Dag allen,
Is er iemand die een idee heeft wat volgend probleem veroorzaakt?
Ik heb een stappenmotordriver gemaakt op basis van de A3977 van allegro. Het schema is niet zelf ontworpen en staat hier:
http://pminmo.com/ss3977/ss3977.htm
Een van de tweed fasen werkt niet correct.
Als ik een lampje op de niet correcte aanbreng, brandt het (de volledige voedingsspanning staat errover zoals het moet), maar van zodra ik de stappenmotorwikkeling aansluit, verdwijnt de spanning, maak ik hem weer los blijft de spanning nul. Reset ik de driver, dan staat de correcte spanning er terug.
Bij de correct werkende fase blijft de spanning errover staan, en hoor ik het gepiep van de pwm.
Iemand een idee?
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Squant
A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."
Gebruik je draadgewonden weerstanden voor de sense? De allegro application note van de A3977 specificeert niet inductieve weerstanden.
Ik gebruik zelf voor mijn stepper drivers 0.22 ohm 1206 SMD weerstanden.
Piepen is meestal wel normaal, maar hangt af hoe je de decay waarde hebt ingesteld.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Jeff, ik kon het schema niet in 30 seconden vinden, dus je link is niet goed. Ik kom op een leuke pagina met mooie foto's als ik je link volg....
Ik gebruik idd draadgewonden weerstanden, normaal zouden deze slechts een invloed hebbben bij wat hogere snelheden.
Het is zo dat een van de 2 fases wel correct werkt. Het is een heel bizar verschijnsel.
Als ik een lampje aansluit, brandt het bij beide fases. Maar van zodra ik een winding van de motor op de niet correct werkende fase plaats, dooft het lampje. Het lampje brand pas weer als ik de winding loskoppel én de driver gereset heb.
De andere fase werkt zoals het moet.
Zou het kunnen dat er iets beschadigd is in het ic?
@rew: De link werkt bij mij perfect. Je komt op een pagina waar meer uileg staat over de driver. Het schema, layout, ... kun je daar downloaden in pdf.
Is de motor goed aangesloten, is de motor niet stuk (sluiting). Of misschien twee pinnen aan elkaar van het IC.