Mijn oude Philips 26CS4390/10Z mist sinds kort de basiskleur blauw.
Dit is em:
http://marcelstvmuseum.com/26cs4390%2001.html
Jullie denken, die is gek. Maar voor mij is het gewoon een principe kwestie omdat het beest al 26 jaar oud is:P Hij past ook namelijk te goed in het interieur dat ik heb :s....
Ter zake:
Ik heb net even achter op de elektronenkanon gemeten. Je hebt daar de G2, R, G, B, focus en dergelijke. Met potmeters kan ik de intensiteit van de R,G en B pin verstellen. Heel opvallend.... de B potmeter geeft totaal geen effect op de beeldbuis als ik er aan draai.
Ik heb dus de spanning op de B_kathode pin gemeten, maar deze is gewoon goed aanwezig, en ook goed te regelen met die potmeter. Nu vraag ik mezelf af, of dat er in die spanning misschien een puls is gemultiplext om de Blauwe kleur te sturen? Als die er niet is, dan zou het goed mogelijk kunnen zijn dat dit het probleem is!... Anders misschien een nieuw kanon?...
Ik hoor graag van jullie
Groeten, Ruben
PS... Marcels TV museum heeft ook fotos van de binnenkant!
http://www.marcelstvmuseum.com/philips%2026cs4390%20totaal.html
MNM(tm)
Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
Is de gloeidraad van het blauw kanon niet gewoon stuk?
Anoniem
Dag Ruben,
Je kunt natuurlijk aan het beeldbuisvoetje blauw verwisselen met rood of groen, dan is een diagnose voor de beeldbuis snel gemaakt,
desoldeer de voet pennetjes en ruil d.m.v een draadje blauw met een andere kleur..
Ah, leuk een K40.
Heb je het diagonale plastic balkje bij de lijntrafo er ook al uitgebroken?
Dit was het beruchte balkje dat vlam kon vatten wanneer er losse solderingen in kwamen bij de hoogsp. condensatoren, en zodoende vloog dit toestel weleens in de fik!!
RGB sturing komt trouwens uit het ic dat helemaal in het hoekje zit, met die blauwe delayline ernaast.
Hiervan gingen ook nogal eens wat poten loszitten.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Kwestie van kathodeaansluitingen omwisselen en dan kan je de buis+buisvoet uitsluiten of als schuldige aanwijzen. Als het de buisvoet is heb je geluk, als het de buis is (is het blauw plots verdwenen of langzaam minder geworden?) heb je pech en zal je nog kunnen proberen te regenereren.
Oeh, een berucht balkje ja?
Ik zag wel dat er iets weggesloopt was! Is dat balkje waarschijnlijk dus geweest
Ik ga vlug kijken of ik wat kan vinden aan dat IC... zo nee ga ik even kleurtjes omwisselen! (dat ik daar zelf nog niet opgekomen ben haha!)
Alvast bedankt makkers!
Martijn, even om verwarring te voorkomen.
- Ik heb dat IC (TDA3561A) gevonden, en het is een PAL decoder.
- Uit pin "blue" komt een geschakeld signaal uit....(met DMM +/- 3V). Ik neem aan dat dit goed is omdat dit ongeveer hetzelfe meet als de pin voor rood en groen.
- Dat signaal gaat dus via een transistor naar de kathode (pin2).
- Verder wordt de anode van blauw gevoed via een potmeter op (pin5)
Ik heb deze pinnen allemaal nog even een keertje aangeraakt met de soldeerbout.
Wat ik nu moet doen is toch kathode (pin2) omwisselen met de kathode pin van groen, of rood?....
Het effect is dan dat rood/groen weg is, en als het goed is, blauw op het scherm komt?? Zo nee... dan is dus de kathode kopot.......
Getverderrie, het lukt me niet de goede pinnen te vinden. De drie hoogspannings transistors emitter zijden lopen allemaal rechtstreeks naar pin 2 op de straalbuis... ik had eerder verwacht dat het naar 3 pinnen zou leiden, respectievelijk Rood groen en blauw.
Misschien moet ik nog maar eens bekijken waar de collectors naartoe lopen...
Het is me sowieso opgevallen dat wanneer de tv aan staat, dat er 1 van de drie kathode's niet zo magisch rood opgloeit
Tor 7213 stuurt de blauwe kathode aan (pin 4 bbvoet)
Groene kathode is poot 2,
Rode is poot 13.
Dus poot 4 omwisselen met 2 of 13 en je weet genoeg.
