Hallo iedereen,

Ik ben student Technische Informatica en op school hebben we wel een keer een simpele robot geprogrammeerd maar de elektronica hoefden we toen niet zelf te maken. Ik wil hetzelfde nog een keer doen, maar nu wil ik wel zelf het elektronica gedeelte maken. Ik heb al erg veel gehad aan de informatie op dit forum, maar ik loop tegen een probleem aan waar ik niet uitkom.

Om te beginnen wil ik met een arduino (die had ik nog liggen) twee servos aansturen die gemodificeerd zijn voor een oneindige draaihoek. Hiervoor wil ik een accupack gebruiken van 6v (1800mAh).

Ik heb een kleine schakeling gemaakt met een 5v spanningregulator waarop ik zowel de arduino en de servos heb aangesloten. Maar hiermee gaat iets fout. Wanneer ik de signaal kabels van de servos aansluit op de arduino blijft deze steeds opnieuw opstarten. Wanneer ik de signaal kabels niet aansluit gebeurd dit niet. Ik denk dat het iets te maken heeft met een spanningsdaling, maar ik weet niet hoe ik het op kan lossen.

Wanneer ik overingens de USB kabel aangesloten laat op de arduino gebeurd dit niet, ik denk dat hij dan wel altijd genoeg spanning heeft.

De schakeling met de spanningsregulator:
http://s2.postimage.org/CUSo0.jpg
Ik ben nog een absolute beginner met electronica, alle feedback is welkom.

Op de arduino zit geloof ik een 7805 (<- Dus wel) Je hebt dus zelf een spanningsregelaar gesoldeerd. Helaas gaat dat niet werken als IC1 een 7805 is. Die heeft namelijk een spanningsdrop van 3V, je zal dus minstens een accupack van (5V+3V=)8V moeten aansluiten.

De avr op de arduino werkt waarschijnlijk vanaf 3,3V en de spanning van het accupack is waarschijnlijk nog iets hoger als 6V (6,5V oid) waardoor er dus (6,5V-3V=)3,5V op de avr staat.

Heb je trouwens een linkje naar het schema? Hij werkt al.

leime, ik heb naar aanleiding van jouw bericht nog eens op de arduino site gekeken, en daar staat dat de aanbevolen input spanning 7 tot 12v is. Daar heb ik blijkbaar helemaal overheen gelezen, als ik nu een 7.2v accupack aansluit (zonder spanningsregelaar) doet ie het perfect. Hartelijk dank.

Ik heb de startpost aangepast, nu is de afbeelding klikbaar.
Is deze schakeling correct? Ik zal natuurlijk de spanningsregelaar aan moeten passen voor 7 volt neem ik aan, of is de spannings regulator eigenlijk overbodig?

[Bericht gewijzigd door rmmed op (30%)]

Mooizo! Veel succes met je robot!

Spanningsregelaar is overbodig, die zit als ingebouwd in de arduino.

[Bericht gewijzigd door leime op (52%)]