Ik wil graag het verschil weten tussen een 2-polige automaat en een 1-polige plus nul automaat. Ik denk zelf dat bij een 2-polige autom. de fase en de nul beide beveiligd zijn tegen kortsluiting en overbelasting. Bij de 1P+N uitvoering zou alleen de fase beveiligd zijn, maar als die aangesproken wordt dan wordt de nul automatisch mee uitgeschakeld.
Ik weet dit echter niet zeker.
Iemand?
Dat klop.
2p heeft op beide polen een beveiliging en word gebruikt bij installaties waarbij de nul niet gelijk is of hoeft te zijn aan aardpotentiaal zoals bij 3x230v netten.
1p+n beveiligt alleen de fase en schakelt de nul mee.
Bedankt voor je antwoord.
Ik ben namelijk aan het twijfelen of ik 1P+N of 2P automaten ga toepassen in een middengroot kantoren verzamelgebouw.
Dit ivm met eventuele harmonischen die een eventuele grotere dan de fasestroom in de nul kunnen veroorzaken. Al is de kans op problemen t.g.v. harmonischen in een simpel kantoorgebouw zonder HF verlichting en voornamelijk computers niet zo groot.
Ik zal binnenkort de stroom door de nul eens meten.
Misschien dat iemand hier nog iets nuttigs over kan zeggen?
groet
Ik ben het nog nooit tegengekomen, mijn grootste pand ca 5000 medewerkers en een paar 1000 bezoekers per dag waar vooral Hf verlichting hangt, de grootste werkgever hier in groningen.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
In "Normale" lichtgroepen heb je geen last van de verschilstromen in fase en nul door hogere harmonische, welke ontstaan door gasontladingslampen etc.
Dus je 1P+N automaten zijn daar gewoon toepasbaar.
De problemen onstaan in 3 fase-installaties, daar wordt bij grotere vermogens de Nul vaak met een dunnere ader uitgevoerd. Dit mag/kan pas bij 35 qmm en groter, waar de nul dan de helft wordt, dus 16 qmm.
Iets wat je met veel gasontladingslampen (TL, PL, HPIT, etc) beslist niet moet doen, ivm de genoemde hogere harmonischen.
Zoals de Headhunter aangeeft:
2 polig beveilgde automaten alleen bij 3 fase netten zonder nul, dus 3x130/230Volt,
of bij een twee-fase aftakking van een 3 fase net, iets wat machinebouwers vaak voor de stuurstroomtrafo doen.
Natuurlijk mag je wel 2 polige automaten toepassen, maar die zijn duurder, en meestal ook breder.
Worden daar ook 1P+N automaten gebruikt?
Ik moet in een verouderde kantoorpand de verdelers vervangen. Nu zitten daar 2 polige automaten in. Ik weet niet waarom toendertijd tijdens het ontwerp van deze installatie 2-polige automaten werden toegepast. Het enige wat ik kan verzinnen is dat door harmonischen er eventueel een hogere stroom door de nul zou kunnen gaan lopen en deze dan beveiligd zou moeten worden.
Lijk mij sterk dat daar toen rekening mee werd gehouden.
Ik zelf pas ook nooit 2-polige automaten toe in de utiliteit
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
vaak ook gewoon wat de leverancier op voorraad had .... je bedoelt de oude 38mm automaten ? de 18mm automaten zijn pas in de 90's gekomen . de eerste waren 1 polig en daarna kwamen pas de automaten met geschakelde 0 in 18mm uitvoering . en alleen hflichtgroepen van 1800 watt die ineens inkomen kun je het best voorzien van c automaten voor de inschakelpiek of splitsen naar 2 groepen . overigens zijn de 38mm automaten degelijker als de 18mm omdat ze meer ruimte hebben voor de vlam bij schakelen met sluiting . ik heb al meerdere automaten gezien die zwart waren aan de zijkant door de hoge stroom die erop aangesloten zat , dat komt door het bimetaal wat heet wordt . daar is de 38mm automaat wat ruimer en kan er beter tegen .
Dus die oude 38mm automaten waren altijd 2-polig? Dat zullen deze automaten in mijn situatie wel van de "oude" zijn. Ik zal eens kijken op het schakelschema op de automaten zelf.
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Op 2 mei 2010 18:03:20 schreef Toeternietoe:
...Natuurlijk mag je wel 2 polige automaten toepassen, maar die zijn duurder, en meestal ook breder.
Daar zijn ondertussen ook al oplossingen voor: een dubbelpolige uitvoering in 1 modulebreedte. Bij het merk General Electric heet dat de Unibis reeks dacht ik.
Is ook heel interessant bij ombouw en uitbreiding van een bestaande kast. Als er meerdere automaten bijmoeten en er is geen plaats meer voor kan je overstappen naar deze smalle vorm, waardoor je de helft plaats wint en de kast hetzelde kan blijven.
- - big bang - -
edit: Unibis datasheet
Niet alle 1p+N 38mm schakelen alleen de Nul als je die van KOPP neemt die hebben ook gewoon een bimetaal en eenstroomspoel in de Nul.
We kwamen daar bij toeval achter en nader onderzoek (slopen) liet zien dat het binnenwerk van fase indentiek was aan de nul terwijl er wel degelijk 1p + N op stond.