Hallo,
Ik heb eenb Philips PM2534 en wil deze gebruiken om geautomatiseerd spanningen te meten via de GPIB-interface. Communicatie met de meter
lukt al, alleen als ik om de 5 seconden een waarde wil uitlezen dan blijft de meter continue waardes uitsturen nadat ik de eerste keer een waarde heb uitgelezen. Ik heb de meter zo ingesteld dat deze getriggerd wordt door de GPIB-interface. Heeft iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn. Bestaat er misschien nieuwe firmware voor de PM2435 of heeft iemand een PM2435 waarvan de firmware misschien uitgelezen kan worden zodat ik deze in mijn meter kan gebruiken.
Alvast bedankt voor al jullie informatie en anwoorden.
Mvgr,
Wamor
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
geef eens de commandos' die je naar de meter stuurt ...
je hebt gene firmware nodig. je commandos zijn gewoon verkeerd.
<miereneuk>
Uhmz, volgens mij is opbouwende kritiek anders!
<quote>
je commandos zijn gewoon verkeerd.
</quote>
</miereneuk>
Mod-edit: Lees http://www.circuitsonline.net/forum/faq#replys even!
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (55%)]
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
@tudstudent : Ga verder studeren... Je zal het HARD nodig hebben met zo een mentaliteit. Niet gehinderd door enige vorm van kennis ga je mierenneuken.
Ten eerste is wat ik post geen kritiek. De commando's zijn gewoon verkeerd. Een toestel op GPIB gaat niet zomaar vanzelf meetresultaten doorsturen. Er is slechts 1 master die actief kan zijn op de bus. ( er zijn er twee : address 0 en address 31 maar slechts 1 kan de active master zijn. om controle over te geven handshaken die 2 en gaanze hun adress verwisselen. Met andere woorden : alleen address 0 kan actief controle uitvoeren over de aangesloten instrumenten. )
een toestel op de bus mag alleen data versturen als daar om gevraagd wordt door de master !. Met andere woorden : het gaat nooit vanzelf resultaten doorsturen.
Ts zegt dat het toestel blijft sturen... dat klopt dus niet. iets doet mij vermoeden dat de meter een commando krijgt om Talker te worden. met andere woorden : de meter krijgt controle nu. vandaar mijn vraag om eens de commandos te tonen die gestuurd worden.
een snelle blik op de manual van dat ding leert dat het inderdaad ene master talker aan boord heeft die onderandere switch matrixen kan sturen. Dus daar gaat iets fout. die master moet uitgezet worden.
Ik werk al meer dan 16 jaar met GPIB, heb mijn eigen drivers geschreven voor GPIB kaarten en heb zelf al apparatuur gebwoud die aan GPIB hangt en jij zit nog op de schoolbanken....
free_electron
Silicon Member
@Ts : Druk eens de volgende toetsen in op je apparaat:
SHIFT - CHECK - ENTER - 0 - ENTER
Dit zet die Talker uit. Om de talker terug aan te zetten (mocht je die ooit nodig hebben) doe je
SHIFT - CHECK - ENTER - 1 - ENTER
geef dan eens de volgende opdrachten door via GPIB
FNC VDC
RNG AUTO
MSP 1
TRIG B
OUT N
dit zit je apparaat in volts DC , autorange , trigger via de gpib bus en alleen numerieke waarde als uitvoer ( geen headers )
om ene meting te doen stuur je
X 1
en dan haal je de metingop ( commando vind ik niet meteen in de manual. waarschijnlijk RD BUF 0)
Hallo free_electron,
Toetsen die jij geeft zijn voor een PM2535. Helaas heb ik een PM2534.
Bij mij gebeurd het volgende.
- Ik schakel de meter aan.
- Ik geef het command "ID ?" en de meter stuurt terug "PM25340 S04"
en daarna continue meetwaarden.
- Als ik daarna bv. "TRG K" stuur stop de meter met sturen van waarden.
- Stuur daarna weer "ID ?" dan krijg ik alleen "PM2540 S04" terug.
- Stuur ik daarna "X" dan start de meter weer met continue sturen van meetwaarden.
Een ding wat ik wel raar vind is dat er op het display de text "tlk" staat.
Alvast bedankt voor je hulp en mvgr,
Wamor
free_electron
Silicon Member
inderdaad. jouw meter staat in talker mode. die mode moet uit !
TRIG K ook niet gebruiken.
gebruik TRIG B
TRIG B is bus trigger
K is combined trigger ( bus, frontpaneel of externe trigger ingang )