Op mijn oude zundapp (1965) wil ik graag navigatie maken omdat ik lange ritten rij.
Het opladen is een probleem, er zit een ontsteking op met een spoel voor de verlichting waar ongeveer 6V ac uitkomt.
Is deze wisselende spanning (licht gaat feller branden bij hogere toeren)om te zetten naar 5VDC die dan rechtstreeks in de Tomtom kan?
keuninkske
!overload! to much information in this signature!
wat is de minimumspanning die uit de brommer komt?
en moet de spanning perfect gestabiliseerd worden of neemt de navigatie dit niet zo nauw?
6V is immers al zeer weinig om dit te verwezenlijken, 2 gelijkrichterdiodes en je haalt de 5V al niet meer.
MAH
Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Het minimum zal waarschijnlijk direct verband hebben met het laagste/stationaire toerental. Maar omdat het nog AC is zou het mogelijk zijn dit te verhogen dmv een trafo. Dan is het eenvoudiger om er een gelijkrichting en stabiele 5V van te maken.
Er zal dan wel wat meer verlies gaan optreden bij een hoger toerental.
Daarom kan het nuttig zijn om de spanning bij de gemiddelde rijsnelheid te weten zodat de voeding zou mogen uitvallen bij een lage snelheid omdat het navigatiesysteem wel even op de interne accu verder kan. Hierdoor worden eventuele verliezen beperkt.
Of er moet voor een schakelend voedingkje worden gekozen maar dat wordt waarschijnlijk wat ingewikkelder.
Je gaat nogal een probleem krijgen.
Je hebt maar 2 spoelen, een 19Watt en een 5Watt.
Die 19 is voor voor en achterlicht, en die 5 voor het remlicht.
De hele zooi is dan wel van Bosch, maar nog net niet van hout
De spanning die daar uit komt is nogal erg ongecontroleerd, en verlichting EN navi aan blijft er weinig meer over.
Best is achter een grondplaat en spoelen van een laat model Tomos aan te gaan, die zijn 12Volt, en meer vermogen.
Neem daar ook het vliegwiel van, anders gaat het niet werken.
Neem niet van Puch (Maxi), die draait de verkeerde kant op.
MAH
periang: jij bent blijkbaar een insider
Hoewel het iets van het originele afdoet zou er kunnen worden overwogen om ook het achterlicht op de opgewekte 5V te laten lopen en de verlichting te vervangen door leds. Het zou zelfs mogelijk zijn om de leds te laten meemoduleren met de opgewekte ACspanning zodat het effect van de gedimde lichten bij lage snelheid weer terug is, door de spanning te meten voor de conversie en het achterlicht daarop aan te sturen met PWM. Dit betekend wel meer verlies in het systeem omdat de voeding moet worden werkend gemaakt op de laagste spanning omdat anders de verlichting uit valt.
H-Lab
Een buizeneindtrap dat is het.
Waarom geen accutje van 6 volt plaatsen die opgeladen wordt door de 19 watt spoel heb je wat reserve, of heb je overdag ook je licht aan?
Gr. Hans.
Neovo Geesink
Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view
Op 27 januari 2010 23:44:28 schreef Periang:
... Je hebt maar 2 spoelen, een 19Watt en een 5Watt.
Die 19 is voor voor en achterlicht, en die 5 voor het remlicht.
Ehhm... Waar brand het voorlicht dan mee?
Dat zal zeker een fors sterker vermogen leveren dan 19 Watt hoop ik.
Knoop daar een brugcel aan, een 1000uf 25V elco, 1 IC7805 (Met koellichaampje), en daarachter een 100uF 16V elco.
Dat zou toch moeten werken voor de navi...
Ook al heb je door de brugcel en de IC7805 dan verliezen, de effectieve waarde van een AC, is dus de 6 Volt, de Maximale waarde is dus "6-keer-wortel-2"
dat zou uitkomen op zo'n 8,4 Volt.
Als de navi niet l te veel stroom trekt, (500Ma bij USB) dan zal dit priema moeten werken, zonder dat het te ver inzakt.
Een opvoertrafo, kan door de hogere en wisselende frequentie nouwelijks gebruikt worden, als dat een standaard 50Hz geval is.
Neovo.
Waarom prutsen aan iets wat origineel is... (mijn idee als mede zundapp liefhebber)
Ik zou kiezen voor een kleine sealed lead accu, in een mooi kastje/tasje maken, en achterop de pakjes drager er mee, mooi op authentieke wijze vast zetten en gaan met die banaan.
