ik was voornemens om een compressorkoelkast in de auto te zetten voor de vakantiereis. de koeler is 82,5W, niet veel dus. echter blijkt de start/aanloopstroom 10 x meer te zijn dus een zware omvormer is nodig.
nu werd ik gewaarschuwd dat een omvormer ook stroom blijft trekken uit de accu als hij aangesloten is terwijl de koelkast dan losgekoppeld is.

1. aan hoeveel "standby-stroom" moet ik dan denken voor een 1000W model?
2. is het waar dat de dynamo naar z'n grootje gaat als de omvormer de accu sneller leeg trekt dan dat de dynamo kan bijladen?
3. zoals ik bereken, zou er een 85A zekering tussen moeten. Geeft dat veel weerstand? Ik kwam al een topic ergens tegen dat je de kabel ongezekerd moet laten maar daar voel ik niet zoveel voor.
4. Ik heb de koeler geprobeerd aan een skytronic 1000/2000W omvormer; koude start gaat goed, als ik hem uitzet en na een halve minuut weer start, rammelt de compressor even. ik vermoed dat ie dan nog niet drukloos is en dus meer weerstand heeft.
5. Bij de makro zijn de omvormers nu in de actie. Merk pro-user greenline. Is dat zo'n beetje te vergelijken met skytronic?

Zoals gezegd is het vooral de hoge startstroom waar ik tegenaan loop, als de koeler eenmaal draait is het goed.

Fuzzbass

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

1. standby, reken op 1-2 ampere
2. Ja, maar kortstondig levert dat geen problemen op.
3. ALTIJD ZEKEREN, de weerstand speelt geen rol
4. zou kunnen, geen idee
5. geen ervaring mee.

testman

waar rook was, werkt nu iets niet meer

je kunt de koelkast zo maken dat hij inschakelt en dan eerst de omvormer aanzet aan de 12v en dan met een vertraging de 230v uit de omvormer koppelt aan de koelkast , een goede koelkast slaat 1x per half uur aan en dat scheelt veel verbruik op de 12v .

de koelkast slaat pas weer aan na 3 minuten uitstaan als hij wordt uitgetrokken bij lopende motor ( eerst moet de druk wegzakken ).

buckfast_beekeeper

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Zulke zaken zou ik alleszins niet bij Makro kopen. Meestal zijn de goedkopere exemplaren een "gemodificeerde sinus". Zeg maar een sinus in blokjes. Niet alle apparaten zijn daar gelukkig mee. Zoek even op fora voor mobilhome gebruikers. Daar vind je eindeloos informatie.
Er bestaan ook compressor koelkasten voor 12V. Lijkt me een betere optie.
Wat het verbruik betreft. Laat de omvormer aansluiten op een plaats waar alleen spanning staat als de motor draait. Je zal dan weinig problemen ondervinden. De absorptie koelkast van onze caravan is al 24 jaar zonder problemen op deze wijze aangesloten. Deze koelkasten slurpen een hoop vermogen.

benleentje

Golden Member

3) kabel NOOIT ongezekert laten. De 85A is die je berekent is de omvormer startstroom bij 1000W. Die zal echter wel een stuk hoger zijn omdat je de verlezen niet meegerekend hebt. Maar deze stroom kan je niet zo als maat nemen voor de zekering die kan zeker een stuk lager en kan zeker 50A zijn maar mischien ook wel 30A. Bij een 85A zekering hoort namelijk ook weer een dikkere kabel. Een 4mm2 zal bij sluiting moeilijk aan 85A komen. Maar voor het smelten van een 85A is zeker 1,5x de stroom nodig ook langere tijd.

Roetzen

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Een compressorkoelkast op 230 Volt met een omvormer in de auto is geen goed idee. Die zijn bedoeld vor stationair gebruik en ze reageren niet vriendelijk op heen en weer schudden.

Kijk liever om naar een koelkast die bedoeld is voor mobiel gebruik in een camper of caravan. Die hebben altijd de mogelijkheid om op 12 Volt te werken. Gebruiken ongeveer 100 Watt, dat is bij draaiende motor geen probleem.

