Beste,

Ik ben slechts 14 en heb vorige week een laptop gekregen, nu zou ik zeer graag mijn laptop aansluiten op mijn mengpaneel, klein probleem, ben slechts 14 en heb daar geen verstand van, weet misschien iemand van jullie hoe dat moet? :p

Progger

GMT+1

Welkom op het forum!
dat kan met deze kabel.

http://www1.dealextreme.com/productimages/sku_5143_1.jpg

(plaatje is klikbaar, ik zou voor een langere gaan.)

Moet ik deze kabel dan in master, line of phono?

Progger

GMT+1

hangt er vanaf,

als jouw laptop een line-out(blauwe) heeft moet ie in de line.
anders moet ie van koptelefoon (groen) in de line, maar moet je volume niet helemaal open.

phono is voor grammofoonplatenspelers, die grote zwarte dingen van vroeger.

master is waarschijnlijk de uitgang van je master kanaal, wat naar je versterker gaat?

p.s., ook al ben je 14, er valt genoeg te ontdekken in de electrotechniek, succes!

dus... van koptelefoon naar line, k :p
Dank u (:

flipflop

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Er zijn maar weinig laptops met een line-out. Wel met een koptelefoon uitgang. Maar goed, die doet het ook prima als line-out.

pa3gws

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Let er ook op dat het volume van de laptop niet te hoog staat.
Van sommige mixers kan de opamp aan de ingang daar niet zo goed tegen.
Het beste kan je het volume van de laptop instellen door hem eerst helemaal laag te zetten.
Vervolgens de mixer helemaal open, en dan het volume hoger zetten totdat het hard genoeg is.

Progger

GMT+1

ach, lees maar in z'n andere topic, dat komt wel goed.

Toevallig had mn oom net een nieuwe laptop met 4 jackpluggen, ik dacht koptelefoon, line-out, mic en digitaal (optisch?)
dus het kan wel.

pa3gws

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Alles kan zelfs de ingang van een mixer opblazen.>:-)

Hoi allemaal,

ik wil ook m'n laptop aansluiten op een mengpaneel.
Ik heb alleen nog een pre-amp aansluiting vrij op het paneel.
Het signaal wat de laptop geeft is te veel voor deze poort (ook met volume bijna op 0).
Wat kan ik er tussen bouwen (en hoe) om het signaal zwakker te krijgen?

H-Lab

Een buizeneindtrap dat is het.

In de afdeling "schakelingen" staat een "phono naar line" schakeling die zal wel uitkomst brengen, want ik denk dat we hier praten over een platenspeler ingang.
Voor stereo wel twee keer maken natuurlijk.
Gr, Hans.

Fuzzbass

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Ik denk toch echt dat het om een microfoon ingang gaat. Een simpele weerstandsdeler (verzwakker) moet genoeg zijn. Wel krijg je veel meer ruis dan op een line-ingang.

senneee

je steekt het kleine stekkertje in de koptelefoon uitgang en die andere 2 tulp in de LINE ingang van je mengpaneel.
De volume van de laptop kun je wel op 2/3 zetten,dus ongeveer op 60/65 procent.
Dit geeft verder geen problemen voor je mengpaneel,ik draai er al 4 jaar mee en nooit geen problemen.
gr. henk

Dank voor jullie reactie, maar zoals meestal wekt dit weer nieuwe vragen op.

In het schema staat dat de condensatoren 1 nF 1 % Styroflex
moeten zijn.
Onder aan staat een prijs opgaven van 3,50.

Zoekende naar de speciale condensatoren kom ik deze tegen:

http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=422935

maar deze kosten al € 3,60 per stuk en zijn 2,5%.

Aangezien ik de schakeling 2 keer moet maken (stereo) wordt het een erg duur schakelingtje.

Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen deze condensatoren en de 'normale' waar ik voldoende van op voorraad heb?

1n polystyrene kost iets van 1,30 bij Farnell, wat imo acceptabel is. Dickbest heeft deze waarde helaas net niet.

Polystyreen is erg geschikt voor de kleine waarden bij audio, ze vervormen weinig en zijn nauwkeurig verkrijgbaar.

