Hallo,

Ben een frame aan het lassen om de droger en wasmachine wat hoger te plaatsen.
Heb hier nog mooie 7cm ronde x 4cm dikke dempers met M12 draadeinden er aan liggen.
Wil deze er eigenlijk onder maken is dat verstandig of niet.
Het geheel wordt dan weer vastgezet op de betonnen vloer.

Iemand hier ervaring mee??

mijn vraag is wat dat met electronica of elect te maken heeft:(
wat meer uitleg graag

[Bericht gewijzigd door danny1 op (15%)]

Had meer gehoopt op een verstandig antwoord van een witgoedmonteur.

Vandaar in het witgoed stukje geplaatst......
Misschien is het wel slecht voor de elektronica ....
De machine zelf zal meer bewegen zonder vaste ondergrond..

[Bericht gewijzigd door Glenntronics op (15%)]

Niet doen de wasmachine is een goed afgesteld massa veer systeem en bedoeld voor gebruik op een hard ondergrond. Wanneer je hier demping aan toe voegt krijg je ongewenste trillingen. De droger heeft deze demping al helemaal niet nodig door lage toerental.

Had dit idee zelf eigenlijk ook al..maar twijfelde door in de handel verkrijgbare rubberen voetjes (dempers).

Bedankt.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (60%)]

Klopt. Ik zou het ook niet aanraden. Het is uitgerekend in het concept van de wasmachine. Doe je het wel dan komen resonantiefrequenties elders te liggen en heb je weinig controle.
Een harde rubber mat kan geen kwaad, maar hoge, verende pooten, niet doen.

- - big bang - -

De mijne staat al op dempingsvoetjes.
Ik denk dat ieder toestel daar op staat.
Als het veel kwaad kan dat ge dat veranderd op zeg maar silentbloken denk ik niet.
Waarom zouw het kwaad kunnen.
Als ge in een apartement woont maakt ge er aleen de persoon die onder je woont gelukiger mee.:)
@ts volgende keer iets duidelijker in uw starttopic.
mvg danny

meestal zit er 1 verende voet onder de wasmachine die dan ook zorgt dat de machine niet wiebelt . bij plaatsing van de droger erbovenop werkt dit nog prima , let wel dat bij centrifugeren de droger eraf kan vallen als de pootjes ervan niet mooi in de rand van de wasmachine vallen . dus idd geen vering eronder zetten .

Dat is hetzelfde als een 2e vering die je monteert onder je eerste veringset van een auto. Dus 2 veringen in serie.
Dat geeft ongetwijfeld een ander gedrag.
Om het fysisch te zeggen: de dempingsfactor verzwakt.

- - big bang - -

Het is een een lastig verhaal.

De machine hoor je denderen door het hele huis terwijl de machine zelf wel stil staat.
Alles gecontroleerd waterpas, transportbeveiliging of alles wel vast zit zoals dempers,veren en gewichten.

Zodoende dacht ik dat de eerder beschreven dempers misschien de oplossing zouden zijn.

Hmmm, het lijkt me meer te maken hebben met het aanstoten van je vloerplaat dan. Nu schiet er me even wat te binnen:
Bij luidsprekerkisten gebruikt men spikes. Vb
Deze dragen al het gewicht en voeren dit naar een punt. Aangezien het rustoppervlak zeer klein wordt, wordt de druk op die punten groot, waardoor de luidspreker stevig duwt richting vloer en waarbij kontactgeluiden door "dansen" sterk verminderen.
Misschien helpt zoiets wel.

- - big bang - -

Dit zou inderdaad wel eens de oplossing kunnen zijn.
Nu zitten er van die bouten met plastickop/schijf onder.
Deze zitten nooit vlak op de (ruwe)vloer waardoor er natuurlijk altijd wat veerkracht in blijft zitten.

Bij het afstellen viel me het al op als je op de machine drukt dat de waterpas verloopt en weer waterpas komt als je de druk weer weg haalt.
Zou natuurlijk ook aan het behuizing van de machine kunnen liggen maar aangezien de bouten vrij dicht op de hoeken zit zou het inderdaad de poten kunnen zijn.

Zal eens een paar bouten gaan afdraaien.
Dit zou wel eens kunnen werken.

Proberen waard. Zo'n spike bij luidsprekers bestaat uit een pin (bovenste gedeelte) en een schijfje met een putje in en onderaan dun rubber. Zo beschadig je je vloer niet.

- - big bang - -

Het lijkt me juist wel verstandig om die dempers er onder te zetten. Die rubber dingen dempen van zichzelf best goed (het zijn beroerde veren), en ik denk dat het effect op de eigenfrequenties zeer beperkt zal zijn.

De vergelijking met een auto gaat, naar mijn idee, niet echt op, aangezien een auto zeer gecompliceerd is wat weggedrag betreft, en het ook belangrijk is dat de druk op alle banden zo constant mogelijk blijft. De frequenties waar je het bij een auto over hebt, zijn vele malen lager.

Bedenk ook dat wasmachines e.d. zo goedkoop mogelijk geproduceerd worden, dus de demping moet net goed genoeg zijn dat mensen het ding niet terug sturen. Ik denk dat de constructie verre van ideaal is, om het goedkoop te houden.

ik denk dat als je een deurmat eronder legt dat het ook al scheelt .

Deurmat zal denk ik niet helpen in mijn geval.

Heb het al geprobeerd met rubberen tegeldragers hierdoor ging de machine schommelen.

Het zit hem in de hard plastic stelpootjes.
Heb net gekeken wat voor schroefdraad deze hadden en even een proefje gedaan met een stukje papier deze kan ik bij drie poten eronder schuifen tot voorbij het midden waar de bout zit.
Hierdoor kan ik me vorstellen dat bij het draaien hij inveert en dan op de bout gaat lopen stuiteren.

Zou ook verklaren dat als je er op drukt de waterpas verloopt.
Dus het worden spikes of betere pootjes zoiets als onder een fotostatief met die kogelgewrichten dan dragen ze beter.