neoel
Rather a (_E=MC2_) than a (_?_).
Hey,
Ik ben van plan een versterker te maken met de TAS5615 van Texas Instruments, hij kost maar ~15 euro bij farnell, dus het lijkt me een leuke versterker voor weinig geld.
Nu vroeg ik me af of het haalbaar is, of dat het toch nog te complex is, ik heb in de datasheets gekeken, en er lijken nog wel wat kritische dingen in te zitten, (Goede Elco's en C's).
Nu heb ik een c set van niels (samenkopen), en ik vroeg me af of dat gewoon keramische c's zijn?
Op pagina 25 van de datasheet staat:
Note T2: Close decoupling of PVDD with low-impedance X7R ceramic capacitors is placed under the heat sink and
close to the pins.
Waar kan je die C's vinden?
Hier is meer info over de chip te vinden.
http://focus.ti.com/docs/prod/folders/print/tas5615.html
Alvast bedankt
Timmestein
Website -- Slopen is ook een kunst...
Da's wel serieus vermogen uit z'n chipje. Aangezien het een switcher is, moet je sowieso low-ESR elco's gebruiken. X7R cercaps kun je ook gewoon bij Farnell bestellen. Kijk bij keramische condensators en kies X7R als diëlectricum.
Verder is het lastig om dit ding handmatig op een print te zetten. Het koelvlak zit immers onderop het IC. Een aangezien je wel lekker wilt koelen, is een groot kopervlak nodig en een goede soldering noodzakelijk. Koeling eventueel met een zooi via's naar de onderkant van de print.
Akino
Claiming to be gifted with golden ears, audiophiles can hear electrons traveling in wires . . . . . en dan hebben we nog gatver pseudo-bas
Zo te zien is er wel meer nodig dan 1 (eindtrap)chipje,en vraag me af of het niet perse een schakelende voeding nodig heeft.
Timmestein
Website -- Slopen is ook een kunst...
Daar zeg je eens wat. In de datasheet hebben ze het ook over een klasse G power supply. Zal ook wel met de verstoken vermogen te maken hebben.
Neoel, misschien kun je beter op zoek naar iets waar je discrete MOSFETs bij moet gebruiken. Is misschien wat robuuster om dat de behuizing makkelijk te koelen, te solderen en te monteren is.
neoel
Volgens de foto van de chip in de datasheet, zit het koelvlak aan de bovenkant.
Wat de voeding betreft, lijkt mij dat iedere voeding die genoeg vermogen kan leveren, goed genoeg is, volgens mij is de chip gemaakt om zijn gemak. Die elco's en andere specifieke componenten kan ik gewoon bij farnell bestellen. Het printontwerp staat al redelijk in de datasheet, dus dat is ook niet heel moeilijk.
Akino
Claiming to be gifted with golden ears, audiophiles can hear electrons traveling in wires . . . . . en dan hebben we nog gatver pseudo-bas
Het ontwerp in de datasheet is het evaluatie ontwerp.
http://focus.ti.com/lit/ug/slau290/slau290.pdf
Er valt genoeg over te vinden bij TI op de site.
Er is een wereld van verschil tussen elektrische data prestatie en de daadwerkelijke prestatie op audio gebied.
Zo'n datasheet moet je altijd kritish lezen,en niet gelijk de hoogste cijfers blind geloven.
Je zal zelf aan de slag moeten om een "ideaal" ontwerp te maken,nou sucses,Classe D is tot op heden nog niet iets voor de zelfbouwer geweest.Plaatsing van de componenten moet zo dicht mogelijk op elkaar,en de onderlinge positie is uiterst kritiek,en het liefst op een zo'n klein mogelijk printje.
FF makkelijk krachtig Classe-D versterkertje in elkaar zetten is, denk ik,iets te kort door de bocht.
Ik zou als ik u was,u eerst eens wat verder inlezen in het classe D verhaal.
En nee,niet zomaar elke voeding gaat.
neoel
Wat is het probleem met voeding eigenlijk?, ik kan me niets bedenken wat er kritisch zou zijn aan de voeding van de chip, als het maar goed ontkoppeld wordt.
@Jeroen06, bedankt voor de tip, ik zal er zeker naar kijken.
Akino
Nogmaals,lees er eens wat meer over,dan een enkele datasheet die mooier overkomt dan het in werkelijk is.
Datasheet is een richtlijn,geen ontwerpplan.
Bij TI alleen al is er genoeg over dit onderwerp,class D te vinden,zowat een heel boekwerk met hoe/wat/waarom/wat niet/enzovoorts om als ontwerper rekening mee te houden.
Ik ga me voorlopig nog lang niet bezig houden met een eigen class-D in elkaar te zetten,dus ga ik het niet voor u uitzoeken.Zo in de vluchte er eens doorheen gelezen,en komt wel veel meer bij kijken dan even een IC'tje op een printplaatje bakken.
Ik wil u niet ontmoedigen,maar dit gebeuren is een verhaal en vak /studie opzich.
Het printplaatje in de datasheet (evaluatie bord) is niet kompleet,zoals wel vaker bij evaluatie desings,die puur voor in het lab/test doeleinde zijn bedoelt,en niet voor dagelijks gebruik.
Dit staat ook duidelijk vermeld in de kleine lettertjes.
Voorlopig adviseer ik mensen die Class D willen,nog steeds Hypex aan.