Hallo,
Ik heb een citroen xsara picasso (2001) en vroeg me af of het mogelijk was om de knipperlichten en alarmlichten met een schakelaar om te leiden van de BSI zodat de knipperlicht hendel rechtstreeks op een tussenschakelaar de knipperlichten en evt. de alarmlichten aansturen en hoe dit dan moet. En heeft iemand misschien ook een schema v/d bedrading ter beschikking ? Alvast bedankt voor de info.
Peter Claus
It is so simple to be happy, but it is so difficult to be simple
Ik vermoed van niet, want dat zit op een CAN netwerk zoals ik in dit artikel kan opmaken
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Denk dat 2001 nog geen full Can-bus is.
BSI is de body computer regelt eigenlijk alle spannings toevoer van ruitenwisser, radio, ramen, en noem maar op.
Theoretisch kan het wel je moet alle draden van de knipperlichten omleiden en zelf een circuit maken, maar waarom??
Bedankt voor de antwoorden, aan één kant doen de knipperlichten het niet en om bij de dealer een nieuwe bsi aan te schaffen en te monteren met inleren kost mij dat ± € 800,- om alleen maar voor de keuring de knipperlicht te laten werken, mij een te duur grapje. Ik hoop dat het gaat lukken het omleiden van de bedrading. Als iemand anders nog suggesties heeft dan hoor ik het graag. Bedankt alvast.
Om 't knipperlicht alleen maar voor de keuring te laten werken? Wat is er gebeurd met knipperen op de openbare weg, bij b.v. afslaan?
Let wel op met die BSI. Naar mijn ervaring zijn dat nogal fragiele dingen als je er zelf aan gaat prutsen. Ik durf niet te garanderen dat de BSI erg vrolijk wordt en blijft als je de knipperlichten om gaat gooien.
Daarnaast, is niet alleen de schakelaar kapot? Of ergens draadbreuk?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (37%)]
Peter Claus
It is so simple to be happy, but it is so difficult to be simple
Ik zou er dan zelf niet aan prutsen zoals je daar beschrijft. Voor je het goed en wel weet, werkt er nog minder, of in het slechtste geval helemaal niks meer aan de wagen, en dan gaat het grapje nog duurder worden. Ik weet het, 't is niet goedkoop, maar laat dit toch maar over aan de dealer.
Misschien hoeft de garagist enkel maar de computer er aan te hangen, uitlezen en eventueel een instelling goed zetten om het op te lossen. Het is nog niet gezegd dat de ganse BSI unit moet worden vervangen.
Natuurlijk controleert de automobielinspectie de richtingaanwijzers. Nog maar goed ook. De 'pinkers' moeten ook op de openbare weg betrouwbaar werken, en niet enkel op de keuring, en dat weet je zelf ook wel, anders zou je geen wagen en rijbewijs hebben.
Paul Welther
Ik denk dat er ergens een los contact in de BSI zit, ik heb wel het schema van de auto. Links en rechts gaan gescheiden naar de print plaat er zitten 2 relais in die bedient worden door een controller.
Nu wil het wel eens gebeuren dat het veertje van een relais breekt.
Misschien kan ik je helpen moet je even een PM geven.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
En natuurlijk het standaardantwoord in topics als dit: kijk eens op de sloop, daar kost zo'n unit echt geen 800 knaken.
Ik weet echter niet of een reeds ingeleerde BSI opnieuw ingeleerd kan worden.
Volgens mij kan dat niet bij iedere BSI namelijk. Peugeot 206 BSI's zijn volgens mij, als diefstalpreventie niet opnieuw in te leren.
Nu zou dat opzich nog niet zo'n probleem zijn als niet ieder apparaat wat met de BSI communiceert weer voorzien is van een identificatienummer (chassisnummer als ik me niet vergis), wat dus over alle met elkaar communicerende apparaten gelijk moet zijn. Als het niet gelijk is zegt de BSI simpelweg 'Que?? Je ne comprends pas'.
Let wel, dit is voor zover ik weet in ieder geval tegenwoordig zo. Of het in 2001 ook al zo was durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen, maar volgens mij is een BSI niet zomaar te vervangen door een tweedehands.
Paul Welther
Dat overzetten kan wel als je de pincode kaart erbij hebt van het sloop onderdeel. Anders moet er een "virgin" dump in de eeprom en kan je hem weer als een nieuwe coderen. Maar dan moet wel weer de pincode kaart vd auto hebben. Anders moet je eerst weer de eeprom van de motor ecu uitlezen om daar de pincode weer uit te halen.
Daar kun je behoorlijk druk mee zijn.
Voor je het weet ben je een dag verder en dat kost ook knaken als het je beroep is.
[Bericht gewijzigd door Paul Welther op (10%)]
Mij is verteld door de dealer dat de bsi maar 1 keer ingeleerd kon worden. Heb de bsi opengemaakt en 1 printplaat was gedeeltelijk geoxideerd door vocht. Heb met polijst papier de printplaat licht opgeschuurd en schoongemaakt maar het probleem blijft. Waarschijnlijk toch een nieuwe bsi aanschaffen of proberen om de boel met een circuit om te laten leiden als dat mogelijk is want ik wil toch voorkomen dat ik alleen maar voor 1 knipperlicht die het niet doet € 800,- uit te geven dat is in verhouding gewoon veel te veel geld.
Paul Welther
Printplaat opschuren is uit den boze. Je kan zeer makkelijk de heel kleine SMD onderdelen beschadigen. Je moet even goed de relais bekijken of die allemaal gangbaar zijn. Als je een universeel meter hebt kun je ook de spoelen van de relais meten als er veel vocht aanslag is kan het makkelijk gebeuren dat er een dun draadje van een spoel door is. Het kan het ook de stuur schakelaar zijn. Omdat het geen full-canbus auto is wordt links en rechts apart gestuurd naar de BSI. Uiteraard zegt de dealer (in het engels de stealers) dat zo'n ding maar 1x programmerbaar is anders verkopen ze niks. Dat is dus niet waar als je de pincode maar hebt. Anders kan je ook de geheugen chip overzetten naar de "sloop" BSI dan doet ie het zeker.