Hallo allemaal
Ik heb weer eens wat.:-r

Mijn S900 geeft na enige tijd geen geluid meer op rechts (alleen een zachte brom) en een krakend audio signaal op links. (dat laatste niet altijd. Soms blijft links gewoon meedoen)
Op dat moment gaan ook de koelfans draaien (lage stand).

Wat opvalt is dat de amp zelfs onbelast al best warm wordt.
De protect leds blijven overigens uit.

Zodra ik de versterker uitschakel en direct weer aan doet alles weer normaal mee.
Een keertje gingen de relais staan klappen (+/- 3Hz)na het inschakelen. Amp weer uitgezet en daarna was het weer goed.

Het enige wat onlangs is gebeurt is dat de versterker open is geweest om hem stofvrij te blazen.
Ik heb verder nog niets gemeten, maar wellicht dat iemand het probleem herkend.

Oja, nog 1 dingetje.
De vorige eigenaar (kocht hem nieuw) heeft bij de leverancier de volume potmeters laten uitschakelen.
Vraag me niet hoe, maar die staan op non-aktief

Groeten en alvast bedankt,
Ruud

Hallo Ruud,

Ik heb veel S900's gemaakt, maar dit probleem heb ik nooit gezien, vreemd. Je zegt dat op het moment dat dit probleem voordoet de ventilatoren ook aanspringen. Is/zijn op dat moment het/de koelprofiel(en) ook daadwerkelijk heet? Zit er regelmaat in het terugkeren van dit probleem? Dat de eindtrap overigens snel heet word is normaal, zit in het ontwerp gebakken.

De volumeregeling van de S900 is VCA gestuurd, op het moment dat de potmeters uit de print of (wat heel vaak voorkomt met deze serie) afgebroken zijn staat het volume vol open. Dit is volgens mij niet de oorzaak van je probleem.

Johnny,

Bedankt voor je reactie.

De volumeregeling is volgens de vorige eigenaar blijkbaar door de leverancier uitgeschakeld.

Indaerdaad springen de ventilatoren aan zodra hij de storing geeft.
Het vreemde is dat hij het iedere keer doet ongeacht of hij belast wordt of niet. Zelfs met losgenomen speaker en xlr aansluitingen geeft ie de storing.

Ik heb de koelprofielen nog niet gevoelt, maar de uitstromende lucht en de behuizing voelen behoorlijk warm aan.

Het vreemde is dat hij dus geen protect LED laat branden, en dat hij na even uit- en inschakelen weer verder gaat alsof er niets aan de hand is. Echter even later gaat ie weer in storing.

Hen jij nog ideeen?

Alast bedankt,
Grt Ruud

Dan lijkt het erop alsof het ventilator circuit stoort op het geluid. Wellicht ergens een C defect ofzo? Precies kan ik het ook niet zeggen. Overigens de koelprofielen niet aanraken, want dan krijg je een opsodemieter. Die staan namelijk onder spanning.

Dat de eindtrap heet loopt zonder ook maar enige vorm van belasting (is er eigelijk wel, zit intern) is normaal. De duurdere modellen van Dynacord danken hier hun topgeluid aan.

[Bericht gewijzigd door DJohnny op (26%)]

DJohnny,

Nogmaals bedankt voor je hulp.

Ik heb (had het ff druk) vandaag pas de potmeters vervangen. Ze waren inderdaad beide volledig afgebroken. (dus de vorige eigenaar heeft gelogen v.w.b. de modificatie door de dealer, of de dealer kent het zwakke punt en heeft er gewoon een klap op gegeven :D) Kan het zijn dat er dan toch ergens een te grote stroom gaat lopen zodat hij daardoor de storing geeft?

De versterker staat nu aan, (nagenoeg onbelast met alleen de ruis van de mengtafel), en het lijkt goed te gaan. Af en toe springen de fans even aan op lage stand. Je voelt dan ook al snel warmte van de eindtrappen komen.

Zoals het er nu uit ziet doet alles het weer normaal. Ik ga morgen even flink herrie maken en kijken wat er dan gebeurt.
Je hoort van me.

