Compoort problemen?

Ik ben bezig tussen mijn uC en PC te communiceren via RS232, nu dacht ik eerst dat het aan mijn codering en aanslutingen van de uC lag, maar ik heb nu toch gekeken of de compoort wel inoorde is...

Als ik de Rx en Tx pinnen met elkaar door verbind en van de PC data stuur ontvangt de PC de zelfde data, dus de kabel is goed en de poort ook.

Nu heb ik wat zitten meten, en kom ik tot de conclusie dat mij ground geen ground is... er loopt 1v spanning over heen... dit lijkt me niet de bedoeling.... Ik heb nu tussen pin5 en pin9 van de connector een LED branden...

Trek ik de verkeerde conclusie of heb ik echt een probleem met me compoort? Zijn er andere testen die ik kan uitvoeren om de werking te controleren?

High met Henk

Special Member

er loopt spanning? Die is nieuw. spanning is een potentiaal verschil ten opzichte van wat heb je gemeten?

er kan wel stroom lopen, maar lopende spanningen, tja ik vindt het wel grappig, maar krijg zo'n beetje het idee van een sinuspatroon enzow die door een coax kabel loopt en waar de stroom dan op naijlt enzow, afijn ik dwaal weer af.

Geef even je meetschema, dan kunnen we er wat meej

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

ot: sorry hoor dat ik verkeerde termen gebruik :S

pin 5 - andere pinnen meet 5v

dit als er niets met de poort gedaan wordt...

High met Henk

Special Member

meet even tenopzichte van de mantel om de connector op het mobo kast, die ligt echt aan ground. Dat werkt wellicht beter. Die pinnen van de poort zijn CMOS of TTL laag, kan dus weleens beetje spanning opstaan.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

logisch, een logische nul is mintien volt, een één is plustienvolt

wat voor een schema gebruik je?? of welke programeer apparaat? beschikt je mic over een bootloader?

Ik gebruik de ATmega8515, mijn schema pas ik morgen aan... want ik heb een schema gevonden waar pin 1,4,6 en 7,8 aan elkaar zitten, dat heb ik niet gedaan, dit schijnt noodzakelijk te zijn om communicatie werkend te krijgen

http://www.parcye.com/quantim/rs232.jpg

Dit schema wil ik gaan gebruiken.

[Bericht gewijzigd door Parcye op donderdag 5 februari 2004 01:55:42

Ik heb het schema zo juist gemaakt, maar nu heb ik een iets wat vreemd verschijnsel, als ik TX van MAX232 aan TX van connector hang, dan knippert mijn TX indicatie led niet meer, als ik TX niet aan TX van connector koppel dan knippert die weer...

Hoi,

Heb even naar je schema gekeken en denk iets gevonden te hebben, Heb je al spanning gemeten die uit de max232 komen??
Volgens mij bescheiden oordeel moet je van c2 en c3 de polariteit omdraaien, en je moet nog een elkootje plaatsen tussen pin 15 en 16 met de massa aan 15.

Ben namelijk ook bezig met het communiceren met rs232 en een 16f84 werkt inmiddels erug goed. En bij mij is het dus aangesloten zoals ik boven heb beschreven,succes

PS. Ik heb op mijn rs232 connector alleen de massa op 5 zitten en RX,TX hetzelfde als in jouw schema,dus ik heb niet al die pinnetjes aan massa hangen

wat ik heb gemerkt is dat pin 2 en 3 van de connector verkeerd omstaan, iig als ik ze omdraai werkt het perfect...