Hallo mede hobbyisten
Ik ben in het bezit gekomen van enkele defecte 24-80 volt 270 Amp gelijkspannings motorregelingen.Daarin zitten parallel geschakeld 12 STP50NE10 Fet's
Deze Fet set met twee zware vrijloopdiodes zijn nog goed (de aansturings print is kapot).
Nu wil ik de set extern gaan gebruiken voor een zelfbouw elektrische buitenboordmotor.
Alleen lees ik in de div.vraag en antwoorden dat het beter is om een driver tussen EN555 en Fet te monteren.
Heeft iemand een idee hoe eea zo simpel mogelijk te maken is.
Liefst met zo weinig mogelijk toeters en bellen.

Je hebt daar speciale chips voor fet driver genaamd.
MC34151
TC427
TC4427A

Heeft het tussen schakelen van een driver nog gevolgen voor de EN555,
als ik als basis de C.O.motorregeling neem ?

De gate van een fet is feitelijk een condensator. Een condensator kun je langzaam of snel opladen naar gelang de weerstand die je tussen schakelt.
Een NE555 kan maar een beperkte hoeveelheid stroom aan anders gaat het kapot. Als je een weerstand tussen voegd zorgt dit ervoor dat de stroom vanuit de NE555 begrenst wordt. Echter de fet(s) gaan langzamer in geleiding en worden daardoor dus veel warmer dan wanneer ze op maximale snelheid kunnen schakelen.

Voor het uitschakelen geld het zelfde de lading die je in de gate hebt gestopt moet je weer ontladen.

EDIT
HEt tussen schakelen van een driver heeft geen gevolgen voor de NE555
Je dient wel op een aantal zaken te letten.
De driver input moet wel geschikt zijn voor de spanning die uit de voorgaande schakeling komt.
De frequentie van de NE555 schakeling mag niet boven de frequentie liggen die de driver aankan.
Je hebt ook inverterende drivers.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (24%)]

benleentje.
Ik zal deze info betreffende de frequentie in de gaten houden.
Eens kijken of ik in combinatie met het C.O. schema ,driver,Fet.
Een werkend geheel kan maken.
Het moet zo'n 24 volt 1500W motor regelen.

En natuurlijk kan je ideen opdoen door naar de defecte aansturing te kijken.