Hallo,
Ik heb onlangs een wasmachinemotor weten te bemachtigen maar ik weet niet zeker hoe ik deze moet aansluiten. Er zijn 6 grijze draden als aansluiting (+1 aarding aansluiting).
Ik zou de motor graag zonder veel vermogenverlies kunnen regelen in toerental.
condensator:
kenplaatgegevens zijn helaas al verdwenen. Ik vermoed dat dit om een seriemotor gaat? Als ik aansluiting 2 en 3 verbind en vervolgens 1 en 4 op een 12V batterij aansluit werkt ze. Ik weet niet wat ik met 5 en 6 moet en heb er ook geen idee van hoe de condensator moet aangesloten worden op de motor.
Weerstand tussen klemmen:
1-2: 3,2 ohm
3-4: 4,6 ohm
5-6: 16,5 ohm
Alvast bedankt!
[Bericht gewijzigd door Ruben1000 op (12%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
De condensator is slechts een ontstoorcondensator en hang je over de netspanning (zitten waarschijnlijk 4 aansluitingen en een aarde op vanwege ingebouwde spoeltjes, dus 2 aan het net en 2 naar je regelaar). Aansluiting 5 en 6 van je motor zijn waarschijnlijk een tachospoeltje, kan je dus als feedback voor een motorregeling gebruiken.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (23%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
deze motoren werken op gelijk en wisselstroom en bij onbelast lopen op 230v gaat hij uiteindelijk kapot .je kunt hem makkelijk regelen , maar met de bijbehorende regeling is dit minder makkelijk , deze is wel teruggekoppeld met de tachoaansluiting .
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Ik zou de motor graag zonder veel vermogenverlies kunnen regelen in toerental.
Afhankelijk van je toepassing zul je ook het tacho signaal moeten gaan gebruiken, bij gebruik als een motor voor een slijpsteen bv. Kortom wat is je toepassing...
Mijn doel is om zoiets te maken: (maar dan groter)
http://www.lortone.com/commercial_tumblers.html
Het komt er op neer dat het een trommel met stenen moet ronddraaien aan 100 rpm. Een vertraging van 10 tot 20 kan ik gemakkelijk inbouwen dus ieder constant toerental tussen 1000 en 2000 rpm is wenselijk.
Dat de laatste 2 draden een tachometer zijn vreesde ik al, deze gaf namelijk een niet veelbelovend geluid bij het aansluiten op 230V.
(iemand zei me dat je met zo'n motor niet veel verkeerd kan doen, blijkbaar wel).
De weerstand van de spoel van de meter is gestegen van 16,5 ohm naar oneindig, deze is dus vermoedelijk doorgebrand. Heb ik deze meter nodig om een constant toerental te bekomen? Misschien kan ik het probleem vinden en oplossen met het openmaken van de motor.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Heb ik deze meter nodig om een constant toerental te bekomen?
Voor jouw toepassing wel, of je nou kleding of stenen met een constante snelheid laat rond draaien, het verschil is niet zo groot.
Andere motor scoren lijkt mij, er staan hier regelmatig wasmachines bij grof vuil.
Ik heb de spoel van de tachometer uit elkaar gehaald en deze is inderdaad op verschillende plaatsen doorgebrand.
Er lagen 100-200 windingen op (ik heb ieder stuk nog liggen dat ik kan meten hoeveel ik nodig heb).
Is het erg als ik het herwind met de helft van het aantal windingen of wordt het meetresultaat dan te onnauwkeurig/onmeetbaar klein?
Iemand een goede bron voor geverniste koperdraad?
Ik moet en zal deze motor gebruiken 
Bedankt voor de zeer vlugge reacties!
Koperdraad kan je gewoon bij Conrad kopen, dikwijls zelfs in de elektronica-winkel om de hoek.
Als je de originele regelaar wil hergebruiken, zou ik wel proberen het aantal windingen gelijk te houden!
Voor jouw toepassing zou een condensatormotor volgens mij veel geschikter zijn. Misschien moet je eens kijken of je eentje uit een oude wasdroger kan slopen? De droogtrommel is meestal aangedreven door lompweg een rubberen snaar rond de trommel te leggen, en een poelie op de motor. Waarschijnlijk kan je de hele aandrijving recycleren voor jouw toepassing.
Enig nadeel is dat het toerental niet regelbaar is.
Ik zou graag de originele regelaar gebruiken maar dit zal niet mogelijk zijn wegens gebrek aan kennis vrees ik, tenzij ik een voorbeeld vind van wat ik moet doen (printplaatvoorbeeld).
Ook is een seriemotor wss niet ideaal voor mij om te draaien op een constant toerental bij wisselde belasting.
Draait een condensatormotor dan wel constant bij wisselend toerental?
Nadeel is wel dat de enige oudijzerhandelaar in de buurt het niet erg op prijs stelt als je dingen van de sloop neemt, meestal betaal je een wanbedrag van €5/kg.
Roland van Leusden
Ook is een seriemotor wss niet ideaal voor mij om te draaien op een constant toerental bij wisselde belasting.
Als je regelaar die tacho gebruikt is dat geen probleem hoor.
En uiteraard zijn daar ic's voor:
The TDA 1085C triggers a triac accordingly to the speed
regulation requirements. Motor speed is digitally sensed by
a tachogenerator and then converted into an analog voltage.
The speed set is externally fixed and is applied to the
internal linear regulation input after having been submitted
to programmable acceleration ramps.
http://www.onsemi.com/PowerSolutions/product.do?id=TDA1085CG
Iemand dan een idee hoe ik deze moet aansluiten? Ik heb een basiskennis solderen (kitjes velleman enzo
).
In dat geval herstel ik meteen de tachospoel en koop ik dat IC.
Roland van Leusden
Shema staat in het datasheet.
Hier is iemand die ea kant en klaar aanbied rond de TDA1085
http://www.calenterprises.co.uk/speed.html
en
http://www.calenterprises.co.uk/hacksaw2.html
[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op (74%)]
Oeps, iets te overhaast, sorry.
http://www.onsemi.com/pub_link/Collateral/TDA1085C-D.PDF
Ik veronderstel dat ik het moet aansluiten zoals op P8?
Enkele vragen:
-Het enige regelbare is dus die 50kohm bij klem 4?
-Die M met een cirkel rond staat voor de borstels op de collector? (bij mij dus eerste en tweede aansluiting op motor)?
-Bij 'shunt' sluit ik de spoel van de motor aan? Waarom staat er dan shunt 50mohm?
-Wat is dat blokje 'speed/ramp selector resistive network'?
-Mag ik dat aansluiten op 230 VAC?
Excuseer voor de vervelende vragen...
Roland van Leusden
Wat is dat blokje 'speed/ramp selector resistive network'?
Hele datasheet lezen graag ... en shunt 50mohm is een weerstand om de motor stroom te meten.
Vermits die datasheet mijn petje toch iets te boven gaat is dat behoorlijk moeilijk.
Ik vermoed dat ik op P10 kan vinden wat er in dat 'blokje' moet, alleen weet ik dan geen weerstandswaarden.
En moet ik voor die shunt dan gewoon een weerstand van 50mΩ plaatsen op de print :s? De weerstand van een gewoon draadje is waarschijnlijk al groter...
Mag er dan ook gewoon 230 VAC op die schakeling?
Roland van Leusden