Ik wil de versnellingsbak van mijn motor automatiseren.
Daarvoor heb ik een programmeerbare controller + een aantal zware servo's nodig.
Het ontwerp is gereed, Ik ben een ervaren programmeur met redelijke technische kennis van motortechniek. het liefst programmeer ik in een Basic dialect. Heeft er iemand ervaring in de hiervoor beschreven combinatie van techniek? Ik ken de op de markt zijnde componenten niet. Heb vroeger wat met robotica gedaan met een miniboard (MIT fabrikaat).
Alvast bedankt,
Martin
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Wat voor "servo's" bedoel je? Type modelbouwservo, of type industriële servo?
Ik dacht dat het schakelen bij motorfietsen voor gehandicapten vaak met pneumatische cilinders wordt gedaan, aangezien je eigenlijk alleen een middenstand en de eindstanden nodig hebt (de neutraal uitgezonderd). Waarom wil je dat met servo's doen?
Ik zou niet snel een PLC gebruiken voor zo'n project, en zeker geen model voor railmontage. Een microcontroller lijkt me eerder geschikt, en die kun je nog programmeren in Basic ook. Zoek maar eens naar PICBasic en Bascom.
Of een motor met maar 1 versnelling. 
Maar een PLC zou ik hier ook niet voor gebruiken. Die is hier niet voor bedoeld en echt praktisch is het niet. Wellicht is een 12V Logo bruikbaar, zeker als je hem uit zn behuizing lepelt als alles werkt zoals het moet. Je kunt hem dan in een geschikter doosje proppen of voor mijn part ingieten.
De versnellingen zou je misschien ook met een dikke stappenmotor direct kunnen bedienen als je aan de schakelwals (of hoe noemt men dat ding waar de vorken door bedient worden) kunt koppelen. De logo is dan niet bruikbaar.
[Bericht gewijzigd door GJ_ op (87%)]