Beste medehobbyisten,
Een kennis gebruikt een "SIMPLEX PEDELEC D45 26 wie" fiets.
Gewoon eentje met trapondersteuning.

Wegens gezondheidsproblemen zoekt ze naar een mogelijkheid om de aandrijving tijdelijk compleet door de trapondersteuning plaats te laten vinden.
Wanneer ze een tijdje gefietst heeft, weigeren de benen om nog langer de vereiste trapkracht op te brenegn. Op dat moment zou het handig zijn om de trapondersteuning om te kunnen schakelen naar "elektrisch brommen".

Heeft iemand ervaring met het aanpassen van elektrische fietsen, Simplex in't bijzonder uiteraard.

Ik zou graag wat tips willen.

Hmm, op de website van Simplex staat dat ze een Panasonic aandrijving gebruiken. Als ik me niet vergis, gebruikt Panasonic daarbij een redelijk ingenieuze inductieve koppelsensor, die zich in het lagerhuis van de trapas bevindt. Als dat het geval is, zal het niet meevallen deze om de tuin te leiden.

Kun je eens wat duidelijke foto's maken van de verschillende onderdelen, met name de sensoren in / bij de trapas en/of het achterwiel.

Overigens moet ik er wel bij zeggen dat het verboden is om harder te gaan dan 6km/h zonder te trappen; het is dan wettelijk gezien een snorfiets, en moet dus ook als zodanig verzekerd zijn.

Ja , ik weet dat je niet zomaar mag brommen. Maar ík wil eerst eens zien of het technisch op te lossen is.

Foto's heb ik nog niet. In de loop van volgende week zal ik proberen wat plaatjes te schieten. Kennis woont in een andere plaats.

Intussen ben ik benieuwd of er iemand anders wel ervaring met het aanpassen van deze regeling heeft.

k'Ben benieuwd.

Wanneer ze een tijdje gefietst heeft, weigeren de benen om nog langer de vereiste trapkracht op te brenegn. Op dat moment zou het handig zijn om de trapondersteuning om te kunnen schakelen naar "elektrisch brommen".

Waardoor de accu (10ah) zo leeg is en ze helemaal niet meer thuis komt...

Inruilen dat ding en gewoon een elektrische scooter kopen (25Km) ook geen helm nodig.

Lekker gemakkelijk gezegd; mensen die langdurig ziek zijn, hebben over het algemeen geen geweldig inkomen meer, en zo'n elektrische scooter is niet bepaald goedkoop.

Daarbij kun je best ver op een 24V / 10Ah accu zonder mee te trappen hoor; als je niet al te hard gaat, een redelijk rendement haalt, en niet teveel bergop hoeft, heb je een actieradius van zo'n 30km.

Voor 25km/h heb je, uit mijn hoofd, ongeveer 160W mechanisch vermogen nodig. Met een totaal rendement van 80% (wat goed haalbaar is bij die snelheden), zou je 200W elektrisch nodig hebben, waardoor je precies 30km zou halen.

Die Simplex fiets kost anders ook 1800. Voor 400 meer heb je een elektrische scooter die 60-80 km kan rijden.

Mijn collega heeft een standaard fiets omgebouwt naar elektisch dmv een ander voorwiel met een 250W motor. Heeft ook een artikel in de elektuur over gestaan.

Chinese controller en de trapsensor laat zich makkelijk uitschakelen, na 40 min zonder trappen is zijn 24V 10Ah LiPo leeg, actie radius zal mi eerder 20 km zijn.

Over het feit van verzekering bij ongevallen / controle door politie hebben we het dan nog niet gehad.

Die Simplex fiets kost anders ook 1800

Met dat verschil dat de fiets al in het bezit is.
En de eventuele scooter gekocht zou moeten worden.

Als je in 40 minuten een 240Wh accu leeg trekt, zijn er een paar mogelijke conclusies:

- het rendement is beroerd (grote kans als het een goedkope Chinese regelaar is)

- de accu wordt niet optimaal benut, omdat de regelaar toe vroeg uit gaat

- of je gaat erg hard, waardoor je meer vermogen nodig hebt om een gegeven afstand af te leggen. 20km in 40 minuten is 30km/h, en bij die snelheid heb je significant meer vermogen nodig dan wanneer je 20 of 25km/h uur rijdt.

Afhankelijk van het type motor, zou je een andere regelaar kunnen gebruiken, die gemakkelijker te misleiden is.

Hier staat nog wat info, gezien de mechanische uitvoering blijven de pedalen mee draaien als je de trap sensor zou kunnen misleiden, ook niet handig mi.

http://www.circuitcycles.ie/the-technology/

Hoi allemaal,
Alvast bedankt voor alle reacties.
Ik heb inmiddels wat foto's gemaakt. Kwaliteit laat te wensen over.
Maar wel voldoende om er een beeld van te vormen denk ik.

Je vindt ze hier:
rechterzijde

bovenzijde

linkerzijde

@RolandvL. Ja dat is'm.
Inderdaad, de trappers zullen meedraaien tijdens het brommen.

Het lijkt me ook niet zo simpel om de sensor te misleiden.
Is er iemand die het wel eens geprobeerd heeft?

