Dynacord Powermate1000 MKI in protectie en zekeringen defect

Hallo allemaal,

Gisteren is mijn Dynacord 1000 mk1 er mee gestopt.|:-(
In eerste instantie leek het op een ordinaire overbelasting omdat de twee zekeringen van de voeding er uit lagen (F801 en F802 van 2,5A).
Na deze vervangen te hebben leek hij het even te doen ware het niet dat het "protect" ledje blijft branden, en de zekeringen even later er weer uit klappen.
Er zit momenteel niets op aangesloten dus een kortgesloten speaker (-kabel/plug) kan het niet zijn.
Oververhitting eigenlijk ook niet omdat de storing bij inschakelen direct optreed.
Heeft er iemand enig idee waarin ik dit moet zoeken? Ik mis mijn "onverwoestbare" mixer nu al. :'(

Alvast bedankt voor jullie hulp

PS: Schema's zijn beschikbaar.

Wachten op het advies en hulp van Dj Johnny,dat is de Dynacord man.

Op 17 april 2010 18:05:24 schreef Akino:
Wachten op het advies en hulp van Dj Johnny,dat is de Dynacord man.

Ik wacht rustig af. Bedankt.

En hier is de Dynacord man ;)!

Wat bedoel je precies met "even later"? Aangezien het (uit mijn hoofd) gaat om de logica voeding vermoed ik dat er daar iets niet in orde is, maar dat kan veel zijn. Hierdoor blijft het protect ledje ook branden. Maar dat kan echt vanalles zijn, begin maar met het meten van de elco's.

Eerst bleef de mixer wel aan, en de zekeringen dus heel, maar mét brandend "protect" ledje.
Na een korte pauze (ff een bakkie) zette ik hem weer aan en de zekeringen brandden allebei door.
Nieuwe zekeringen hadden ook maar een kort leven (enkele miliseconden ;-))

Bedoel je de elco's C807 t/m C810 van 2200u?

Ik ga morgen ff kijken hoe ver ik kom. U hoort van mij.

Alvast bedankt.

Linkje naar het voedingsschema:
http://www.holiekauw.nl/documents/Dynacord-PowerMate1000_1600-8.pdf

Ja die 4 elco's. Heb een aantal powermates gemaakt die hier problemen mee gaven. Het is de kunst met deze tafel om zo kort mogelijk bij de bron van de voeding alles los te halen en vanaf het begin af aan weer steeds een schakelingetje erbij te zetten en vervolgens kijken wat er gebeurd. Om alvast het "bovenblad" te isoleren kun je deze loshalen en wegleggen. Indien de zekering er dan weer uitpatst dan zit het probleem in de eindversterker/voedings print. Indien deze er wel in blijft (paar keer in en uitschakelen) zit het probleem dus in het bovenblad. Als dit zo is dan word het heel erg vervelend storingzoeken aangezien hier nogal wat opamps/multilayers en ander spul opzit welke de voedingsspanningen nodig hebben (en dus kortsluiting kunnen maken). Laat me even je bevindingen weten, aan de hand daarvan kunnen we weer verder gaan.

Er is zojuist een wonder geschied. :-p
Ik volgde jouw advies op en heb het mixerboard losgekoppeld van voedings/poweramp board.
Nadat ik de zekeringen had vervangen en het toestel inschakelde schakelde het hoofdrelais na ongeveer een seconde keurig in en bleven de zekeringen heel.
N een aantal her-starts heb ik de verbindingen met het mixerboard 1 voor 1 hersteld, en alles blijft werken.
Na inschakelen gaat het protect ledje nu gelijktijdig met het inschakelen van het hoofdrelais keurig uit.

Ik heb hem nu al enkele uren aan staan en schakel hem soms even uit en aan, maar alles blijft heel.

De volgende stap is uiteraard een belasting test, maar dan moet ik eerst even wat speakers etc. ophalen.
Heb jij enig idee wat nu de oorzaak kan zijn (geweest)?

Oja, hij was van binnen helemaal droog, dus geen bier/cola of breezer-resten aangetroffen.
Alvast heel erg bedankt voor je tips en meewerking.