Dat er zoveel pootje aanzitten is omdat elke kleur een aparte G1 en G2 hebben, dat is bij de moderne buizen niet meer zo.
[Bericht gewijzigd door martijn A op zondag 11 april 2010 20:47:59 (29%)]
Oh, Ik had ze nu net nog omgewisseld. Helaas geen resultaat. De plek van de kathode gloeit nog steeds niet op.
Maar zoals ik al zei, bij die ene kathode begint die gloeidraad ook niet te gloeien. Is dat dan eigenlijk de kathode zelf die hoort te gloeien, of is dat een gloeidraad waarvan de aansturing misschien niet meer werkt?...
G1, G2.. ik neem aan dat dat de pinnen zijn naar de Kathode?
Martijn, zou je me daarom misschien wat meer pin informatie kunnen aanreiken?? dan kan ik mezelf nog even uitleven aan het doormeten van de buis.
In ieder geval bedankt voor alle hulp die me hier is geboden Ik moet zeggen dat ik er veel van geleerd heb om aan dit beest te sleutelen!
Groeten, Ruben
[Bericht gewijzigd door rubienjo op zondag 11 april 2010 21:43:55 (20%)]
Heeft iemand ervaring met dit "device"... Het ziet er in ieder geval wel spannend uit haha!
http://www.anatekcorp.com/ttg/tiptrick.htm#Homemade%20CRT%20Restorer
Mijn informatie komt van de volgende link:
http://www.eserviceinfo.com/index.php?what=search2
Als je zegt dat er een gloeidraad niet gloeit, dan heb je een groot probleem, alle 3 de gloeidraden staan parallel en worden gevoedt via poot 1 en 6.
Als dus R en G wel branden en B niet, dan zit er dus een onderbreking IN de buis zelf, niks meer aan te doen.
G1 en G2 zijn niet de kathodes, G1 is een stuurrooster(poten 3,12 en 14), deze wordt bij beeldbuizen eigenlijk niet echt gebruikt.
G2 is het schermrooster(poten 5,7 en 11), deze geeft de elekronen uit de R,G en B kathode een extra versnelling.
PS: welke buis zit er eigenlijk in? misschien heb ik er nog een liggen.
A66-540X zeker??
Aaah, ik begin het nu eindelijk allemaal te begrijpen. Ik ga morgen toch nog eens op zoek naar meer informatie over de werking van straalbuizen. Toch best een leuke techniek!
Het is inderdaad een a66-540X. Ik heb net nog een donor TV hier in de buurt gekocht, dus ik ben eigenlijk al wel uit de brand.
Maar als je die zo hebt liggen, in wat voor een staat verkeerd ie dan eigenlijk? Ook donor of ook nog echt nieuw?
540 buizen (30 AX) waren vaak al snel slecht.
In K40 viel dit het minst op daar waar ze dan in bijvoorbeeld een K12 Z al een vreselijk beeld hadden konden ze in K40 nog een tijdje mee.
Het eerste wat ik had gedaan was met een meter(in ijn geval fluke) de kleur blauw laag trekken naar massa, wordt het beeld dan hel blauw dan is de buis niet stuk.
Wat je op het laatst wel zag bij K40 , was dat de CRT print slecht werd, pertinax van lage kwaliteit werd zwart of donkerbruin en printbaantje,s gingen wel los.
Al met al was het beeld van K40 niet slecht echter vond ik het geen betrouwbare toestellen, veel uitval.
Hetzelfde exemplaar in K35 was een super toestel, die gingen op de MF en de stereo decoder eigenlijk niet stuk, de basis bleef maar spelen.
Zoef de Haas.
Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Vooral die Mullard beeldbuizen waren al snel door hun emissie heen. Valvo dat ging wel en de beste dat waren de Philips buizen die ook in B&O werden toegepast. Doorgebrande gloeidraad kwam relatief vrij vaak voor, maar meestal de rode en vraag mij niet waarom.
Groetjes Hans.
Toch best een leuke techniek!
Tsja, dat waren toch de gouden tijden voor de reparatiebedrijven.
Valt niet mee om tegenwoordig zoveel winst te draaien, als je al winst draait!
Eigenlijk zijn dit toestellen van voor mijn tijd, maar toch repareer ik ze veel liever dat de huidige flatscreens.
Maar als je die zo hebt liggen, in wat voor een staat verkeerd ie dan eigenlijk? Ook donor of ook nog echt nieuw?
