Motorregeling voor Trophy Egis 24v (gehandicaptescooter)

Voor het zelfgemaakt autotje van mijn vriend wil ik de elektromotor met de mechanische aandrijving van een Trophy Egis gehandicaptescooter gebruiken.
De motor werkt op 24v gelijkstroom, heeft permanente magneten en was voorzien van een 100 amp zekering.
Alle originele electronishe controleprinten zijn aanwezig. Echter krijg ik de motor niet aan de praat.
Kan iemand me helpen met een eenvoudige oplossing of schema waarmee ik de electromotor kan laten draaien. Uiteindelijk zou het autotje met een lichte voetdruk op een pedaaltje zacht moeten vertrekken en bij dieper drukken sneller beginnen te rijden. Pedaal loslaten is snelheid minderen en stoppen. Met een ompoolschakelaar zou dan ook zo achteruit kunnen gereden worden.
Chess, de kleinzoon, mijn vriend en ik kijken uit naar uw voorstel!

Is de motor zelf nog heel?

Je schrijft dat alles nog aanwezig is, dus ik vermoed dat alles dan ook nog tot een werkend (of ooit werkend) geheel is te monteren: als dat kan, hoef je alleen alle bedrading en componenten mooi weg te werken.

Feit is wel dat het vermogen gigantisch is: die 100 A zekering zit/zat er niet voor niets, dus je mag denk ik toch wel rekenen op piekstromen in de richting van 90 Ampere.

De motor is compleet en werkt perfect met 2x12v batterijen, ook bij het ompolen.
Over de contoleprinten en kastjes heb ik mijn twijfels, alles is in een bedenkelijke toestand thuis gebracht. De compositie zal ooit wel gewerkt hebben.
Wanneer de motor met 2x12v=24v draaiend (normaal) belast wordt meet ik 10 tot 45amp. Wanneer de motor geblokkeerd wordt is de stroom inderdaad 90amp.

In meerdere scooters zit de egis controller van pg drives technology. Deze is niet alleen voor de trophy. Op verschillende scooters is ook voetgas leverbaar, dus dat zou in jouw geval ook te realiseren moeten zijn.

Volgens deze brochure zit er een universele "gasaansluiting" op, waardoor verschillende types gebruikt kunnen worden.(http://www.pgdt.com/pdf/egis.pdf).

Je zult dan wel bijbehorend programmeerkastje moeten hebben om de egis te configureren. Ook rijkarakteristiek, snelheid etc. kan ingesteld worden op de controller.

Uw antwoord zou mijn probleem zeker mooi oplossen. Zoals ik al geschreven heb vermoed ik dat mijn Egis controller het niet meer doet.
Met de weinige ervaring die ik heb met elekronica en printplaten, zou ik toch liever zelf een eenvoudige motorregeling bouwen.
Er bestaan zeker eenvoudige schema's van regelingen die een elekrto motor (24v - 2500 watt) aankunnen.

Wie heeft mij een eenvoudig schema van een controller voor een 24v DC motor (met permanente magneten) van een gehandicaptescooter. Origineel was de motor voorzien van een 100 amp zekering. In een zelfbouw-autotje zou de controller de motor moet kunnen regelen van nul naar maximum vermogen, bijvoorbeeld door een potentiometer. Omkeren van de draairichting kan met een schakelaar.
Elektronica is niet echt mijn specialiteit, eenvoudige dingen durf ik wel aan.
Zijn er gepaste, complete regelingen te koop?
Bedankt voor uw info.

Zou je de motorregeling van de site niet kunnen gebruiken?
Uiteraard met een zware mosfet en diode of een aantal mosfets parallel.

Als je zoekt op de site kom je zat info tegen.

die regeling kan een extra schakelaar hebben die weg is om de rolstoel te kunnen duwen , en dus de motor vrij geeft . dat is vaker zo en als deze niet nodig is dan zit er een jumperstekker in . ook zitten er stekkers op voor de knipperlichten , en sommige stuurunits geven een knipperende led als er iets mist of een schakelaar in moet staan .

De "80-Amp Powerful PWM DC MOTOR SPEED CONTROLLER battlebot"
is aangekocht op 30/05 bij http://www.myskunkworks.net
Afwachten maar.

De bestelde motorregeling is na negen dagen, zonder problemen thuis afgeleverd. Ondertussen is de regeling geplaatst en werkt perfect. Alleen wordt de motor na een een paar uren 'spelen' zeer warm. Kan een verschil tussen de pulsvormen van de originele regeling en deze van de nieuwe daar de oorzaak van zijn?
Bedankt Roland van Leusden voor de tip.