electro_freakz
Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "
Hallo,
We hebben hier een EELA SRM voor me liggen, die stuk is.
Hiervan brandt alleen het limit lampje, en de VU meter beweegt.
Er zit een normaal audio broodje op zonder EQ. dat werkt op zich wel, alleen krijg ik geen signaal naar buiten, naar luidsprekers etc.
Autocue werkt ook niet, zou wel moeten.
alleen op de broodjes branden de lampjes als de fader helemaal naar beneden (uit) staat.
Er zijn binnenin wat componenten opgeblazen, door het verkeerd om plaatsen van een connector die naar het connection board gaat.
Voeding is btw ook al helemaal hersteld, was ook opgeblazen.
Alle hulp is bruikbaar!
Groet,
Fabian (electro_freakz)
Julien (radiodj-fm)
DJohnny
Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
Inmiddels ben je er met je twee versterkers toch wel achtergekomen dat je gewoon alles uit moet meten? Ik (wij?) kan (kunnen) van hieraf geen kant en klaar antwoord daar op geven. Systematisch alles uitmeten is het enigste devies wat ik je kan geven.
electro_freakz
Nouja, k heb maar alle halfgeleiders vervangen in t ding.
ook heb ik de 48V spanning die in de kabel was weggeknipt opnieuw aangelegd.
Verder is er geen merkbaar verschil.
De VU meter licht wel op, en er komt audio signaal binnen, maar verder komt er niets naar buiten.
aangezien alles is vervangen wat stuk kan gaan, weten we geen raad.
Bij eela zeggen ze alleen dat er iets mis is met de spanning.
Ik meet normaal 35V 18V+ en 18V- dan heb ik nog een 48V+ en een GND
op die 48+ staat trouwens wel en spanning van 63V. (0nbelast) terwijl in de voeding ook echt alles is vervangen.
Wat kunnen we nog doen?
Groet,
Fabian Kesler
Julien Hommes
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Ik vind het maar vaag dat je zo ongeduldig bent. Je/jullie moeten begrijpen dat er met deze weinige informatie niet veel van te zeggen is.
Kijk wat er kapot was, waarom dat kapot was, wat het meegenomen kan hebben toen het kapot ging en of het nu daadwerkelijk fatsoenlijk is hersteld. Stapsgewijs foutzoeken en meten is het devies, DJohnny zei dat eigenlijk ook al.
Aardig wat van die dingen gerepareerd in het verleden, vooral D&R...........Ik post niet vaak, volg het forum wel veel.
In het wildweg alle halfgeleiders vervangen heeft zo geen zin, voedingsspanningen zijn correct?? Die +48V in ieder geval niet, al heb je die niet nodig voor een correcte werking van de broodjes en mastermodule.
De fantoom wordt meestal via 2x 6k8 weerstanden naar de + en - van de XLR aansluiting gevoerd. Meet 'm daar eens, al zul je zonder belasting dezelfde spanning vinden.
In deze tafels wordt de PFL (Cue), en mute functie van de kanalen vaak geregeld met 4053 of 4066 IC'tjes. Bij D&R sneuvelden die vaak, zeker met slechte of verkeerde voeding.
Injecteer een audio signaal met een toongenerator op een kanaal en begin eens te meten met scoop of er signaal uit het broodje komt richting mastermodule. Bandkabels willen vaak problemen geven, zeker als de tafel >10jaar oud is...
Je moet traceren wat er met je audiosignaal gebeurt anders kom je er nooit achter!
Wat heb je nu allemaal vervangen buiten de voeding en wat is nu precies het probleem?
Hoor je geluid op de monitor uitgang?
Heb je geluid op de cue aansluiting?
electro_freakz
Hallo,
op de master en conn board zijn alle IC's en transistoren vervangen.
Als ik een signaal op het audio broodje zet, gaat het tot een 4 tal CD4035 en verder gaat het niet. terwijl die 4 ook al zijn vervangen.
verder ben ik niet goed met een oscilloscoop. ik kan wel zo rondeweg gaan meten, maar meestal verteld me dat toch niks.
Groetjes,
Fabian
Schema's downloaden en signaal volgen........
Wild in het rond meten heeft ook geen enkele zin, je moet gestructureerd meten en de fout zoeken......Dus signaal op broodje zetten en meten totdat er geen signaal meer is, kan met scoop en is niet moeilijk.
Je zegt dat het signaal loopt tot een viertal CD4035. Op de mastermodule ziet het ernaar uit dat het signaal niet passeert via deze ic's. Via de mastermodule gaat het signaal naar L-R uit.
Welke 4035 bedoel je en waar zit deze (is het type niet 4053??).
De 4053's op de broodjes worden aangestuurd via de logische schakelingen. Indien deze niet worden aangestuurd krijg je ook geen signaal naar de mastermodule.
Begin eerst eens gestructureerd te meten, zijn +18 en -18V aanwezig? Is +5V aanwezig (deze stuurt de logische schakelingen, VCA en 4053 aan).
Waardoor is in het verleden die voeding opgeblazen? Kans bestaat dat je DBX2150 VCA's en de logische schakelingen defect zijn.