Haha, alleen maar tweedehands rommel dat al jaren op de sloopzolder staat, vaak bliksemschade toestellen, of toestellen met defecte microprocessor die niet meer leverbaar is.
Al weet ik ook niet zeker of er nog A66-540x'en staan, we zijn nogal aan het uitmesten de laatste tijd, er moet ruimte komen voor flatscreens, en die vreten ook veel ruimte helaas.
[Bericht gewijzigd door martijn A op maandag 12 april 2010 00:39:16 (44%)]
Wel raar eigenlijk Hans, dat er veel verschil zat tussen de Mullard, Valvo en Philips.
Alle drie de fabrikanten maakten ook bijvoorbeeld de EL34, en die was van alle drie identiek, werd dacht ik door Philips gemaakt en herstempeld als Mullard of Valvo
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 12 april 2010 00:30:09 schreef Zoef de Haas.:
Vooral die Mullard beeldbuizen waren al snel door hun emissie heen. Valvo dat ging wel en de beste dat waren de Philips buizen die ook in B&O werden toegepast. Doorgebrande gloeidraad kwam relatief vrij vaak voor, maar meestal de rode en vraag mij niet waarom.
Merk trouwens op dat de merknaam op de buis niet altijd zoveel zegt. Tot in de jaren '70 kon je de fabriek opmaken uit een opgestempeld symbool voorafgaand aan de datumcode (vierkantje was Valvo) analoog aan maar niet passend tussen de buizencodes van normale buizen, daarna kregen de buizenfabrieken 2 letters toegewezen net als de andere fabrieken van Philips. Eerst opgestempeld en later gewoon op het etiket (AY frankrijk, VB valvo) of helemaal niet (engeland, tsjechie).
Vooral in later jaren maakten fabrieken ook weer niet hun eigen kathodes en kanonnen, zodat je in de loop van de tijd steeds minder op een merknaam Philips versus Valvo versus Mullard kon afgaan, maar desondanks kan het heel goed zijn geweest zoals Hans beschreef. De Engelse fabriek heeft tot op het laatst zijn eigen kathodes gemaakt dus zou daar best ooit een slechter proces bij gebruikt kunnen hebben.
Oftewel de fabriek was niet schoon en konden de kathodes dus al vuil zijn voor ze in de buis gingen.
Heel stuk gelezen van een oud PHILIPS man samen met John van der Sluis dat een plant van philips een keer plat moest omdat de dames creme 21 hadden gebruikt, daar zat teflon in en DAT vonden de kathodes niet lekker.
TV Don: Het eerste wat ik had gedaan was met een meter(in ijn geval fluke) de kleur blauw laag trekken naar massa, wordt het beeld dan hel blauw dan is de buis niet stuk.
Inderdaad, ik heb zon soort gelijke test even gedaan. Maar toen bleek dus het volgende.
martijn A: Als je zegt dat er een gloeidraad niet gloeit, dan heb je een groot probleem, alle 3 de gloeidraden staan parallel en worden gevoedt via poot 1 en 6.
Als dus R en G wel branden en B niet, dan zit er dus een onderbreking IN de buis zelf, niks meer aan te doen.
De buis is dus wel degelijk uitgedoofd. Maar vanavond even lekker aan de sleutel met mij nieuwe donor-buis! Dan ben benieuwd wat voor een plaatje het deze keer oplevert.
Maar Creme 21 is handcreme? Of kwam dat dan vrij bij een of ander productie-proces?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Handcreme, lijkt me.
Was handecreme in de jaren 70, oranje rond doosje, zat TEFLON in en dat maakt de buizen waardeloos, een hele productie lijn kwam stil te liggen daardoor, alle teflon moest dus uit dat gebouw.
Las ook in dat intervieuw dat later de Kathodes op plek A gemaakt werden , en geplaatst op plek B, dat kon alleen maar fout gaan.
Denk dat bij latere generaties alles automatisch ging en er minder vervuiling optradt.
Het ging hier om vervuiling waardoor de getter in de buis binnen no time op was waarna de restgassen zich neersloegen op de kathodes.
Ik wens je veel suxces met het vinden van een goede 540 buis, lijkt me een probleem worden , waren vaak al heel snel slecht bij open contrast.
In K12 z waren ze vaak al na een jaar op
verdorie... heb ik een toestel met een a56-540x gekocht.
Ik heb nog wel enkele toestellen op marktplaats gezien, dus het moet gewoon gaan lukken!