Ik heb vandaag een golf 2 uit 1991 gekocht
nu wil ik mijn auto radio erinbouwen Panasonic
dfx777 , Nu blijkt dat de vorige eigenaar de kabels
uit de dasboard heeft geknipt dus er zijn helemaal\
geen kabels om de radio aan te sluiten ,
nu was mijn vraag Hoe kan ik mijn radio
aan de gang krijgen ? Ik gebruik dan wel een
een versterker voor geluid
maar kan ik de radio op de zelfde
manier aan sluiten als een versterker ?
dus de + draad van de radio met zekering rechtstreeds
op de accu en - op carrosie?
Alvast Bedankt
vink
het begint allemaal met elektronica
Warschijnlijk heb je dan iso stekkers nodig die kan je o.a. bij de halfords halen. Klijk hier voor het aansluit schema.
Je kan ook wel in de kabelboom van de radio gaan klooie maar wanneer je dan een andere radio koop dan heb je weer hetzelfde probleem.
Edit:
Hier bij de halhords.
[Bericht gewijzigd door vink op (16%)]
Ik geloof niet dat zijn radio een isostekker zal hebben. Die auto weer netjes maken kan geen kwaad, maar dan zal ie ook verloopkabels nodig hebben voor ISO naar panasonic.
(of hebben nieuwe panasonics tegenwoordig ISO?)
--edit--
nagekeken: de DFX777 heeft wel een ISODus toch niet op de radio zelf. Er hoort een verloop bij.
[Bericht gewijzigd door GJ_ op (11%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
het kan ook zijn dat de kabelboom onderin is gevallen . even zoeken kan al helpen .anders een vaste 12volt ( geheugen ) een 12v achter het contact en een massa en kabels naar de speakers en een radioantennestekker . de 12v kan vanaf de sigarettenaansteker gehaald worden en de vaste 12v zit vaak bij de alarmlichtenknop .
Op 6 maart 2010 20:05:06 schreef testman:...de 12v kan vanaf de sigarettenaansteker gehaald worden...
Daar wel even een aparte zekering zetten dan!
Ik zou zeker niet de radio rechtstreeks op accu de accu doen ivm met leegtrekkken van de accu .
Het beste is dat je de constant in combi met geschakelde plus gebruikt .
En dan iedere keer je zenders opnieuw instellen?? Een autoradio trekt normaal gezien een accu niet zomaar leeg hoor.
testman
de sigarettenaansteker is 15 amp afgezekerd en de radio ook vaak al 10 amp dus hoeft niet per se . en een directe aansluiting vanaf de accu heb ik ook gezien met rode vddraad zo om de accupool heen en door een scherp gat in het chassis . meteen eruit gehaald die zooi natuurlijk.
Hallo ,
Ik heb de auto nogmaals nagekeken , maar kan alleen 2 x speakerdraadjes vinden 2x rood 2 x zwart die lopen na de achter
speakers , maar heb een auto versterker gekocht + speakers dat heb
ik aan gesloten en de remote van de radio aan versterker gemaakt
maar heb alleen puur het stroom voor de radio nodig en maak me niks uit of ik de kabels moet knippen om rechtstreeks erop aan te sluiten , zit toch een on/off knopje op of kan dit niet ?
zoja hoe sluit ik het aan ?
ik heb ook geen antenne stekker ?
maar maakt niet uit dat ik zenders heletijd kwijtraak
want luister toch alleen cd , hihi
hoob dat jullie me kunnen helpen ga namelijk zondag op vakantie met de auto ritje van 650 km dan wil ik wel graag radio als kan hahah ,
hoor het wel groetjes
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (23%)]
12V HiFi
meer over car audio: www.12vhifi.nl
Probeer toch een geschakelde +12V te vinden (aansteker etc?) dat werkt toch wat prettiger en je laat de radio dan ook niet per ongeluk aanstaan als de sleutel uit contact is.
De constante 12V kan wel direct vanaf de accu, mits je er een inline zekering (10A) dichtbij de accu inzet. Maar die zal je al wel hebben ivm de versterker.
Rob.
en wat is een geschakelde 12v+?
heb daar niet zo verstand van.
en welke draaden moet ik hebben van de radio ,(welke kleur)
De geschakelde plus komt van je contactslot bij je golf. (geel)
De gewone plus (rood)en massa(zwart of bruin) vind je in het zekeringskastje.
3 draden en je radio werkt.
Op 6 maart 2010 20:12:16 schreef GJ_:
En dan iedere keer je zenders opnieuw instellen?? Een autoradio trekt normaal gezien een accu niet zomaar leeg hoor.
GJ!!
Daarom schreef ik geschakeld in combinatie met constant + .
Lees maar terug.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (1%)]
En Welkekleuren van de radio moet ik hebben,
type staat boven in ben op dit moment niet achte pc maar op tel,
en kan even niet boven in scrolle
Tim mischien heb je hier wat aan ??
http://www.gerritspeek.nl/vag-com.html.
Of kijk eens rond op problemcar.nl
Hier zijn er die je hiermee beter kunnen helpen .
Ik heb me aangemeld bij problemcar maar daar zijn ze
niet zo slim krijg antwoorden van kun je beste mp3 met koptelefoon kopen , kan de wel om lachen maar heb er niks aan , maar zou iemand mij het iets beter uit kunnen leggen hoe dat in het werk gaat met het aansluiten , niet dat me radio van €80,00 na de knoppe gaat ,
groetjes tim
alvast bedankt
Wat heb je dan gevraagt op problemcar ?
Als je vraagt of er iemand een aansluitschema heeft is er vast wel iemand die een schema uit een vraagbaak heeft liggen .
En anders vraag je het bij de vw dealer in de buurt die kan je er zo mee helpen .(betreft codering autobedrading)
Hij kan je ook vertellen of je er een 15+geschakeld in de auto zit en welke 30+ constant is.
Zoniet dan pak ik m zelf rechtstreeks bij het contactslot af .(let wel goed afzekeren .
[Bericht gewijzigd door daandc op (25%)]
testman
een radio die aanblijft zonder geluid met een extra versterker zal ruim 1 amp wegtrekken en een accu van een golfje is 45ah wrs icm de wintertemperatuur en evt accuouderdom start hij niet meer de volgende dag . een radio + versterker beter geschakeld houden want die werken nog op 8 volt vaak en diepontlading heeft een startaccu een hekel aan .
ik heb meerdere auto's gestript in schooltijd nog en van een contactslot komen 2x 4 draden af die elk een contactstand koppelen .
dit was vaak bij citroén zo . overigens zijn niet alleen de zenders steeds weg dan maar ook de audioinstellingen , zoals bass en treble en evt eq instellingen , dus ook vaste 12v is beter om erop te zetten .
Hallo ,
Ik heb geen verstand , van accu,s
Maar heb even bij een dealer naar gevraagt wat
voor accu ik nodig heb als ik de radio + Versterker
Op elkaar aansluit , hebben ze mij een gel accu aanbevolen ,
heb hem vandaag er gelijk in gezet radio + versterker aangesloten
rood + geel van de radio aan elkaar gemaakt ieders een zekering ,
en massa op chassis , versterker + op accu massa op chassis ,
Nieuwe 3 Weg Speakers van 500 watt rms (Pioneer)
In Hoedeplank Gebouwd ,
Alleen goed in de gaten houden wanneer je auto uit stapt dat
de radio uit is , Maar hij doet het nu goed en ben blij dat het gelukt
is iedereen bedankt die me op de goedeweg heeft geholpen ,
Groetjes Tim Lukkassen