Maar allicht kun je ook prima met een minder nauwkeurig standaard c'tje volstaan, zolang het maar niet keramisch is.
Als het geen echt kwalitatief hoogstaande mixer is zit er waarschijnlijk ook niets beters in het RIAA filter, dus het is niet zinvol dit omgekeerde filter dan veel luxer uit te voeren.
We hebben het met deze setup uberhaupt niet over Hifi, je krijgt door de ongunstige gain structure fors meer ruis en een behoorlijk risico op een niet zo vlakke frequentie curve door onnauwkeurigheden aan beide kanten. Hoe erg dat is hangt van de toepassing af.

Ik denk dat ik even zou kijken of het voorversterkertje zich niet simpel laat weg-modificeren, als dat kan door enkel wat passieve componenten te verwijderen en twee draadjes te leggen zou ik daar voor gaan. Op de print gaan krassen etc. is uiteraard wat anders.

Fuzzbass

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

In dat schema zit een RIAA correctie. Die heb je helemaal niet nodig!

Excuses, ik ging er vanuit dat het een phono ingang zou zijn, omdat een verloopje van RCA naar (mono ?) xlr niet erg standaard is.

Voor een microfooningang: 10k in serie naar pin 2 (of t, bij trs jack), 330 ohm tussen 2&3 (t en r), 1 & 3 (r & s) aan elkaar en aan de afscherming. Verzwakt een dB of 30, zou genoeg moeten zijn. Als je mono wilt zowel L als R een eigen 10k weerstand naar 2 (of t) geven.
Op deze manier is het asymetrisch, mocht je problemen met interferentie krijgen dan kun je hetzelfde ook sy maken, maar als je die niet hebt vind ik pin 1 en de gecombineerde afscherming / return van het asy signaal aan elkaar op een of andere manier prettiger.

[Bericht gewijzigd door Aart op zondag 5 februari 2012 12:15:06 (25%)]

Kun je een foto maken van de aansluitingen van je mengpaneel?

Moet het eerste paneeltje nog tegenkomen waar je géén stereo signaal op kan aansluiten.
Mocht er geen stereo ingang op zitten, kun je ook 2 mono kanalen gebruiken en de pans links/rechts zetten. Aansluiten op een microfoonkanaal zou ook niet hoeven, normaal gezien heb je altijd een mic en line aansluiting per kanaal, of het moet al een echt DJ mixertje zijn.

Dank voor jullie aller reactie.
Het gaat volgens mij wel om een phono (platenspeler) ingang.
Kan helaas geen foto sturen want het betreft een mengpaneel die op de camping in frankrijk staat. Ik draai daar, tijdens onze vakantie, de disco en wil dan mijn laptop aan de installatie hangen.
De enige ingang die we over hebben is de platenspeler want die gebruiken we toch niet. Uit mijn hoofd is dit een tulp aansluiting.

Je snapt dat het overbruggen van de pre-amp dus ook geen oplossing is. Ik weet dat de campingeigenaar de platenspelers nog wel gebruikt.

De overige ingangen worden gebruikt door 2 CD spelers die ook worden gebruikt.

Ik gebruik dan de hoofdtelefoon uitgang van mijn laptop op 1 van de phono ingangen en heb de volume nét open staan. Ik kan dan de schuif van het mengpaneel maar miniem verschuiven want anders overstuurd de boel.

De schakeling zoals boven genoemd kan de oplossing zijn vond alleen de condensatoren zo duur voor iets dat ik alleen tijdens de vakantie gebruik.

Hugo Welther

Moderator

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Die 1% C's zijn alleen noodzakelijk als je de RIAA curve exact omgekeerd wil nabootsen. Het werkt ook met gewone C's alleen wat minder nauwkeurig.

Met ingeblikt gesampled digitaal geluid zou ik mij niet zo druk maken.
Bouw het met gewone C's en probeer het thuis uit, voor zover dat mogelijk is.

Overigens geldt altijd nog: beter duur dan niet te koop.

@ Hugo; dank voor je reactie. Ik zal er 1 in elkaar zetten met gewone condensators. Eens kijken hoe het gaat.

Als ik de 'gevoeligheid' instelbaar wil maken kan ik de 1M weerstand dan vervangen door een 1M potmeter of is dat te simpel gedacht.