Thuis de accu tas er af en accu weer opladen voor de volgende rit.
joopv
Golden Member
Op 28 januari 2010 07:07:32 schreef Neovo Geesink:
[...]Ehhm... Waar brand het voorlicht dan mee?
Dat zal zeker een fors sterker vermogen leveren dan 19 Watt hoop ik.
Knoop daar een brugcel aan, een 1000uf 25V elco, 1 IC7805 (Met koellichaampje), en daarachter een 100uF 16V elco.
Dat zou toch moeten werken voor de navi...
De spanning uit zo'n bromfiets 'generator' is ongelooflijk smerig. Ik zou er nog wat extra filtering en een batterij aan varistors, transzorbs tegenaan gooien. En geen massa gebruiken van het vehikel.
Wat de minimale spanning is weet ik niet dat heb ik nog niet gemeten,
zal ik binnenkort eens doen.
Inderdaad is het mogelijk om een accu mee te nemen maar het is de ook de bedoeling dat ik meerdere dagen onderweg wil zijn, dus dan kan ik de accu niet laden.
Wat wel mogelijk is om een extra spoel van 5Watt te monteren alleen voor het laden, het blijft natuurlijk wel een hele "smerige" spanning.
Ik zal eerst eens meten wat zo'n spoel nu eigenlijk aan spanning levert.
H-Lab
Een buizeneindtrap dat is het.
Die accu kun je opladen met de extra spanningsspoel denk ik, en dan zal de spanning ook redelijk schoon zijn.
En een Tommie heeft genoeg aan een USB aansluiting om opgeladen te worden, hoeveel stroom hij vraagt heb ik ook nog nooit gemeten, maar na een paar uur is die van mij geladen.
Gr. Hans.
MAH
Een accutje van 7AH zal het al wel behoorlijk lang volhouden.
Ik neem aan dat u niet hele dagen aan het rijden bent. U zou dan kunnen overwegen om een zonnepaneeltje mee te nemen om hem bij te laden wanneer u het toch niet gebruikt.
@H-lab: usb is geloof ik zo'n 100mA max. Tom houd het ook een paar uurtjes vol op de accu dus zal ook dat wel ongeveer verbruiken.
[Bericht gewijzigd door MAH op donderdag 28 januari 2010 20:19:33 (22%)]
aan een zonnepaneeltje heb ik ook al zitten denken, dat icm met een kleine accu zou misschien ook een goede optie zij.
Gr
Ehhm... Waar brand het voorlicht dan mee?
Welcome to the real world
Die 19W werd gesplitst in 15W voorlicht, en 4W achterlicht.
@Volvoamazon;
Je hebt geen mogelijkheid om zomaar een 5W spoel bij te zetten, zul je de bobine weg moeten nemen, en daar een stuurspoel voor in de plaats moeten zetten, en een buitenboordbobine gebruiken.
Alle geforceerd luchtgekoeld modellen tot aan de 529-05 in 1983 aan toe hadden de binnenboordbobine, je zal dan de spoelen van de 530 modellen moeten hebben.
Zündapp had zelf ook een systeem in den beginne met een accu, een drogecel accu met een vermogensgelijkrichter ervoor.
Vreselijk lomp, maar het werkte perfect.
Niet aan te raden om een navi mee op te laden.
Ontstekingsdelen en spoelen zijn nog nieuw te krijgen.
http://www.schaafbromfietsen.nl/webwinkel/?nl/shop/Zundapp/Elektrodele…
Het klopt dat ik een binnen bobine heb maar ik heb bovenop de bobine gewoon een lichtspoel kunnen zetten van 5W.
Dus ik heb er nu al 1 stuks 19Watt en 2 stuks 5Watt lichtspoel inzitten.
theove
Take care to get what you like or you will be forced to like what you get
Ik had een vraag van dezelfde strekking (6V ac => 12V dc) voor m'n Kreidler en een werkende oplossing gekregen: http://www.circuitsonline.net/forum/view/66557/1/
Je kunt via 12V toch ook je navigatie voeden??
[Bericht gewijzigd door theove op zaterdag 30 januari 2010 23:28:28 (21%)]
Yep, met 12V moet dat gaan, via de autolader.(die bij elke navi wordt meegeleverd)
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Stomme vraag misschien maar doet zo'n TomTom het wel op zo'n brommer. Ik had vroeger een zundapp gts-50 en daar had ik een autoradio opgezet (ik reed er 80 km per dag mee) maar dat was geen succes, ik hoorde alleen maar een hoop storing.
