Beste forum leden,

Vandaag was ik samen met mijn buurman het netsnoer van mijn (tweedhands) lab gruppen lab 1000 amp aan het vervangen. Dit netsnoer was schijnbaar in het verleden kapot gegaan en met een kroonsteentje aan elkaar gezet.

Nadat er een nieuw netsnoer was geplaats hebben we gekeken of hij het deed. De Lab deed het prima dus vervolgens wilde we de amp weer dicht maken (lees top plaat terug schroeven). Toen gebeurde er iets heel doms. Door een samenloop van omstandigheden zijn we vergeten de amp uit het stopcontact te halen alvorens hem weer dicht te maken.

Het volgende gebeurde. De top plaat (van metaal) kwam op de printplaat en de versterker zei "poef". Kanaal A deed het vervolgens niet meer, kanaal B wel (twee verschillende printplaten).

Nu is mijn vraag, wat is er waarschijnlijk gebeurd en kan dit gemaakt worden? Aan een vervangende printplaat komen zal moeilijk zijn, en een nieuwe laten maken lijkt me te duur? De dagwaarde van de amp ligt rond de 500 euro.

Ik kan foto's maken en dingen nameten, maar ik zal dan wel wat hulp nodig hebben.

Wie kan mij helpen?

Alvast zeer veel dank voor jullie hulp,

Bob

Beste,

Ik kan natuurlijk niet zien wat er gebeurd is, maar ik ken deze versterker wel. Heb ze zelf ook ooit eens gerepareerd. Het lijkt erop dat de eindtrap eruit ligt. Is de print zelf ook beschadigd?
Het blijft natuurlijk koffiedik kijken vanaf hier, je kunt hem beter bij iemand binnenbrengen die er verstand van heeft en hem niet meer inschakelen.

Edit: stond de versterker uit op het moment dat de plaat de print raakte? Zo ja, stond hij al lang uit (IVM opgeslagen spanning in de condensatoren).

[Bericht gewijzigd door DJohnny op (18%)]

De print zelf is beschadigd ja, er is een zwart (roet?) vlekje te zien op de printplaat op de plaats waar de top plaat de print ook heeft geraakt.

Ik zal morgen een foto maken en deze posten ter verduidelijking

Edit: Hij stond aan op het moment dat het gebeurde. Ik gebruikte het woord dom meer dan terecht in de opening post...

[Bericht gewijzigd door Nickdege op (22%)]

Dat is zuur. Een nieuwe print maken is haast niet te doen voor deze amp, er zitten nogal wat componenten op (koelplaten + transistoren etc.) die vereisen dat de print padjes en andere gaten precies op dezelfde plek zitten als de originele print. Wellicht is je print zelf nog te repareren. Ga eerst maar eens alle componenten uitmeten. Als je niet weet wat je doet, blijf dan AJB van de Lab 1000 af, je zult hem gegarandeerd nog verder mollen.

DJohnny heeft gelijk,en verder niets aan toe te voegen.
De buurman zal wel blij zijn?Dat er nu een fatsoenlijke stekker aanzit,maar de versterker nu niets meer doet.