speakeruitgang telefoon gebruiken op microfooningang

Om de telefoonbel over de centrale bedrijfsradio te laten gaan, heb ik een eenvoudig telefoontoestel aangeschaft om het belsignaal hiervan te gebruiken.

De versterker heeft echter alleen microfoon ingangen, dus onversterkt signaal is nodig.

De telefoon stuurt een klein speakertje aan met een voltage van 15V, welke ik met een spanningsdeler omlaag kan halen naar elk gewenst voltage (potmetertje), om meer in de buurt te komen van een 'onversterkt' signaal.

Het geluid over de bedrijfsradio klinkt echter nog erg slecht, erg brommerig en zwaar overversterkt lijkt het wel (al is het volume wel ok door die spanningsdeler). Is het nu een kwestie om de stroom te begrenzen?

Als ik het circuit nader bekijk, zie ik dat het ingangssignaal waarschijnlijk versterkt wordt door een transistor, waarschijnlijk is het aanstuursignaal voor de transistor een stuk geschikter?

Ik heb niet zoveel kaas gegeten wat betreft audio toepassingen, maar ik hoop dat het een klein probleempje is. Het hoeft namelijk absoluut geen perfect geluid te worden.

Het brommen wordt waareschijnlijk door aardproblemen veroorzaakt. Je kunt de interne spanning van een telefoon niet met de massa van een versterker doorverbinden. Veel telefooncentrales kunnen daar niet tegen; ik heb zelfs centrales gehad waarbij de toestelpoort het loodje had gelegd...

Gebruik een klein audio trafootje. (Of capacitief met een condensator tussen beide draden)

En je zult hier zomaar 40 dB+ aan verzwakking nodig hebben, een potmeter is prima, maar ik zou beginnen met een vaste 20 dB (of meer) verzwakker. Een C'tje tegen eventueel DC kan ook geen kwaad, trafo's en versterkers houden daar niet van.

Het geheel wordt dan;

[speaker] -> [c'tje 1 uF] -> [verzwakker: serie R 10k (20 dB) of 33k ( ~30 dB) boven een 1k potmeter] -> [1:1 audiotrafo'tje] (galvanische scheiding !) -> microfooningang
Van een symmetrische microfooningang gebruik je enkel pinnen 2&3 om de wikkeling van de trafo aan te hangen, het shield (pin 1) kan, behalve voor het afschermen van deze verbinding, los blijven.

Je kunt ook een passieve gitaar "DI" kopen, daar zit dit alles ingebouwd.

Als je een telefoon trafootje neemt zoals de Bourns SM-LP5001, dan verzorgt die meteen wat filtering (laat maar door tot 4kHz) zodat het geluid wat aangenamer klinkt...

Perfect, hier kan ik wat mee. Op de uitgang van de speaker zit inderdaad een behoorlijk DC voltage, dit had ik al eerder gemeten. Nu ik er over nadenk moet dit inderdaad 'verdwijnen'.

Ik heb nog een prachtig regelbaar audiotrafo'tje liggen, dus die ga ik er ook tussen zetten.

Vanavond ga ik ermee aan de slag, denk dat ik nu een heel stuk verder zal komen.