Het zal niet meevallen, denk ik. Wat je zou kunnen proberen, is te meten wat je op de draden ziet (met een oscilloscoop) in verschillende situaties (wel en geen trapkoppel, etc). Er is ook ergens een patent voor dat ding, als het nummer er op staat, of ergens anders kunt vinden, kun je uit de tekst van het patent misschien wel wat zinnige informatie vinden.

Ik zou de hele controller vervangen door een schakeling met de volgende eigenschappen:

- fiets moet een bepaalde minimum snelheid hebben voordat de motor ingeschakeld kan worden, mi is het mechaniek niet berekend om vanuit stilstand puur op de motor op te trekken.

- bij bedienen van de rem moet de motor direct uitgeschakeld worden.

- snelheidsregeling

- accu monitor

Mechanisch:

- steuntjes voor de voeten, zodat de pedalen kunnen draaien zonder de voeten erop die ea eerder tegen dan meewerken (korte accu duur).

Een behoorlijke aanpassing dus en dan is de fiets mi niet geschikt om mee door drukke stadsverkeer te rijden.

Persoonlijk zou ik liever de fiets inruilen, er wat bijleggen en een elektrische bromscooter kopen, maar zoals eerder genoemd weet ik niet of daar budget voor is.

Klinkt als een leuk idee, even die controller vervangen, behalve dan dat het een 3-fase borstelloze PSMS is (en dat is dus NIET hetzelfde als BLDC). De tijd dat er geborstelde motoren gebruikt werden in elektrische fietsen, is lang geleden.

Een accu monitor is niet bepaald iets wat je ontwerpt voor zo'n accupakket; als ik me goed herinner, is het een Li-ion pakket met 50 of 60 cellen.

Ik kan zo snel niet vinden wat een PSMS is, maar een borstelloze 3-fasemotor regelen is niet echt rocketscience, die dingen zitten al 20 jaar of meer in elke videorecorder enzo.

Leuk, maar 3-fase motoren voor tractie toepassingen zijn toch echt even iets anders. Ik weet niet zeker of het ding hall sensors heeft, anders is het heel erg moeilijk om vanuit stilstand weg te kunnen rijden zonder te trappen. Als hij wel hall sensors heeft, is het een stuk gemakkelijker, maar nog steeds niet heel erg eenvoudig.

Een PMSM moet je met sinusvormige stromen aansturen voor een goed rendement en rijgedrag, in tegenstelling tot blokvormige spanning zoals bij BLDC meestal wordt gebruikt.

Ik krijg de indruk dat het niet een echt eenvoudig is om de besturing naar eigen wensen aan te passen. Bovendien kun je niet ongelimiteerd je gang gaan. Wanneer ik de regelaar hier of daar door gebrek aan informatie overbelast zijn we verder van huis.

Weet iemand trouwens hoe zo'n magnetic torque sensor werkt?

Je kunt zo'n regeling wel aardig beveiligen, maar het is bijna niet te doen om zoiets voor 1 fiets te gaan ontwikkelen.

Ik weet het niet precies, maar ik vermoed dat de magnetische koppeling tussen de 2 spoelen veranderd, afhankelijk van het torderen van de as waar die metalen folie met sleufjes op zit. Bij het torderen wordt, afhankelijk van de richting van de torsie, de ene set sleufjes breder, en de andere smaller, geloof ik. Ik kan me echter niet voorstellen dat het effect erg groot zal zijn, dus het zal ook niet meevallen om het ding te neppen. Mogelijk wil de regelaar ook een wisselend koppel zien, anders zou het gemakkelijkst zijn dat je het ding gewoon vast zet met een koppel op de as, of die bus een keer (voorzichtig voor zover dat gaat) blijvend vervormd.

Waarschijnlijk wordt een van de spoelen gebruikt als excitatie, met een sinus of blokvormig signaal, waarbij in de andere spoel de amplitude terug wordt gemeten. Vanwege de oriëntatie van de spoelen t.o.v. de folie, is het volgens mij niet mogelijk om de afzonderlijke sleufjes te detecteren, en ik denk ook niet dat je een faseverschuiving zult zien die veranderd afhankelijk van het koppel.

Een paar testen met een oscilloscoop kunnen misschien wel leerzaam zijn.

Omdat de motor ook de ketting aandrijft, kun je deze niet zomaar vastzetten, zodat je druk op een pedaal kunt geven om te kijken of hij dan gaat ondersteunen. Daarbij moet je natuurlijk ook de ondersteuning in- en uit kunnen schakelen.

Voor mij wordt het te complex om dit te behappen. En zoals SparkyGSX schrijft, voor één fiets is het nogal wat.

Iedereen bedankt voor de input.

Het is verreweg het makkelijkst die fiets te verkopen en er eentje aan te schaffen die wel makkelijk te tweaken is.
Die zelfbouw-dingen hebben soms geeneens een trapsensor, alleen maar een gashendel :P
Ik heb destijds zo'n zelfbouw-setje gekocht, daarbij kan je de sensor uitschakelen door een simpele doorverbinding op de stuurprint.

[Bericht gewijzigd door Zonnepaneeltje op (25%)]