Hallo,
Heb een Samsung SR-S2028CSS Side-by-Side Koel/vriescombinatie. Sinds vrijdag heb ik hier problemen mee.
Wat gebeurt er:
Aardlekschakelaar springt erop vrijdag uit. Kan een keer gebeuren. Waar ik gelijk aan denk er is wat kortsluiting creerd. Gooi de aardlekschakelaar weer om. En alles doet het weer. Zaterdag geen problemen gehad. Tot zondagmiddag. Springt weer de aardlekschakelaar er uit. Nu is het zo dat ik hem niet meer up krijg. Mits ik de keuken groep down haal. Om uit te zoeken wat het is kom ik er snel genoeg achter dat het de koelkast is.
Draai het rooster aan de achterkant open op de koelkast en zie mij daar een partij stof. Dit eerst schoongemaakt. en kijken of deze het uit elkaar doet. Dat doet hij. Dus draai alles weer netjes in elkaar en wil hem weer aansluiten springt de aardlekschakelaar weer om.
Dus vraag mijzelf nu af wat is er aan de hand wat heb ik fout gedaan. Ik weer alles uitelkaar halen en kijken of hij het nu wel doet. Maar krijg helaas geen contact meer. Gisteravond rond 2 uur 's nachts had ik het voor gezien. Dacht namelijk als er vloeistof heeft gelekt dan doet hij het het vanochtend vast wel weer. Maar helaas vanmorgen hetzelfde aardlekschakelaar eruit.
Mijn hoop bijna opgegeven totdat ik (als ITer) de tip kreeg van mijn collega om misschien een UPS(APC SmartUPS 1500) er tussen te zetten. Nu heb ik dit gedaan en voilla mijn koelkast doet het nu weer.
Mijn vraag nu is:
a. Kan ik tijdelijk dit zo gebruiken, of is het veiliger om deze weer uit te zetten. i.v.m. wellicht doorbranden?
b. Tript mijn meterkast nu of is er iets anders aan de hand?
Wat heb ik zelf al gedaan:
Koelkast geprobeerd op diverse groepen
meterkast situatie:
AGG - 2e verdieping slaapkamers
AGGGG - begane grond (Kantoor)
AGGGGA - 1e verdieping (Woonruimte)
HS
- A=Aardlekschakelaar
- G=Groep
- HS=Hoofdschakelaar
VanDee
I'm not a complete idiot -- Some parts are just missing.
Wilde gok, een van de ontdooi thermostaten (zijn er meestal 2 bij een side-by-side) ligt in sluiting en dan gaat de aardlek eruit.
Kan je checken door um uit te schakelen, dus stekker eruit.
Volgende dag een hoop water op de grond (die dingen ontdooien zichzelf iedere 24 uur, dus nu handmatig), stekker erin en het werkt weer tot de volgende cyclus.
VanDee
I'm not a complete idiot -- Some parts are just missing.
Het heeft niets met één stekker te maken, natuurlijk heb je maar één stekker.
Het gaat er om te bepalen in welk gedeelte van de vries en ontdooi cyclus al dan niet de aardlek er uit gaat en een UPS kan je daar niet bij helpen.
Kijk eens aan de achterkant van je koelkast bij je compressor.
Haal eerst de stekker uit het stopcontact.
Haal het plastic beschermkapje (daar waar 1 of twee kabels heen gaan) van je compressor.
Maak nu even een foto van de situatie of schrijf even op wat waar zit. (of je moet een goed geheugen hebben
)
Nu zit er vaak een clixon op zo'n compressor. Deze ligt als het ware op de compressor. Dit is alleen moeilijk te zien omdat hij in een uitsparing ligt. Hier zitten vaak maar twee draden op. Hier hoef je niets mee te doen.
Als het goed is zie je ook drie aansluitingen die echt de compressor ingaan.
Trek hiervan de kabels los (zorg dus dat je weet welke waar zat!!) en meet vervolgens de weerstand van elk van de drie polen naar een aardepunt ergens op de koelkast.
Op het moment dat je iets meet tussen een van de drie polen heb je grote kans dat je dus een burnout hebt gehad.