Groet, Ruud

[edit 14:45hr:] Iets te vroeg geroepen! Nu blijkt dat, terwijl hij nog steeds onbelast staat te draaien, transistor Q800 (= BD246) heel heet wordt.
Als ik het schema goed bekijk lijkt het mij dat die in de voeding zit die van het mixerboard is. Als ik connector CN2 los haal blijft Q800 namelijk wel koel.
Klopt dat? Enig idee hoe nu verder?

Thanx

[Bericht gewijzigd door RuudSound op (17%)]

Even voor de duidelijkheid: wanneer je het mixerboard loskoppelt, word de BD246 nog steeds heet?

Nee, dan blijft de BD246 (=Q800) koel.
Ik heb nog niet geprobeert de drie mixerboards apart los te koppelen. Dat zou denk ik de volgende stap zijn. Toch?

Grt Ruud

Ja, dat zou wel het makkelijkste zijn. Eerst de master module, dan het bord met de stereo kanalen en vervolgens de rest.

Oke, dat ga ik morgen dan maar doen. Je hoort van me. Voor nu: let's call it a day"
Thanx

DJohnny en andere geinteresseerden.

Ik heb de mixerboards 1 voor 1 losgekoppeld, maar bij aangesloten mainboard blijft die transistor warm worden.
Nu is het wel zo dat de flow van koellucht onderbroken is doordat de metalen plaat uit de behuizing is gehaald.
Is het misschien normaal dat zo'n voedingstransistor stationair al warm wordt?
Voor de zekerheid heb ik even stroom gemeten door de dikke massadraad die rechtstreeks naar effectenboardje gaat (aansluiting CNFX, helemaal onderaan het schema te vinden).
Deze is stationair rond 110mA. Dat lijkt mij niet zo erg veel, maar ik kan het mis hebben. Wat denk jij er van?

Ook heb ik het main mixerboard even losgehaald en visueel geinpecteerd.
Hier is niets bijzonders te vinden. (geen verkoolde componenten of bol staande condensators)

Misschien moet ik eerst maar eens een echte praktijktest gaan doen en dan checken waar hij gaat roken :D
Wat denk jij?

Groet, Ruud

Heb je de mogelijkheid om de temperatuur van die BD eens te meten? Anders even spanningsval te controleren over R875. Staat er ook netjes +16V rimpelvrij op dat controle punt?

DJohnny,

Even stil geweest op het Powermate front, maar ik wilde zojuist die spanning gaan meten op R875, zette het apparaat aan en weerstand RCHAS fikt uit ??? Ik zag een flits, hoorde een "plok" geluid en een zwarte R is het resultaat. :'-(
Nu zie ik die weerstand wel helemaal boven in het schema staan (in een apart diagrammetje samen met CCHAS), maar heb echt geen idee waar die voor zijn. Jij enig idee, en wat hiervan de oorzaak kan zijn?

Alvast bedankt,
Ruud

EDIT 15h03:
Toch nog even verder getest, maar de mixer lijkt het wel volledig te doen.
Wel blijft die BD246 erg warm worden voor mijn gevoel.
Ik heb helaas (nog) geen optische thermometer, dus kan nu even geen waardes doorgeven

[Bericht gewijzigd door RuudSound op (20%)]

Dat heb ik nog nooit meegemaakt dat die weerstand eruitgaat. Dat circuitje is bedoeld om aardlussen te voorkomen. heb je hem getest in een stopcontact met of zonder randaarde? Kan van hieraf niet zien wat er mis mee kan zijn, maar zou hem toch even binnenbrengen bij iemand met verstand van zaken.

De voeding kwam van een contactdoos zonder randaarde. Er was verder niets op de tafel aangesloten.
Misschien moet ik hem inderdaad maar even laten doorlichten.
Overigens wel vreemd dat hij het verder "in eens" helemaal goed doet.

Afgezien van de BD246 die nog steeds erg warm wordt.
Heb jij daar eventueel een verklaring voor?

Groet en bedankt,
Ruud

De BD mag uiteraard wel warm lopen, maar niet heet. Deze BD is in deze schakeling gebruikt als "stroomstabilisator" daar de 7815 de gevraagde stromen van het apparaat nou eenmaal niet kan leveren. De reden dat hij te heet loopt is waarschijnlijk doordat een of ander component of schakeling teveel stroom vraagt.