welke leds voor 7 segments display 20 x 12 cm

Ik ben bezig met het maken van een scorebord. Hiervoor heb ik 6 x een 7 segment display van ongeveer 20*12cm voor nodig.

Ik ben op zoek naar de juiste leds hiervoor.. Ik heb deze http://www.leds-buy.nl/rode-led-graden-10mm-p-744.html leds gekocht maar deze blijken niet echt geschikt. Misschien helpt een goede misschien wel matte venster hierbij maar ik heb m'n twijfels.

Ik heb 8 leds in serie op 24V met 20mA. Ze zijn wel vel maar helaas helder.

Heeft iemand hier ervaring mee? of enige tips hiervoor.

Een goede vraag, ik zit zelf met ongeveer hetzelfde probleem. Ik heb een aantal RGB-leds die ook helder zijn van rond 4000mcd, en als je daar recht in kijkt is het ook te helder.

Misschien een optie om er een matte plaat voor te zetten, gezandstraald of fijn geschuurd plexiglas doet al heel veel.

Of anders misschien leds niet op volledige helderheid laten branden?

Hallo Bas,

Zo'n scorebord staat waarschijnlijk in een sporthal en moet van alle kanten goed zichtbaar zijn. Dan is er vaak veel omgevings licht, en dan moeten je led's ook veel licht geven om nog op te vallen. In de volle zon wordt het nog veel moeilijker. De zon geeft zoveel licht dat je daar met kunstlicht moelijk tegenop kunt.

In jou geval gaat het waarschijnlijk mis met de uitstraal hoek. Volgens de datasheet geven jouw leds een lichtbundel af van 25 graden. Dat levert een smalle lichtbundel op als van een schijnwerper. Heel veel licht binnen de bundel, en vrijwel onzichtbaar buiten de bundel.

Er zijn ook leds met een hoek van 120 graden. Zie zijn binnen de bundel minder fel, omdat ze dezelfde hoeveelheid licht verdelen over een veel bredere bundel. Maar dan krijg je wel een display dat van alle kanten goed te zien is. Ik zag zelfs leds met een hoek van 180 graden.

Success, deKees

Bedankt voor de hulp zover. Het bord komt buiten te hangen en zal dus inderdaad ook bij zonnig weer nog zichtbaar moeten zijn.

Ik heb nu per segment 8 10mm 25 graden 4000 mcd leds. Zal het misschien beter zijn om 5 mm 120 graden 400 mcd met het dubbele aantal te gebruiken. per segment 2 rijen van 8 leds in serie?

Dag Bas,

In de buitenlucht heb je al het licht nodig dat je kunt krijgen. Dus 2 rijen geeft ook 2 maal zoveel licht.

De candela geeft de lichtsterkte van de leds, maar dat is een maat voor de helderheid, dwz de lichtsterkte op een punt binnen de licht bundel. Het zegt niets over de totale hoeveelheid licht uit de led.

Een led van 400 mcd zal wel veel minder fel zijn binnen de bundel, maar als die een bredere bundel geeft van 120 graden, dan heb je toch ongeveer dezelfde totale hoeveelheid licht. Wikipedia geeft een goede verklaring van candela's en lumen's.

Maar of dat genoeg is in jou geval, weet ik zo niet, dat zul je moeten uitproberen.

Success, deKees

Bedankt deKees,

Ik denk dat ik maar een aantal van die 5mm 400mcd starlingshoek 120 graden diffuus ga bestellen.
Tevens heb ik een leverancier gevonden die melkwit plexiglas verkoopt. Als ik dit er nu voor zet krijg ik een mooie spreiding van het licht. Nu maar hopen dat ik genoeg lichtopbrengst haal...