De in caravans toegepaste koelkasten zijn meestal van het absorbtietype. Niet erg efficient vergeleken bij een compressortype, maar er zitten geen bewegende delen in, dus kan er weinig aan kapot en ze kunnen op 12Volt, 230 Volt en gas. De mijne doet het na 32 jaar nog prima.

Alternatief is de koelbox met Peltier elementen. Die kan alleen op 12 Volt, maar die is efficienter dan een absorbtiekast en ook daar kan weinig aan stuk.

Op 15 april 2010 00:56:14 schreef Roetzen:
Een compressorkoelkast op 230 Volt met een omvormer in de auto is geen goed idee. Die zijn bedoeld vor stationair gebruik en ze reageren niet vriendelijk op heen en weer schudden.

Kijk liever om naar een koelkast die bedoeld is voor mobiel gebruik in een camper of caravan. Die hebben altijd de mogelijkheid om op 12 Volt te werken. Gebruiken ongeveer 100 Watt, dat is bij draaiende motor geen probleem.

De in caravans toegepaste koelkasten zijn meestal van het absorbtietype. Niet erg efficient vergeleken bij een compressortype, maar er zitten geen bewegende delen in, dus kan er weinig aan kapot en ze kunnen op 12Volt, 230 Volt en gas. De mijne doet het na 32 jaar nog prima.

Alternatief is de koelbox met Peltier elementen. Die kan alleen op 12 Volt, maar die is efficienter dan een absorbtiekast en ook daar kan weinig aan stuk.

Ik sleur al meer dan 2 jaar een compressor koelkast mee in mijn bus, nergens geen last van, Dit is wel een camping koelbox van het merk mobicool.Deze staat 24 uur 5 dagen per week aan en heeft al heel wat kilometertjes gedraaid zullen we maar zeggen.

Hij zit aangesloten op een Victron omvormer van 3000 va, die wel 24/7 aan staat

Een mobile koelkast hoeft ook niet altijd een 12 volt en of gas aansluiting te hebben, en een Peltier koelbox is niet geschikt voor 24/7, Ook hebben ook draaiende onderdelen, wat een ventilator is om de warme zijde te koelen van het element.

maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Bovendien kan je met peltierelementen vaak niet echt spreken van een koelkast.

Op 15 april 2010 17:27:47 schreef maartenbakker:
Bovendien kan je met peltierelementen vaak niet echt spreken van een koelkast.

-15 onder de omgeving temperatuur. Bij 30 graden is dat nog best warm.
Daar heb ik geen 70~100 watt continu voor over...

dank voor de reacties tot nu toe. het gaat om een Tristar maxicool koelkast. Ik denk dat ik de kabels, een 50A zekering en connectors toch maar bestel, dan laat ik de kabels volgende week bij de dealer even naar binnen leggen. de auto moet toch voor een kleine beurt.
een absorptiekastje trekt mij niet zo. ik heb er eens eentje gehad die koelde voor geen meter maar produceerde wel een berg warmte. en dat moet ik niet hebben achter in de auto.
overigens gaat het om deze:
http://www.kampeerwinkel.nl/artikel/251/8713016072450/Tristar%20icecoo…?

joopv

Golden Member

Om even de post van benleentje toe te lichten:

Als je zekert met 50A, en er ontstaat kortsluiting, dan moet de stroom dus (flink wat) groter zijn dan 50A om de zekering zijn werk te laten doen.

De wet van Ohm dikteert dan dat - bij 12V - de weerstand van de kortsluiting plus de bekabeling in het circuit (flink wat) lager moet zijn dan 0,25 ohm. (I = U/R = 12/0,25 = 48A)

0,25 ohm weerstand heb je al met b.v. 10 meter 2,5mm2 installatie draad en een paar schroefverbindingen er tussen..

Als je die 0,25 ohm niet haalt maar er boven blijft door gebrekkige bekabeling en connectoren, dan haal je de 50A niet bij kortsluiting en blijft de zekering dus heel. Maar die 50A genereert echter WEL een heleboel hitte (50A * 12V = 600 watt), ergens in het circuit.

