Hallo,
Op mijn bootje wil ik trimvlakken monteren met een electromotor zoals deze van conrad ,bv
http://shop.conrad.be/componenten/automatiseringstechniek/aandrijvings…

Daar deze vlakken zich tijdens de snelvaart in het water moeten "duwen" hebben deze toch wel wat kracht nodig.
Hoe kan ik weten ,hoeveel kracht een motortje zoals deze hierboven genoemd ,heeft; ik bedoel
hoe wordt dit in de beschrijving weergegeven ?
Is dit bv de aangegeven waarde 6NM ,en hoe hoger dit getal is,hoe meer kracht of weet je dit door het aangegeven nominale draaimoment ,...of door de nominale stroomafname...?

deze wou ik dan een draadstang bv M12 laten aandrijven met een moer dat op of in een buis gelast wordt...
uiteraard in rvs..

groeten en dank op voorhand

eric

Een 6NM motor kan nog net een gewicht van 6N (0.6 kg) verplaatsen via een gewichtloze balk op een afstand van 1M

Op 10cm is de kracht 60N (6kg) enz...

Dat is wel voor puntbelastingen.

Voor verdeelde belastingen zoals bv water wordt het wat moeilijker om uit te rekenen...

Greetz

Nico

Let ook op dat de belasting slechts geldt bij een bepaald toerental. In de volledige datasheet van de motor tref je een curve aan waarin je kunt zien wat de belasting bij andere toerentallen is. Je ziet dat de motor bij lage toerentallen zelfs een koppel tot wel 25Nm kan leveren (alleen moet je dan wel rekening houden met zaken zoals koeling).

Wanneer je de trimvlakken via een schroefdraad wilt uitschuiven, voeg je een extra overbrengverhouding toe waardoor het uiteindelijke moment dat op de motor komt staat een stuk kleiner zal zijn. De verplaatsing zal echter zeeeeeer traag zijn (ordegrootte: uitduwen kost enkele minuten).

Persoonlijk heb ik slechte ervaring met het gebruik van draadeind als overbrenging: de constructies zijn vaak traag (kleine spoed) en lopen nogal eens vast (statisch snel overbepaald + gevoeligheid voor vuil). Als je het netter wilt doen kun je misschien kijken naar kogelomloopspindels uit een tweedehandse machine of een ander soort kant&klare actuator.

Hoe groot is die boot, max snelhheid, opp trimvlak ? met die gegevens is het gemakkelijk te berekenen .
(Snelheid m/sec)² X opp trimvlak m² X densiteit water 1 ton X 1.5 = kracht in tonnen . Nu nog de lengte van je hefboom om het trimvlak te bewegen en dan weet je hoeveel kracht je nodig hebt

hallo,even tussendoor..
dit systeem met motortjes van ruitewissers uitgewerkt en na enige aanpassingen werkt het systeem heel goed...

Een reductiekast op de motor as kan je uiteidelijke kracht aanzienlijk vergroten.
Als die trimvlakken bovendien alleen uit moeten klappen, kun je er hetzij een lineaire actuator van maken door een schroefspindel. (denk bijvoorbeeld aan de kleppen van een vliegtuig, die voor vergroting van de vleugels worden gebruikt tijdens langzame vlucht (stijgen en dalen) Heb ik waargenomen uit het raampje tijdens landen, je hoort dan het gegier van een 400Hz elektromotor.

EDIT:
Oeps AFR was me voor :o

Aanvulling op AFR: Trapeziumdraad met een grotere spoed is de oplossing, ook in mijn voorbeeld hierboven.
/edit

wel ,met aanpassingen bedoelde ik de grootte van de metrieke draadstangen ,dus hoe groter de doorsnede van de stang bv metriek 16,hoe groter de stap, en dan werkt het systeem ook vlugger.maar inderdaad,hoe groter de stap, hoe meer kracht je verliest.ik dacht,dat ik metriek 12 gebruikte ,hier is de kracht ongeveer goed verdeelt;snelheid om trimvlak te verplaatsen met nog genoeg kracht om het trimvlak in het water te duwen.intussen al wat afgevaren en heel tevreden over mijn systeem.
in elk geval bedankt iedereen , in deze denktank.
echter ;ik heb een volgende projectje...maar ik start dus hiervoor een volgende topic....