefje (Elektricien van beroep)had op zijn werk een probleem een grote ringkerntrafo die op een 6 amp automaat geinstalleerd steeds de automaat er uit joeg bij het inschakelen .
Na lang discusieren met een collega hebben ze er een zwaardere automaat op geinstalleerd.
Zijn collega die geloofde het verhaal niet dat de trafo door zijn spanningspiek de 6 amp automaat eruit joeg .
Nu wil mijn neef het aannemelijk maken dat het amperage hoger is dan dat de 6 amp aan kan .
Hij had het al op zijn werk met een schrijver geprobeerd maar deze is te langzaam om de piek te meten en de bijhorende tijd .
Het gaat hem vooral om de tijd om dat deze waarschijnlijk net te lang zodat de 6 amp automaat eruit gaat .
Nu had neef een idee of dat ook niet met de fluke 123 op ac wisselspanning met een ac ampere tang kon .
Nu is mijn vraag kan de fluke ondanks de contactloze meting (via stroomtang) toch beschadigen .
Ben zelf niet zo kapot van piekspanningen en stromen qua meten .
daan
Mwaah, die meter kan dat wel hebben ja.
Maar de vraag is of je het gemeten krijgt, die piek is ook echt een piek, DC dus.
ik zou het zelf met een scheidingstrafo en weerstand en een scope doen.
En rinkern trafo's kunnen flinke stroom trekken, mijn 8A variac mept met gemak 16A automaten er uit.
[Bericht gewijzigd door Sine op (21%)]
Je neef hoeft de helemaal niet aan te tonen.Dat is nu eenmaal algemeen geweten, en al onmoemelijk veel over gedebatteerd,gemeten en geschreven.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
idd een 6amp b automaat gaat er uit met een flinke ringkern . eerder dan een 6amp c automaat gebruiken .
en sine heeft gelijk een variac laat de automaat heel op stand 0 maar schakel het ding niet in op 250volt afgeregeld dan gaat een c 16 er nog uit zelfs.
de piek van een stroomtang kan de 123 makkelijk aan die meter kan 600v aan . wrs is de fluke te traag om de piek ineens te meten , dit kan beter met een analoge benchscoop.
testhetmaar
Echte mannen eten geen honing, die kauwen op bijen.
Zelf meet ik op mijn werk ook met deze fluke scoop meter. Hiermee meet ik ook piek stromen van onze stuiklas machine. Deze liggen op top op z'n 1000A per fase. Dit meet ik ook met een stroom tang van fluke. Dit is er dan ééntje welke batterij gevoed is. Type hiervan weet ik niet zo uit mijn hoofd. Ik weet wel dat we boven de specs van de stroomtang meten en dat hij het nog wel weergeeft.
Dus de inschakel stroom van een ringkerntransformator meten moet met stroom tang geen probleem zijn denk ik. Ook de ingangen van de scoop meter kunnen erg veel hebben.
Je zou wat moeten spelen met de trigger om de piek te kunnen zien.
Hoi sine bedankt voor je antwoord .
Ja over het zien van de piek dat dacht ik dan op hold te doen maar ik heb wel eens begrepen dat je dan nog niet altijd de piek opslaat .
Vooral als ie te kort is .
Wat betreft het idee met de scheidings trafo met de weerstand op de scoop zou je dat nader kunnen uitleggen.
daan
Testman een analoge benchscoop daarmee bedoel je zeker zo,n bakbeest die ik nog op de plank heb staan niet te tillen.
Jerome dat is ook zo maar ze vinden dat mijn neefje te veel naar de oorzaak op zoek gaat .
Op zijn werk doen ze liever klakkeloos alles vervangen.
Wat ik vergeten ben te melden dat hun de trafo de schuld gaven terwijl mijn neef zei het de piekstroom was .
In ieder geval bedankt voor jullie antwoorden.
ik hoef dus niet bang te zijn dat ik de fluke om zeep help .
En als er niks wordt geregistreerd dan probeer ik het op de analoge scoop .
daan
Op 3 januari 2010 21:32:09 schreef testman:
een variac laat de automaat heel op stand 0 maar schakel het ding niet in op 250volt afgeregeld dan gaat een c 16 er nog uit zelfs.
Waar de loper staat maakt zelfs geen fluit uit, het is toch altijd de volle spoel die onder spanning komt te staan.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
dat test maar eens , maar dat is echt een verschil met een variac , ook als je dit doet op de top van de 50hz sinus .
, zeker als de variac ingesteld is op 260 volt uit en ook een gescheiden model is .
heb het net getest met een 3amp model op 0 en 280volt ingesteld , en met een 5 amp meter ertussen en de hoogste piek is met onverzadigde kern ( dus de eerste keer aanzetten )icm sinuspiek , soms komt de meter niet eens omhoog en soms 4 amp piek .