Grt Ruud

He Ruud,

Fijn dat hij het weer doet! Ik zou hem alleen nog eens even goed uittesten want kan me haast niet voorstellen dat het defect bij de potmeters zit. Heb bergen S900 en S1200 hersteld met afgebroken potmeters, maar niet één met jouw genoemde problemen. Daarnaast hebben de potmeters geen enkele relatie met de ventilatoren en ventilatorsturing. Ik hoor wel als ie moeilijk gaat doen ;).

Overigens, hoe is het afgelopen met je Powermate?

DJohnny,

BEdankt voor de reactie.
Ik ga hem straks uitgebreid testen.
De powermate is even aan de kant geschoven voor deze amp, maar die lijkt alles ook weer goed te doen. Ik hou je op de hoogte via mij andere topic.

Thanx,
Grt, Ruud

na even googlen kwam ik hier uit,

ik heb precies hetzelfde probleem,

bij mij stopt na +- 15 minuten channel B ermee,
versterker open gehaald, en inderdaad de 2 potmeters waren afgebroken,

ik heb hier geen potmeter bij de hand dus probeerde het even te solderen (pin 2 en 3) maar dat werkte niet, pin 1 bleef na het solderen leeg (wat zou daar normaal op komen?)

dus weer terug bij af,

wat was achteraf nou de oorzaak??
ik zou namelijk graag de versterker weer snel willen gebruiken :)

Tummy,

Het waren inderdaad de potmeters.
Gewoon vervangen en alles werkt weer.

In theorie moet er meer aan de hand zijn volgens de deskundigen.
Hij zou met afgebroken pots namelijk gewoon vol volume moeten gaan spelen, maar bij mij werkte het door alleen de pots te vervangen.

Pin 1 zit volgens mij aan massa. Als je die dus niet aansluit zal de amp alsnog vol volume draaien.

Succes,
Grt Ruud

oke, bij mij hoeft de versterker alleen op vol vermogen te draaien,
ik had inderdaad van een dynacord freak al begrepen dat dit een potmeter beveiliging is, dat hij zichzelf uitschakelt na 15 minuten

het liefst moet hij vanavond weer in het rekje staan,

zoals ik het nu dus bekijk,
Pin 2 op 3 is signaal pin 1 is massa,

ik zal eens kijken wat er gebeurt als ik van pin 1 massa maak, of ik de versterker 'voor de gek' kan houden, zo niet moet ik paar dagen langer wachten en een potmeter bestellen

pin 1 even aan de massa gezet, probleem bleef bestaan.
net 2 potmetertjes besteld, dan zou het probleem over moeten zijn.

Laat maar even horen hoe het gegaan is.
Succes

potmeters gemonteerd,

bij het Demonteren is een stukje strip van de printplaat mee gekomen,
waardoor nu channel B helemaal niet meer werkt,

ik ging heel voorzichtig te werk, maar blijkbaar was dit al een zwak punt,

nu werkt dus helaas alleen Channel A, en de versterker hoeft alleen maar gebrugt te spelen,

dus nu vraag ik mezelf net af in de auto,

is het niet mogelijk om bij het versterker 'element' A aan 'element' B te koppelen (die grote dingen met koelvinnen) want dan ben ik er ook,

dus dat het versterker element van channel A ook B aanstuurt,

Is dit mogelijk??? of misschien een andere oplossing waarmee ik met 1 potmeter beide 'kanalen' kan aansturen

over dat stukje printplaat, er is een 'strip' mee gekomen die vastzat aan Pin 3 van channel B (de potmeter) dat was het signaal pinnetje, en ik kon zo niet zien waar dat 'stripje' heen ging, naar welke weerstand, dat kon ik zo snel niet zien.

en anders misschien een Dynacord/versterker professional of reparateur aanwezig in noordholland die me kan helpen?

Op 20 september 2010 13:16:27 schreef Tummy:
oke, bij mij hoeft de versterker alleen op vol vermogen te draaien,
ik had inderdaad van een dynacord freak al begrepen dat dit een potmeter beveiliging is, dat hij zichzelf uitschakelt na 15 minuten

Dat die freak dan maar eens gauw zijn kennis gaat bijschaven... potmeter beveiliging die houden we erin ;).

Je geeft zelf aan dat de versterker gebrugt hoeft te spelen. Dus dan kun je gewoon het bridge schakelaartje op de achterkant indrukken en kanaal B speelt (geinverteerd, het is niet voor niks brug) mee op potmeter A.