Ik reed van de week met de motor en zat over de zender met iemand te praten. Er komt een oude brommer uit een zijstraat en die draait voor mij de weg op. Helaas opgevoerd dus die bleef met 80 voor me rijden. Ik kon mijn tegenstation niet meer horen, alleen maar storing van die brommer. Dat was op 430MHz. Ik weet niet hoe gevoelig GPS daar voor is maar ik heb het op mijn motor ook zitten en als ik zend op 2 meter springt mijn gps op tilt.
OT aan:
Leuk, een amazon, heb ik ook een gehad, was een leuk project met veel laswerk. Maar die heb ik weggedaan, heb alleen nog steeds een motorblok staan wat ik steeds vergeet weg te brengen naar het oud ijzer.
OT uit:
theove
Take care to get what you like or you will be forced to like what you get
Een navigatiesysteem werkt, kan ik uit ervaring vertellen, perfect op een dergelijke oldtimer.
Geen problemen met het GPS signaal.
Hoi Fred101
als je niet te ver weg woont wil ik eventueel het blok wel op komen halen!
Ik ben even aan het meten geweest op de brommer op de spoel van 5Watt.
Het eerste probleem was dat ik met een digitale unuverseelmeter niet goed kon meten, de spanning schoot alle kanten uit, gelukkig heb ik ook nog een analoge meter.
Onbelast heb ik bij laag toerental een spanning van 5,5Volt en bij hoog toerental 30Volt.
Belast met een lampje van 12Volt(iets anders had ik niet) en 5Watt is de laagste spanning 4,5Volt en de hoogste spanning 10Volt.
Zou ik hier iets mee kunnen om een mooie gelijkspanning te maken van 5Volt??
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Mail maar, ik weet niet wat dichtbij is, staat niks in je profiel maar je mag hem hebben.
Op 31 januari 2010 10:35:41 schreef volvoamazon:
Hoi Fred101als je niet te ver weg woont wil ik eventueel het blok wel op komen halen!
Ik ben even aan het meten geweest op de brommer op de spoel van 5Watt.
Het eerste probleem was dat ik met een digitale unuverseelmeter niet goed kon meten, de spanning schoot alle kanten uit, gelukkig heb ik ook nog een analoge meter.Onbelast heb ik bij laag toerental een spanning van 5,5Volt en bij hoog toerental 30Volt.
Belast met een lampje van 12Volt(iets anders had ik niet) en 5Watt is de laagste spanning 4,5Volt en de hoogste spanning 10Volt.
Zou ik hier iets mee kunnen om een mooie gelijkspanning te maken van 5Volt??
niemand een pasende oplossing??????????
Niet geschoten is altijd mis.
Gewoon doen wat Neovo Geesink zegt
[...]Dat zal zeker een fors sterker vermogen leveren dan 19 Watt hoop ik.
Dat zou toch moeten werken voor de navi...Neovo.
De brugcel aan de 19Watt spoel knopen!
Meet vooral de gelijkspanning over de condensator van 1000uF.
Eventueel een bleederweerstand parallel aan de 1000uF condensator om de spanning te verlagen.
De dynamo van een brommer geeft hoogstwaarschijnlijk geen sinusvormige spanning af. De piekspanning is daarom hoogstwaarschijnlijk hoger dan sqrt2 x de effectieve spanning.
LET OP!!
Niets van de + en - 5V mag (electrisch) contact maken met het metaal van de bromfiets!!
ik heb ondertussen onderdelen gehaald, en ze raden mij aan om er nog 2 componenten bij te zetten, ik weet niet precies wat het is maar het zijn kleine blauwe speldeknopjes met 2 aansluitingen
en het enigste wat erop staat is het getal 104.
Volgens de leverancier van de onderdelen zou het moeten zoals in het volgende tekeningetje
[IMG=http://img218.imageshack.us/img218/5030/swchema5vdc.png][/IMG][/img]
klopt dit of moet ik nog iets wijzigen?
Het klopt helemaal.
De blauwe knopjes zijn condensatortjes van 10 nF. Het is een goed advies geweest.
[Bericht gewijzigd door ohm pi op zaterdag 6 februari 2010 17:02:00 (70%)]