Goeieavond.

Ik ben al een tijdje bezig met het aansturen van stappenmotoren. De unipolaire stuur ik altijd aan met een pic met daarachter een uln2003.
De uln2003 is vooral handig omdat hij compact is. Nu ben ik op zoek naar iets dat meer stroom kan schakelen (1A of meer).
Ik zoek dus een ic die minimum 4 uitgangen (1A of meer) kan schakelen met een logische input (5V).

De MIC4467 leek mij iets, maar daar staat dat hij continu slechts 300mA aankan.

Iemand suggesties?

Kijk eens naar de L298 en bijbehorend stuur IC L297. Beide gemaakt voor stepper sturing.

Ja dat ken ik. Maar ik wil vanuit mijn pic de stappenmotor rechtstreeks aansturen. Daarvoor moet ik uiteraard de grotere stroom schakelen. Dat kan bv via 4 losse fet's, maar ik wil een compactere oplossing.
Een ic'tje met min 4 uitgangen die min 1A continu kan sinken en/of sourcen met een logische input (5V).

De ULN2003 is open-collector, dus een low-side driver is genoeg? Nog andere eisen? Zoals through-hole?

L6221?

Dat is idd wat ik zoek. Bedankt daarvoor. Ik ga es zoeken waar ik hem kan verrkrijgen.
Ik heb het liefst smd. Als er nog voorstellen zijn, aarzel niet! :-)

@ Jochem, weet je soms ook waar je die kan verkrijgen?

Op dickbest in ieder geval niet.

Kijk eens naar de A3967, een erg mooi en simpel chippie, IN smd.

Maar wel ontkoppelen, anders doet ie boem.

http://www.gigawatts.nl/co/projects/boem.JPG

[Bericht gewijzigd door Sine op (44%)]

Maar dat is weer een volledige stepdriver. Dat wil ik net niet. Het ic moet voldoen aan de beschrijving enkele reply's hierboven.

@jef: ehm, mouser? Bij Farnell alleen +25e voor US-voorraad. Nu ik het zo bekijk is het inderdaad geen gemakkelijke opgave, die L6221.

Moet het persé quad zijn? Ik ben zelf voor een VNS3NV04D gegaan, moest ook wat meer stroom hebben. Is SO-8 voor 2 kanalen, dus in totaal kom je kleiner uit.

Maar dan moet je weer vrijloopdiodes plaatsen?

Waarom bestaat er geen zwaardere versie van de uln!!!!!!

Op 19 januari 2010 13:34:33 schreef jef.vv:

Waarom bestaat er geen zwaardere versie van de uln!!!!!!

omdat het dan niet meer past in een dip behuizing vanwege warmte afvoer gok ik.
paar torren/fets erachter plaatsen kan ook.

Op 19 januari 2010 13:34:33 schreef jef.vv:

Nee, interne clamp, datasheet lezen. Je moet een hoop doen om dit ding kapot te krijgen.

En waar heb je deze aangeschaft?

Of 2x TC4427, goed verkrijgbaar, en heeft latch-up/reverse current protection...

Kijk wat ik hier heb gevonden: uln2064
quad darlington array 1,5A
Perfect wat ik nodig heb.
Ze bestaan dus toch. :-)

Houd er wel rekening mee dat de ULN2064 ongekoeld maar 1.5Watt kan dissiperen in totaal, dus zo'n 300mA per output indien allemaal in gebruik... De behuizing kan 4.3Watt dissiperen met een 'infinite' (oneindige) koelplaat...
En dan wordt 'ie nog onaangenaam heet (tot 90 graden)
Is nu eenmaal het probleem met darlingtons: Vcesat is vrij hoog, en dus veel verlies.
Beter drivers zoals de TC4427 nemen bij grote stromen...

Zijn die makkelijk te verkrijgen? Op dickbest alvast niet.

Voti heeft ze...

De TC4427 zijn eigenlijk drivers, maar voor 'kleine' belastingen van 1Amp zijn ze prima geschikt...

Ben je daar zeker van? Ik zie "Output Impedance - 7Ω" staan...

Ja, die TC4427 had ik ook al eens naar gekeken om te gebruiken als switch voor continue stromen. Die hoge weerstand is wel een tegenvaller.

De VNS3NV04D die Jochem al noemde is wel een leuk dingetje, Digikey heeft 'm.

Kan je niet gewoon 4 TTL-level mosfets + 4 diode nemen? TO220 rechtop valt qua ruimte best mee, en bv 1N5819 zet je ook rechtop.

Zit je ook al snel aan enkele euro's aan componenten, terwijl een kant en klaar ic'tje zoals de uln's onder de euro gaan.

Of gewoon logic-level MOSFETs met improved body diode in een TO-220 of DPAK/D2PAK behuizing?

Ken je daar een voorbeeldje van. Bekijk ik het eventjes. Een belangrijke factor is uiteraard ook de verkrijgbaarheid.

Voorlopig voldoen de uln2064 en de VNS3NV04D het meest aan de vooropgestelde eisen.