Wat jij bedoeld met "grote dingen met koelvinnen" zijn de eindtrappen. Blijf daar ajb vanaf als het je al niet lukt om een potmeter te vervangen, buiten het feit dat je de boel waarschijnlijk alleen maar op zult blazen moet je je ook even realiseren dat er tussen het voorste en achterste koelprofiel een spanning staat van 160 volt!

de potmeter vervangen ging wel, alleen helaas ging er een stukje printplaat mee,

dat schakelaartje dat staat op 'brug',

dat schakelaartje was eruit, dus op het schakelaartje de verbinding die het schakelaartje normaal maakt door gesoldeerd, de versterker staat volgens mij dus op de Brug functie, maar kanaal B speelt niet mee.

als hij potmeter B uitschakelt, en alleen een kanaal A signaal nodig heeft, dan zit het daar niet goed.

de slede van het schakelaartje ziet er zo uit (in werkelijkheid scherm kwartslag draaien):
- -
- -

en dat heb ik zo door verbonden:

---
---

enige optie is dat het van boven naar beneden op de andere manier zou moeten.

heb ik dat verkeerd gedaan?
als het zo niet lukt moet ik even opzoek naar een Los schakelaartje, en die er opnieuw in solderen, en dan hopen dat het goed gaat,

maar de versterker hoeft alleen gebrugt te spelen, dus voor mij is de schakelaar niet nodig als ik hem direct kan verbinden
--

edit:
ik heb het schakelaartje los besteld, ik kan zoiezo pas na het weekend verder met de versterker, omdat hij nu in een Rack speelt (op 1 kanaal) maar deze word van do t/m zondag gebruikt, en maandag/dinsdag is het schakelaartje pas binnen.

dan hoop ik dat het inderdaad lukt om Gebrugt te spelen zonder een Kanaal b potmeterl

[Bericht gewijzigd door Tummy op (15%)]

Tummy,

Goed dat DJ Johnny zich in deze discussie mengt. Hij is de expert op het gebied van Dynacords.
Pas inderdaad op met de koellichamen van de eindtrappen. Die staan fors onder stroom.
De foto's krijg ik niet te zien.
Als je wilt kan ik je het schema mailen.
Laat maar even horen.

Grt Ruud

als je dat zou willen doen graaag!

Info (at) djtomazos . com (aan elkaar natuurlijk)

eens kijken of ik er dan mee verder kan,

ik heb het orginele schakelaartje besteld, deze komt begin volgende week binnen, uit elkaar moet hij zoiezo.

maar misschien kan ik uit het schema halen wat ik verkeerd heb gedaan.

toen ik inderdaad de versterker uit elkaar moest halen, heb ik dagen de versterker laten staan, toen doorgemeten, en de stroom was er inmiddels al vanaf,

toen ik dacht helemaal klaar te wezen, eerst in elkaar geschroeft en er stroom op gezet,

ik zie er tegen op om hem Weer uit het versterker rek te halen, naar de auto te tillen en dan thuis uit elkaar te moeten schroeven, maargoed, dat noemen ze Hobby :)

ik hoop dmv dat schema de versterker weer snel naar behoren te laten werken, een versterker die in een disco staat en te weinig levert op de subs.. klinkt natuurlijk altijd minder

Wanneer de brug schakelaar is ingedrukt (dus op bridge mode staat) maakt het niet uit of de potmeter wel of niet in het B kanaal is gesoldeerd. Hët signaal "loopt" over potmeter A en wordt voor kanaal B geinverteerd en naar de eindversterker van B gestuurd.

Indien je het schakelaartje wilt overbruggen moet je padjes 3+5 en 4+6 aan elkaar verbinden. Indien dit niet werkt is er nog wat anders mis met de versterker. Echter zeg ik altijd: repareer en gebruk apparatuur zoals de fabrikant het bedoeld heeft! Oftewel, herstel het zo origineel mogelijk! De volgende keer moet je me even een emailtje sturen, ik heb namelijk van zowel de potmeters als de schakelaatjes zo'n 200 stuks altijd op voorraad (ze breken namelijk nogal eens af).

Kan iemand mij vertellen welke potmeters van 10K dit zijn ? Zijn ze te verkrijgen bij bv Farnell ?