Ziehier het recept voor een ramp....

ik had gedacht om een + en een massakabel te leggen van elk 25 mm2. lengte wordt ca. 2,5 meter per kabel. hoeveel weerstand gaat dat ongeveer opleveren als er een zekering tussen zit? indien mogelijk wil ik er ook een schakelaar tussen zetten om alles uit te schakelen wanneer ik dat maar wil. welke is daar geschikt voor?

joopv

Golden Member

Dat klinkt redelijk stevig :)

De meeste omvormers zijn berekend op een kortstondige overbelasting. Ik denk dat het daarom overkill is om een 1kW omvormer te gebruiken voor een koelkast van 100W.

Ook smeltveiligheden gaan niet meteen 'door' als je een halve seconde die dingen een beetje overbelast. Ik denk dat een trage 15A zekering goed genoeg is in jouw situatie.

de 1000W heb ik nodig vanwege de hoge startstroom van de compressorkoelkast. ook de fabrikant gaf aan dat die 10x de nominale stroom bedraagt.
zou een 30A zekering het aankunnen? en wat voor soort schakelaar kan ik in die dikke kabel monteren?

joopv

Golden Member

En hoe lang duurt die hoge startstroom?

weet ik niet, ik denk een goeie seconde.

Op 16 april 2010 10:30:23 schreef joopv:
Dat klinkt redelijk stevig :)

De meeste omvormers zijn berekend op een kortstondige overbelasting. Ik denk dat het daarom overkill is om een 1kW omvormer te gebruiken voor een koelkast van 100W.

Ook smeltveiligheden gaan niet meteen 'door' als je een halve seconde die dingen een beetje overbelast. Ik denk dat een trage 15A zekering goed genoeg is in jouw situatie.

Voor een koelkast heb je een omvormer nodig van 10x Nominaal vermogen.

dus bij een 80 watt koelkast een 800 watt(MAX) omvormer, anders ga je zeker problemen krijgen.
En zeker de 12 v kabels dik genoeg laten.. 25mm2 gaat net voor 1000 watt, als je maar niet je kabels te lang maakt. (van vooraf de accu naar de achterbak bijv is te lang eigenlijk)

accu zit linksvoor, de omvormer wil ik onder het dahboardkastje hangen dus ik reken op een dikke 2 meter kabels.
hoeveel A raden jullie me aan om te zekeren en welk type schakelaar is geschikt om in zo'n 25 mm2 kabel te planten?

Evarist

Golden Member

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Een absorptiekoelkast doet het wel goed, maar die moet perfect waterpas staan.
50A zou moeten volstaan.
Een schakelaar zou ik uit de auto-sloop halen.
Als je koelkast 82W verbruikt, moet je rekenen dat onder normaal bedrijf je aan de accu max 10A gaat hebben. Dat kan je dynamo zeker aan.
Zorg dat je de koelkast goed inpakt tegen zonnestraling en de warmte in de auto, maar laat de koelribben achteraan vrij, evt fan tegen plaatsen. Ik doe het veel jaren zo.

Roetzen

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Op 17 april 2010 22:41:18 schreef Evarist:
Een absorptiekoelkast doet het wel goed, maar die moet perfect waterpas staan.

Valt best mee.

De Electrolux in mijn caravan doet het prima onder het rijden. En die staat echt niet perfect waterpas tijdens de rit.

testman

waar rook was, werkt nu iets niet meer

een computerfan achter de koelkast maken is een goed idee , die zorgt voor een lagere koeltemperatuur , en een ammoniakkoeler is minder effecient als een freonkoeler , dus alle beetjes helpen als dat ding bij 30 graden een winkelwagen vol moet koelen voor het avondeten . en een ammoniakkoeler is efficienter met 230v gevoed als 12 volt . omdat de 12 volt minder wattage heeft aan element als de 230v en de 12 volt zakt in bij niet lopende automotor en over de bedrading valt ook spanning weg door de bij 12v 7 ampere werkstroom die bij 230v maar 0,4 amp is .en bedrading naar de sigaretettenplug is meestal maar 1mm in auto's . dus ook onder het rijden is 230volt beter en is hij eerder koel , en dan maakt het niet uit als de omvormer langs de accu zit en met een 230v verlengkabel naar de koeler want daar valt weinig spanning over weg .