ik had een vraag

ik ben een stapper motor driver aan het maken.

zo als hier in de foto is aangegeven.
http://arduino.cc/en/uploads/Reference/unipolar_stepper_two_pins.png

maar nu is mijn vraag. als ik een 2amp stapper motor heb die aangesloten is via de uln chip die maar 500map aan kan. gaat de uln dan niet stuk?

Edit:
thanks voor het bevestigen van mijn gedachte... maar goed heb jij een idee hoe ik dit mogelijk kan oplossen want als ik schema’s hier voor opzoek. zien ze er allemaal zo uit. dus neem ik aan dat ze hele zwakke stapper moters in gedachte hadden.

das een simpel antwoord. maar heb je een idee hoe ik dan kan oplossen.

[Bericht gewijzigd door Precious roy op (66%)]

Je kunt meerdere ULN's parallel zetten, een ULN2803 heeft 8 drivers, dus dan heb je er 2 per spoel. Je kunt ook een tweede ULN bovenop de eerste solderen (om te testen, mooi is anders natuurlijk).

Uiteindelijk is een ULN niet echt handig als je meer stroom wilt kunnen trekken dan het ding aan kan. Je kunt dan beter 4 losse bipolaire transistors of FETs nemen.

Als je een motor hebt met 6 draden (dus gescheiden middenaftakkingen), kun je deze ook als bipolaire motor aansturen, en daar zijn wel IC's voor die meer stroom kunnen leveren.

Kijk eens bij o.a. Allegro, die hebben stappenmotordrivers tot 3A.

Gr.

Erik

OP out 2 t/m 5 zet je dan een PNP transistor. Neem wel een weerstand in de basis op.

Deze driver heeft nog wel meer onvolkomen heden. Als je de motor in een bepaalde stap wilt laten staan zal de stroom sterk oplopen en dan zal je dan op 2A moeten begrenzen. Eenvoudigst doe je dat met een weerstand in de voeding. De voeding split nu vlak voor de motor naar 2 takken in elke tak een weerstand plaatsen. Moeten wel forse weerstanden zijn.

aha na bedankt voor al jullie hulp. ik denk dat het mij nu gaat lukken.

Bij 2A motoren niet met ULN's gaan werken, die mogen in TOTAAL 0,5A verstoken, dus ook als je kanalen parallel gaat zetten mag je er niet meer stroom uit trekken.