Goedenavond allen!
Ik ben wouter en ben helemaal nieuw hier op het forum!
Nu zit ik met een vraag die betrekking heeft op een setje elektrisch verstelbare spiegels die bovendien inklapbaar en verwarmd zijn.
De spiegels zijn afkomstig van een auto die dit normaal gesproken via de LIN-bus aanstuurd.
Nou is het de bedoeling om deze spiegels zonder LIN-bus aan te sturen met 12V.
Alle functies kunnen gewoon met 12V worden bedient, dat is al gelukt, echter zou ik niet weten hoe ik de schakeling moet maken.
Schema van de spiegels is dit:
http://i185.photobucket.com/albums/x121/wouternl86/spiegels.jpg
Ik moet eerlijk zeggen dat ik dacht dat ik er wel uit zou komen, maar nu blijkt dat ik me er in heb vergist en ik ben het spoor helemaal bijster...
Wat zou volgens jullie de makkelijkste manier zijn om dit aan te sturen?
Alle hulp is welkom!
Alvast hardstikke bedankt!
Met vriendelijke groet,
Wouter
Opzicht niet moeilijk lijkt me.
De postitie potmeter aansluitingen kan je al los laten, dit is alleen grbuikt bij geheugen instellingen voor meerde gebruiker zodat ieder zijn eigen setting kan in toetsen.
De spiegel motoren hebben geen eindstop, deze kunnen gewoon doordraaien zonder schade.
Het enige wat een beetje uitvogelen is is de inklap functie, wil je dit handmatig doen of als je de sleutels uit het kontact haalt?
Je moet dus weten of je er een spanning op kan zetten zonder dat de motor blijft draaien. Je zult dus eerst de hele werking even moeten vertellen wat er gebreurt als er een spanning op staan en het einde van de beweging word bereikt.
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Op 11 januari 2010 22:01:41 schreef wouternl86: ..echter zou ik niet weten hoe ik de schakeling moet maken...
...nu blijkt dat ik me er in heb vergist en ik ben het spoor helemaal bijster...
Op 12 januari 2010 13:12:11 schreef Jochem: Waarom geen LIN-bus interfacen? Ook geen rocket-science hoor...
Hangt ervan af wie het moet maken
En waarom een LIN bus bouwen als dit niet nodig is? Alleen voor een stel spiegels lijkt me dit een oplossing voor geen probleem.
Het enige dat een beetje lastig is is een H-brug (met relais of schakelaars?) voor twee motoren met een gemeenschappelijke aansluiting.
Gewoon direct via de drukknoppen vereist twee dubbelpolige knoppen en twee enkelpolige knoppen, maar verder is het nogal te doen.

Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Op 12 januari 2010 15:20:42 schreef GJ_:
[...][...]Hangt ervan af wie het moet makenEn waarom een LIN bus bouwen als dit niet nodig is? Alleen voor een stel spiegels lijkt me dit een oplossing voor geen probleem.
Ja, je hebt een punt. Aan de andere kant meen ik te begrijpen dat de hele stuur-elektronica erbij zit, MAAR een LIN-bus interface heeft. Dus als je die LIN-bus benut, bespaar je jezelf ook weer een hoop werk.
Nou,
Bedankt zover dat jullie willen helpen, vind ik echt super!!!
Heb de spiegels helaas nog niet thuis liggen dus kan het nog niet proberen...
Volgens de man zit er aan elke spiegel iets van 16 draden, voor de rest niets.
Ik laat zo snel mogelijk iets weten!
Nogmaals bedankt allen!
Groet,
Meneer Leek 
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
volgens mij maar 12. Daar heb je een schema voor...
[Bericht gewijzigd door rew op (44%)]
Beste heren (en misschien dames
),
Door omstandigheden heeft het een hele tijd geduurd voordat ik weer verder kan met mijn spiegels. Ik heb ze inmiddels in huis dus ik kan nu wel het een en ander proberen.
Echter ben ik erachter gekomen dat het nog iets lastiger word dan dat ik verwacht had. Het is namelijk zo dat de (originele) schakelaar niet van oneindige weerstand naar geen weerstand schakelt tijdens het bedienen van de functies, maar op verschillende draden de weerstand veranderd.
Uit het bedieningsorgaan komen in totaal 6 pinnen, op welke ik verschillende kleuren kabeltjes gesoldeerd heb ten behoeve van het meten.
De uitkomst is als volgt:
De overige combinaties zijn óf oneindige, óf ontzettend hoge weerstanden (in de zin van 1.300.000 ohm) en mijns inziens dus onbruikbaar...
Mijn vraag is dus of deze veranderende weerstanden te gebruiken zijn om uiteindelijk gewoon met 12V te schakelen?
Om het een en ander nog wat lastiger te maken heeft de herder van mijn zus het knopje opgegeten, maar er wordt een nieuwe besteld 
Een impressie van hoe het knopje er nu uitziet:
Ik heb op de HTS wat lessen elektro gehad waar wat componenten werden behandeld (zoals transistoren e.d.) maar ik heb totaal geen ervaring met het ontwerpen van schakelingen...
Dus, begin ik ergens aan wat nooit niets word, of kan er iets gefabriceerd worden om het werkend te krijgen hahaha???
Zou het in elk geval hardstikke leuk en leerzaam vinden om het werkend te krijgen...
Alvast ontzettend bedankt voor de moeite, super als jullie willen helpen!
Groeten, Wouter...